הרב ושטר הכתובה

שטר כתובה זה לא רק נייר, זה מסמך בעל ערך וחשיבות. אחרי בדיקה מעמיקה רבקה לוי גילתה, מניסיונה האישי, מה קורה כשיש טעות בשטר הכתובה ואיך היא יכולה להיות גורלית לבני הזוג.

3 דק' קריאה

רבקה לוי

פורסם בתאריך 05.04.21

שטר כתובה זה לא רק נייר, זה מסמך
בעל ערך וחשיבות. אחרי בדיקה מעמיקה
רבקה לוי גילתה, מניסיונה האישי, מה
קורה כשיש טעות בשטר הכתובה ואיך
היא יכולה להיות גורלית לבני הזוג.
 
 
זו הייתה הערת 'דרך אגב' של חברה שלי לפני מספר שבועות. באותו יום ישבנו יחד על כוס קפה וסיפרתי לה קצת על האתגרים איתם אני מתמודדת בתקופה האחרונה.
 
"אולי תבדקי את הכתובה שלכם. לא מזמן לקחנו את הכתובה שלנו לרב אשלג בבני ברק. את יודעת שעברנו לא מעט קשיים בתקופה האחרונה, במיוחד בקניית בית. אחרי שבדק את הכתובה, הרב אמר לנו שחסרים דברים בסיסיים ויסודיים בכתובה. הוא כתב לנו כתובה חדשה ותוך חודש קנינו בית!".
 
וכמו שאתם מכירים אותי, לא חשבתי פעמיים. אחרי חיפושים קצרים מצאתי את הכתובה, פיקססתי אותה למשרדו של הרב וחיכיתי לתשובה. אחרי שבועיים קיבלנו את הטלפון המיוחל: "הכתובה פסולה, אתם צריכים חדשה. תגיעו בבקשה לבני ברק".
 
נפלא.
 
האמת, שנאתי את החתונה שלנו. היו שם הרבה אורחים שלא רציתי שיהיו, הרבה דרישות של כל מיני 'עניבות שחורות', 'התכנסות חברתית' מזויפת שלא ממש אהבתי, ואנשים שהתעניינו באוכל יותר ממה שצריך להתעניין בזוג שזה עתה נישא. זו הסיבה שהמחשבה על 'להתחתן שוב' פלוס כתובה חדשה ריגשה אותי במיוחד.
 
מאמרים נוספים בנושא:
זוג טוב עושה שיעורי בית
סיפור הדרכה מהסרטים
איך נשמור על זה?
 
נסענו לבית הרב בבני ברק. ההמתנה ארכה חצי שעה, ובינתיים הגבאי של הרב החל לספר לנו כמה סיפורי כתובה שהשאירו אותנו עם פה פעור. סיפור אחד היה על זוג שהרב ראה בבירור שצריכים להיות להם 11 ילדים! אבל באותו זמן לא היה להם אפילו ילד אחד. לשם דיוק, היו להם 9 שנפלו בהתחלה או בהמשך כי ההיריון לא היה תקין. הוא בדק את הכתובה וגילה את הדבר הבא: במקום לכתוב "מאתיים זוזים" היה כתוב "מתים זזים". ללא ספק, טעות קטלנית. אחרי שקיבלו כתובה חדש לזוג הזה נולדו חמישה ילדים בריאים, תודה לא-ל.
 
בתחום הילודה והקשר ההדוק לכתובות היו לגבאי מלא סיפורים, ואחרי שהרב תיקן או הכין כתובה חדשה זוגות רבים זכו בילדים. לגבאי עצמו היה סיפור מדהים. כשהתחיל לעבוד אצל הרב אשתו ילדה את בנם הראשון וכדברי הרופאים – גם האחרון. "היא לא תוכל ללדת יותר" אמרו להם. הרב ביקש לראות את הכתובה שלהם, גילה כמה דברים שהיה צריך לתקן ושלושה ילדים הצטרפו למשפחה…
 
שמענו מהגבאי גם סיפורים על אנשים שהיו בקומה והתעוררו אחרי שהרב תיקן להם את הכתובה, סיפורים על אנשים שלא הצליחו לקנות בית ואחרי תיקון הכתובה או הכנת חדשה הם קנו בית, ועוד סיפורים שעוסקים בכל תחומי החיים והקשר שלהם לכתובה.
 
שטר הכתובה הוא מסמך בעל ערך וחשיבות רבה, הוא הבסיס והמהות של בני הזוג. שמות הזוג הנשוי וכל מה שכתוב בשטר זה יכול להשפיע בצורה עמוקה על תפקוד חיי הנישואים שלהם בפרט, ועל חייהם בכלל. הסיפורים שקיבלנו להמחשת הדברים הותירו אותנו המומים ופעורי פה מסיפור אחד לשני.
 
טעויות לשוניות בנוסח השטר, שגיאות כתיב, כתיבת שמות בני הזוג לא נכון ועוד פרטים נוספים שממלאים בשטר בערב החתונה – אם אחד מאלה לא נכתב כמו שצריך אזי הכתובה פסולה. אם העדים שכחו לרשום את המילה 'עד' ליד החתימות שלהם זה יכול לגרום לבעיות בשלום בית ובריאות. אם יש סוגריים בכתובה בני הזוג ירגישו שהזוגיות שלהם היא כמו בית סוהר, כפי שהסביר הגבאי.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
לפענח  את המסר
סוד הזוגיות  המוצלחת
 
אחרי חצי שעה נכנסו לחדר של הרב והוא אמר לי שלפי הכתובה הנוכחית צריכים להיות לי מספר ילדים, לא רק שתי הבנות שיש לי. "היו הפלות?" שאל. "כן". הילדות שיחיו ויהיו בריאות פלוס ההפלות זה סך הילדים שהוא אמר.
 
הכתובה הייתה פסולה בגלל שחזרו שם על אות אחת יותר מדי פעמים, מה שגרם לבעיות מסוימות איתן התמודדנו, כפי שהרב הסביר לנו. תודה לא-ל שהכתובה שלנו הייתה מסמך סטנדרטי שהציעו לנו בבית הכנסת באנגליה, שם התחתנו, ולא המסמך המעוצב והמפואר שבני זוג מזמינים במיוחד, שעלול להיות עם מלא טעויות ושגיאות כתיב. ובעוד אני יושבת שם מול הרב הכתה בי המחשבה על הסבל הנוראי שאנשים חווים בגלל כתובה פסולה ועוררה בי פחד וחלחלה איומים.
 
הגבאי סיפר לנו שהרב תיקן והכין יותר מ-40,000 כתובות בארבעים השנים שחלפו. ולפי דעתו ב-80% משטרי הכתובה היום יש בעיה כזו או אחרת.
 
חמישה ימים עברו מאז שקיבלנו את הכתובה החדשה. לא, עדיין לא זכיתי בלוטו וגם לא קניתי בית חדש (אולי הייתי צריכה לבקש מהרב שיתקן לי גם את מידת הסבלנות…) אבל משהו אחר, מעניין לא פחות, קרה. מאז שחזרנו מהרב ההרגשה בתוכי היא אחרת. כשהוא כתב את הכתובה החדשה הרגשתי שמשקל כבד מאוד יורד לי מעל הכתפיים, ומביתו יצאתי הרבה יותר קלה (תרתי משמע…) מאיך שנכנסתי.
 
הרבה אנשים לא מבינים את המשמעות והחשיבות העומדים מאחורי העניין הזה. כשהתחתנתי, לא היה לי שמץ של מושג איזה משקל אמור להיות לכתובה בחיינו. אם הייתי יודעת, הייתי נוקטת במשנה זהירות ובודקת היטב מה כתוב בה, איך ולמה. אבל איך אומרים, אף פעם לא מאוחר, נכון?
 
אם יש לכם אפילו ספק קטן שמשהו לא בסדר בכתובה, זה לא עולה כסף לשלוח אותה בפקס לרב אשלג ולבדוק אותה.
 
תרשמו את המספרים האלה במידה ותצטרכו אותם:
03-5793355, או 03-6196269
 
ובקשה קטנה לי אליכם, אתם מוזמנים לכתוב אלינו מה קרה איתכם בעקבות שינוי שטר הכתובה. ויותר מכל, בהצלחה!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. עינת

י"א ניסן התשע"ח

3/27/2018

איך מגיעים לפגישה אצל הרב

שלום, רציתי לדעת אם יש לך טלפון איך להגחע חפגישה אצל הרב. תודה

2. עינת

י"א ניסן התשע"ח

3/27/2018

שלום, רציתי לדעת אם יש לך טלפון איך להגחע חפגישה אצל הרב. תודה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה