ומה עם הילדים?

לטונים הצורמים שמלווים את תהליך הגירושין יש השלכות קשות, בעיקר על הילדים ועל מה שקורה איתם אחרי הפרידה. אבל זה לא חייב להיות ככה, יש דרך אחרת.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

לטונים הצורמים שמלווים את
תהליך הגירושין יש השלכות קשות,
בעיקר על הילדים ועל מה שקורה
איתם אחרי הפרידה. אבל זה לא
חייב להיות ככה, יש דרך אחרת. 
 
 
חברה מתקדמת, לרוב המערבית, חורטת על דגלה את ערכים המשפיעים בצורה ניכרת על דמותה. אולם יחד עם הפיכת ערכים אלה לדגלה בא גם המחיר הכבד, אותו בעיקר משלם התא המשפחתי. וליתר דיוק – הילדים.
 
על פי הסטטיסטיקות 26% מהזוגות בישראל מתגרשים, מה ש"מעניק" לישראל את המקום ה-27 בעולם בתחום רגיש זה.
 
בין מלחמת ההתשה של ההורים, בין הטונים הצורמים של הגירושין, הם נמצאים שם חסרי אונים – הילדים.
 
ובמלחמה כמו במלחמה, כזו לפחות, אין מנצחים. כל הצדדים במקרה זה מפסידים: ההורים, הילדים, בני המשפחה המורחבת שמעורבים בעניין, איכות החיים של כל הנוגעים בדבר (לפחות בתקופה הראשונה), השפעה על כל תחומי החיים בגוף, ובעיקר – בנפש! את הפצעים המדממים, ובהמשך את הצלקות, אפשר לראות אצל כל הנוגעים בדבר, גם באלה שמלחמה שכזו נכפתה עליהם, קרי הילדים.
 
מדובר בהתמודדות לא קלה. על זו של הילדים אפשר לכתוב מאמרים וספרים רבים. על זו של ההורים – גם כן. אבל אחת ההתמודדויות הנפוצות בקרב זוגות גרושים היא כשהילדים נמצאים אצל בן/בת הזוג שלא מטפל בהם כראוי, דבר שמוסיף טונות של מלח על הפצעים המדממים והכואבים ממילא.
 
מאמרים נוספים בנושא:
רגע לפני שזה נגמר
זוגיות  כושלת
כאילו  אהבה
חברים  אוהבים
 
אנשים שחוו את התהליך הכואב של הגירושין הגיעו אלי וסיפרו על מצב כזה. מיותר לציין שהם היו שבורים ורצוצים. הכאב, ההזנחה, כטענתם, חוסר הטיפול הנאות בילדים כאב לכם יותר מכל. הייאוש ואפילו מחשבות אובדניות היו מנת חלקם. ואני אומר, עד כמה שזה נשמע קשה, לא זו הדרך! כי גם כאשר יש לאדם צרה, תהא אשר תהא, הוא צריך להתחזק – בשביל עצמו ולאלה התלויים בו. כי אם חייו יהרסו, אם ייפול לזרועות הייאוש – הוא לא יועיל בכך שום דבר ולאף אחד.
 
בהיסטוריה של עם ישראל, בזמן הצאר הרוסי, נרשמה תקופה כואבת: גזירת הקנטוניסטים. הגזירה הייתה על ילדי ישראל הרכים שנחטפו מהוריהם לשרת בצבא הרוסי במשך 25 שנים!!! ילדים בני חמש שלא הכירו דבר חוץ מהסינר של אמא נתלשו מהוריהם למחנות הצבא, לחיים בתנאים קשים תחת מרותם של אנשי צבא אכזריים, וברוב המקרים לא זכו יותר לפגוש את הוריהם ונטמעו בין הגויים בלי היכר כמעט.
 
כמובן שהורי הילדים עשו הכל כדי להבריח או להחביא את ילדיהם מפני חיילי הצאר, אבל אלה היו עורכים מדי פעם פשיטות פתע ומעלים בחכתם כמה ילדים. באחת מאותן פשיטות רצה אישה אחת, שחטפו ממנה את בנה הקטן, לבית הכנסת, פתחה את ארון הקודש והחלה לצעוק צעקות שבר מרות, בכתה לפני ספרי התורה, ומרוב צערה הגדול נפלה ומתה.
 
זוגיות ואהבה? בטח שזה אפשרי!
הבעל שאני צריך להיות
סוד הזוגיות המוצלחת
 
מקרה זה היה הכותרת הראשית של אותם זמנים בקהילות היהודיות, ואפילו הגיעה לאוזניו של רבי נתן מברסלב זצ"ל, שכידוע הרבה להתפלל על ביטול גזירה זו. כששמע על כך אמר: "אילו הייתה פונה אלי הייתי מייעץ לה שתתחזק ותקבע כל יום זמן קבוע להתפלל לפניו יתברך שתצליח ותוכל להחזיר את בנה, והייתה מועילה בתפילתה לא רק להחזיר את בנה, אלא עוד כמה וכמה ילדים בזכות תפילתה הזכה…"
 
רבי נתן מברסלב, מי שחווה משברים, מחלוקות, רדיפות, צער וכאב שלא ניתן לתאר, אחז בכוחה של התפילה, כפי שלמד מרבו – רבי נחמן מברסלב. הוא לא ויתר, לא התייאש, לא איבד עשתונות. וזה מה שהוא מלמד אותנו גם היום – אפילו בזמני משבר וכאב צריכים לשמור על ישוב הדעת ולהאמין שאין צרה שאין לה פתרון על ידי התפילה. כי עם ההתמדה בתפילה, כל יום, אפשר לשנות כל גזירה! לזכות לישועות נוספות ולהועיל גם לאחרים.
 
וזה כלל חשוב מאוד, בעיקר בזמנים בהם בני הזוג חווים משברים. עם תפילה אתם יכולים לשנות הכל! לשמור על קור רוח, לא לאבד שליטה, לא לפגוע ולא להיפגע. כי במה תועילו עם הריבים, הצעקות, עם התקפי החרדות וכל ההשלכות האיומות שאתם וילדיכם סופגים? במה הועילה האישה בצערה ההיסטרי שהביא למותה?
 
גם אם יש הצדקה לצער שאתם חווים, אתם חייבים להחליט – 'אני עושה כל מה שאני יכול כדי לעזור לעצמי, לילדיי – בממון, ברצון ובטרחה, ואני גם משתדל/ת לשמור על קשר תקין עם הילדים ככל האפשר. אבל יותר ממה שאני יכול/ה לעשות בצורה הכי בריאה ונכונה, בלי עצבים, עצבנות ועצבות – זה רק עם כוחה של תפילה'.
 
זה בדוק ומנוסה! וזה עזר להורים רבים, בין נשואים ובין גרושים. אני מכיר לא מעט אנשים שבאו מבתים הרוסים ושהוריהם היו גרושים והם יצאו מוצלחים וחשובים מאוד. איך? רק מכוחה של התפילה.
 
כל תחום בחיינו יכול להיות רגיש ועדין, קל וחומר כשזה מגיע להורות וחינוך  הילדים, לחיי  הנישואין וזוגיות, שהם ממש בחינה של גביע  קריסטל יקר ועדין שיש לשמור עליו מכל משמר. את זה עושים עם הכוונה, ייעוץ והמון המון תפילות.
 
והצעתי היא, מתוך ניסיון מול זוגות רבים, לא לחכות לרגעים או מצבים קשים בחיים כדי להשתמש באחד הכוחות האדירים שבורא עולם נתן לנו. השתמשו בו כבר עכשיו, כשהכל זורם על מי מנוחות.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה