חוסכים זמן?

תגידו, מה קרה לכל הדברים היפים בעזרתם ניצלנו פעם את הזמן כמו שצריך? לאן הם נעלמו?!? רחלי רקלס תוהה.

3 דק' קריאה

רחלי רקלס

פורסם בתאריך 05.04.21

תגידו, מה קרה לכל הדברים
היפים בעזרתם ניצלנו פעם את
הזמן כמו שצריך? לאן הם
נעלמו?!? רחלי רקלס תוהה.
 
 
אני באמת ממורמרת מהמחשב שלי. זאת אומרת, אני אוהבת אותו, אבל התוכנה החדשה הזו של המילים מוציאה אותי מדעתי. אתם יודעים למה אני מתכוונת, זו שאתם מקלידים חצי מילה ואז מקבלים את האפשרויות של המילה, תבחרו וזהו, המילה כבר שם על המסמך. והנה, זה שוב קרה, 'לייב' מה שנקרא, תוך כדי שאני מקלידה את המאמר… בטח יש דרך לבטל את זה, איזה כפתור, אייקון או משהו ללחוץ עליו ולהעלים את המילים המעצבנות האלה. אני מה זה איטית בכל מה שקשור למחלקה הטכנולוגית. אבל בינתיים, לא נותר לי אלא לסבול את המילים הקופצניות האלה בכל פעם מחדש על המסך…
 
בדיוק נזכרתי בהמצאה שבעלי לימד אותי ואני חשבתי שהיא מה זה 'גזעית'. בסמארטפונים, אלה שבמגע יד אתה פשוט מגיע לכל מה שאתה רוצה – חדשות, טלפון, מקלדת ועוד, ברגע שאתה מקליד משהו בחיפוש, או תוך כדי הקלדה (די דומה למה שיש לי במחשב) עולות אינספור אפשרויות וכל מה שאתה צריך לעשות פשוט ללחוץ באצבע אחת על המילה, והופ, יש לך משפט. את זה אגב, אפשר לעשות עם כל מילה, כך שיוצא שאתם בעצם כמעט ולא כותבים כלום… לא צריך לחשוב הרבה אם טעיתם, או מה אתם בכלל רוצים לכתוב, תקלידו כמה אותיות ויש לכם פסקה.
 
מאמרים נוספים בנושא:
מה שהעולם לא מגלה לכם
לברוח  מהמטריקס
אגודלים  מכורים
 
"אנשים באמת אוהבים את האפליקציה הזו" הוא אמר לי עם חיוך מאוזן לאוזן, אבל אותי זה לא הצחיק…
 
יכול להיות שזה חוסך לאנשים זמן, למי יש עצבים לכתוב כל כך הרבה במקלדת שהמכשיר הזה מציע לכם, או כל תירוץ אחר שעולה בדעתכם. לא יודעת. בכל אופן, אני חושבת שזו עוד דרך להפוך אותנו לרובוטים שעושים דברים בלי לחשוב, בלי להשקיע טיפת מחשבה. הכל מוכן, אפילו האותיות… מה כל כך קשה לכתוב את כל המילה? לדעת לכתוב ולאיית מילים???
 
אז אתם תגידו, 'רחלי, מה את עושה עניין משום דבר? מה כבר קרה?'
 
אז זהו, שיש פה עניין, ואחד כזה שמצביע על דבר עמוק יותר, והוא הרמה הנמוכה והפתטית שהדור הזה הגיע אליה, במיוחד הילדים שלנו. לא מזמן קראתי מאמר שמוכיח שכל הקדמה שאנו חווים על כל ערוציה ומכשיריה, עד כמה שהיא יכולה להיות טובה ומועילה מצד אחד, אבל מצד שני הורסת. באותו מאמר הוכח, לפי מדגמים משנים קודמות מול השנים האחרונות, שרמת הלימוד והמשכל פשוט צנחה פלאים (כך למשל, בארה"ב נתנו מבחן משנת 1912 של ילדים בכיתה ד' לילדים היום והם לא עברו אותו! יש עוד דוגמאות כואבות לנושא). והבעיה היא לא רק בבתי הספר, כפי שנאמר שם, זאת החברה שמובילה את התקדמות המגיפה האיומה הזו.
 
זה מתחיל מהרגע שאנחנו קמים בבוקר, פשוט במקום לתת לילדים לאכול אוכל מזין, אנחנו מתחילים עם הטלוויזיה או משחק קצר במחשב (והייתי המומה כששמעתי שכך פותחים את הבוקר בלא מעט בתים). ריטואל הטלוויזיה ממשיך גם אחרי שהם חוזרים מבית הספר ועד שהם הולכים לישון, בעיקר בגלל הטיעון ש"זאת תוכנית חינוכית". במיטה, עד שהם נרדמים, הם מתכתבים בסמארטפון עם החברים/חברות. כמובן, לא צריך להקליד את כל המילה, מיד תופיע הרשימה שתקצר להם את ההתכתבות. הם יכתבו הרבה מאוד קיצורים. למשל, המילה 'להתראות' נכתבת באותיות באנגלית – C U! וכן הלאה. האם במקרה של הילדים אפשר לטעון שמדברים פה על חיסכון או ניצול של הזמן?
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
יש חיים אחרי הפרה
עבדים  בסטייל
לא כל מה שנחוץ הכרחי
 
טלוויזיה, כמובן, היא הורסת המוחות מספר 1 שקיים בעולם. אתם מוזמנים לקרוא מאמר שכתבתי לא מזמן על הנושא: זה הורג אותנו לאט.
 
אם אמנה את כל הגורמים שהורסים את הדור הזה, ובלי להזכיר את הנזק העצום של האינטרנט – במיוחד כשאין בו שימוש הולם ומקצועי – המאמר הזה ימלא לפחות 50 עמודים, ולא נראה לי שתקדישו כל כך הרבה זמן (חיסכון זמן, אמרתי?) לקרוא את מה שאגולל על פני העמודים האלה…
 
תגידו, מה קרה לכל הדברים היפים בעזרתם ניצלנו פעם את הזמן – מפגש איכותי, קריאת ספרים טובים מלאי ערכים? לאן כל אלה נעלמו?!?
 
יש הרבה דברים שיכולים לעשות אותנו חכמים – 'סמארט' רק בלי ה'פון'. תחשבו על זה, כמה זמן אנחנו מאבדים על ה'סמארט' שאנחנו צריכים להיות? ולא, אני לא מתכוונת לסיוט המזעזע הזה, שבוקר אחד נקום ונגלה שאנחנו ה'יורמים' של הכיתה… אלא פשוט חכמים שמנצלים את הזמן והכלים שקיבלנו בצורה אמיתית, נכונה, מועילה ותורמת.
 
זה בדוק, אתם מוזמנים לנסות. פשוט תתנתקו מכל המכשירים 'החכמים' למיניהם ותתחברו לדבר הכי אמיתי וחכם – לעצמכם.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה