והכי חשוב, תודה! – פרשת השבוע כי תבוא

פרשת השבוע כי תבוא - אף על פי שהתורה מעידה שיש לאדם רוב כל, אדם לא רואה או מודה שיש לו הכל והוא כפוי טוב. וכך הוא טבע האדם – יש לו מנה רוצה מאתיים וכו', כדברי חז"ל, ואת הטבע הזה...

2 דק' קריאה

הרב שמואל שטרן

פורסם בתאריך 06.04.21

פרשת כי תבוא
 
 
"תחת אשר לא עבדת את ה' אלקיך בשמחה ובטובב לבב מרֺב כל" (דברים כח, מ"ז).
 
ההתבוננות בפסוק זה היא נוראה – יש בפרשה צ"ח (98) קללות וכולן על אשר לא עובדים את ה' בשמחה.
 
הקב"ה רוצה שאדם יודה לו וישמח בכל מה שהוא נותן לו, ובפרט כאשר יש לו "רוב כל", כמו שכתוב בפסוק.
 
אף על פי שהתורה מעידה שיש לאדם רוב כל, אדם לא רואה או מודה שיש לו הכל והוא כפוי טוב. וכך הוא טבע האדם – שיש לו מנה רוצה מאתיים וכו', כדברי חז"ל. ואת הטבע הזה צריכים לשבר ולא להיות כפויי טובה ח"ו, לא כלפי הקב"ה ולא כלפי חבירו.
 
חז"ל אומרים: כל הכופר בטובתו של חבירו, סופו לכפור בטובתו של מקום (הקב"ה). לכן צריכם להתבונן היטב בטובות ובנפלאות שה' עושה עמנו בכל יום ובכל עת, כפי שאנו אומרים בתפילה: "ועל נסיך שבכל יום עמנו ועל נפלאותיך וטובותיך שבכל עת ערב ובוקר וצהריים, הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך". זאת, משום שהקב"ה מרחם עלינו תמיד בכל עת.
 
וכן לקיים את "מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד" – משום שבכך אנו מראים להקב"ה שאנו מודים לו, וכפי שכותב רבינו הקדוש, שכאשר אדם אומר שטוב לו, יאמר: ברוך ה', אזי הקב"ה אומר: לזה ייקרא טוב? אני אראה לו מהו טוב, ומוסיף לו טובות רבות כהנה וכהנה משום שמודה לו.
 
אבל אם, חס ושלום, אדם פוער פיו לטענות ומענות ואומר שרע לו והקב"ה מתייחס אליו ח"ו לרעה, אזי הקב"ה אומר לו: לזה ייקרא רע? ומראה לו ח"ו רע גדול יותר, שלא נדע.
 
לכן צריכים לעבוד את ה' בשמחה, כי בודאי כל מאורעותיו של אדם הם לטובתו, כידוע. אולם אנו צריכים רק להתחזק באמונה ובטחון ועל ידי זה יסובב אותנו חסדו יתברך, כמו שכתוב: "הבוטח בה' חסד יסובבנו".
 
על ידי השמחה האמונה והבטחון – אדם ממשיך על עצמו רחמים ושפע וחסד. לכן אסור אף פעם לומר ח"ו, שהקב"ה אינו מיטיב עמו מכיון שהקב"ה מרחם על האדם תמיד בכל מצב בו הוא נמצא, ולכן צריך להתגבר לעבוד את ה' בשמחה, וכשהוא בשמחה – גם הקב"ה יראה לו פנים שוחקות, כמובא בסיפור המעשייה "משבעה קבצנים" (שבעה בעטליר'ס), שהמלך אומר לבנו: "כשתהיה בשמחה גם אני אהיה בשמחה" – כמים הפנים אל הפנים.
 
ויהי רצון שנתחזק בנקודה זו – לעבוד את ה' תמיד בשמחה ובטוב לבב ולהודות לו על כל הטוב שעושה עמנו תמיד, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אייל

י"א אלול התשס"ט

8/31/2009

מצווה גדולה להיות בשמחה אכן המצווה שהכי קשה לקיים(לדעתי) להיות בשמחה
ואולי לא רק בגלל כפי שאמר שלמה המלך ‘מרבה דעת מרבה מכאוב’

2. אייל

י"א אלול התשס"ט

8/31/2009

אכן המצווה שהכי קשה לקיים(לדעתי) להיות בשמחה
ואולי לא רק בגלל כפי שאמר שלמה המלך ‘מרבה דעת מרבה מכאוב’

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה