זה חיוך!

שמחה, לא אוטומט. לא רובוטיות. שמחה, וכמה שיותר. זה מה שיעשה אותנו אנשים מאושרים, זה מה שיגרום לנו לחייך באמת.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

שמחה, לא אוטומט. לא רובוטיות.
שמחה, וכמה שיותר. זה מה
שיעשה אותנו אנשים מאושרים, זה
מה שיגרום לנו לחייך באמת.
 
 
"והזהיר אותנו להיות בשמחה"…
 
רבי נחמן מברסלב מזהיר אותנו להיות בשמחה.
 
"אזהרה", כמו שכולם יודעים, זה מושג חזק ומלא בכוח שנועד למנוע מאיתנו לקיים איסורים חמורים, לצורך העניין, שהתורה מציינת: שפיכות דמים, עבודה זרה או גילוי עריות, חלילה. אבל שמחה?! רבי נחמן מזהיר אותנו שנהיה בשמחה???
 
וצריך להבין את זה.
 
אז דבר ראשון, רבי נחמן כותב בספרו – ליקוטי מוהר"ן (ח"ב, כ"ד) את הדברים הבאים: "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד, ולהתגבר ולהרחיק העצבות והמרה השחורה בכל כוחו. וכל החולאת (מחלות) הבאין על האדם – כולם באין רק מקלקול השמחה". כלומר, שמחה היא ההגנה הכי טובה שיש לאדם מכל סוגי המחלות! אדם שמח זוכה למערכת חיסונית חזקה!
 
דבר שני, זאת הכרזה חד משמעית של רבי נחמן: שהשמחה היא רפואה לכל המחלות! כי "השמחה היא רפואה גדולה!" (שם). הוא מסביר, שכאשר בורא עולם יגאל את עם ישראל ויבנה את בית המקדש, במהרה בימינו אמן, הוא ירפא את החולים עם שמחה. במילים אחרות, תהיה שמחה כזאת עצומה בעולם שכולם יהיו בריאים.
 
ומה כל כך מיוחד בבית המקדש? שהשכינה הקדושה, הנוכחות הקדושה של בורא עולם, נמצאת בבית המקדש, והבורא משרה את השכינה רק במקום של שמחה. ושם, בבית המקדש, זה המקום בהא הידיעה שאדם מרגיש את השמחה בקיום המצוות שהוא עושה. זה אור אלוקי.
 
אבל לא צריך לחכות עד שבית המקדש ייבנה כדי להיות בשמחה ובדבקות בבורא עולם. על ידי קיום המצוות בשמחה משיגים את התוצאה המיוחלת הזו למעשינו. זאת, משום שהמצוות הן חלק בלתי נפרד מהאינסוף – בורא עולם עצמו. ועל ידי קיום המצוות אדם מתחבר לאינסוף, לבוראו, ועל ידי זה מגשים את החלום של הנשמה שלו – דבקות ושמחה.
 
האריז"ל הקדוש העיד על עצמו שהוא הגיע לדרגה הרוחנית העצומה בה היה רק מקיום המצוות עם שמחה גדולה! תארו לכם, צדיק עצום כמו האריז"ל הקדוש מעיד שכל הגדולה אליה הגיע היה על ידי קיום המצוות בשמחה ובפשטות, לא ייחודים, לא כוונות, לא שמות קדושים – שבכל אלה היה בקי עד לרזים הקטנים – אלא מתוך שמחה.
 
ואני שואל, למה אנשים לא שמחים? למה הם לא מאושרים?
 
אחרי בירורים ושיחות עם אנשים שפונים אלי, אני מבין שהתשובה לשאלות הללו היא בגלל שהם לא מעריכים את גודלן של המצוות, את העוצמה שיש בכל מצווה אפילו בקלה שבהן. אנחנו אוהבים לקיים את המצוות שבורא עולם נותן לנו – להדליק נרות לכבוד שבת קודש, להניח תפילין, לעשות חסדים ולתת צדקות. תארו לכם מה יקרה אם לא יתאפשר לנו לקיים את המצוות הללו? נכון שזה יצער אותנו? אז לא צריך לחכות לרגע בו נאבד, חלילה, את המתנות שבורא עולם נותן לנו כדי שנעריך אותן, ובעיקר – שנשמח בהן. בואו נעשה את זה כבר עכשיו – בכל הדלקת נרות, בכל הנחת תפילין, בכל מטבע לצדקה שאנחנו זוכים לתת, בכל חסד שעושים, בכל חיוך שעושה למישהו את היום – את כל אלה נעשה בשמחה גדולה. אנחנו צריכים לשמוח בכל מה שאנחנו זוכים לעשות. להעריך את הטוב הזה שבורא עולם נותן לנו מכיוון ששום דבר בעולם אינו מובן מאליו!
 
כי מצווה או חסד שעושים בלי שמחה זה כמו לפגוע, חלילה, בבורא עולם. תארו לכם שמישהו נותן לכם מתנה יקרה ואתם פשוט זורקים אותה לפח? ברור שהוא ייפגע ויצטער. כך הוא הדבר עם בורא עולם. הוא נותן לנו מתנות אדירות – מצוות, וכשאדם לא מקיים אותן בשמחה זה כמו שהוא זורק את המתנות היקרות הללו לפח. זה באמת פוגע.
 
השמחה מדביקה אותנו למקור הברכות, לקדושה, לטוהר ולשפע – לבורא עולם. זה האור של בורא עולם, וזה האור שמאיר לנשמה, ממלא אותה וגורם לה את השמחה הכי גדולה. זה האור שגורם לנו לחייך באמת.
 
ואם חייכתם מתוך האור הזה, מתוך השמחה העצומה הזו – אז זה חיוך!
 
אם אדם לא שמח, גם אם הוא עובד את השם יום ולילה – הוא יסבול. בורא עולם רוצה שנעשה הכל בשמחה – גם את עבודתו. ועשייה עם שמחה לא רק שמזכה אותנו בעולם הזה בשכר העצום שלה, אלא גם בעולם הבא!
 
שלא תטעו. אל תמעיטו מערככם ואל תחשבו שאינכם מסוגלים להתמלא באור של בורא עולם ולהאיר לסובבים אתכם. אתם כנראה לא מודעים לפוטנציאל האדיר הטמון בכם. כל דבר שאנו זוכים לעשות עם שמחה מזכה אותנו להתעלות ברוחניות שלנו. כן, אנחנו יכולים להגיע לדרגות האדירות של האריז"ל, כי הוא בעצמו אמר שהגיע לאן שהגיע רק בזכות קיום המצוות בשמחה.
 
שמחה, לא אוטומט. לא רובוטיות. לא מצוות אנשים מלומדה. שמחה, וכמה שיותר. זה מה שיעשה אותנו אנשים מאושרים, זה מה שיגרום לנו לחייך באמת. וגם, כמו שרבי נחמן אומר, זה מה שיעשה אותנו אנשים בריאים. אמן כן יהי רצון.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה