חוק חיוך חובה!

אני ממליץ ליושבים בכנסת, בבית, באוטובוס, לבד או ביחד, לאמץ אותו עם טונות של אהבה ולהכניס אותו לרשימת החוקים של ארצנו הקטנה, את חוק חיוך חובה!

3 דק' קריאה

טל רותם

פורסם בתאריך 05.04.21

אני ממליץ ליושבים בכנסת, בבית,
באוטובוס, לבד או ביחד, לאמץ אותו
עם טונות של אהבה ולהכניס אותו
לרשימת החוקים של ארצנו הקטנה,
את חוק חיוך חובה!
 
 
לא היו שלוש קריאות שהעבירו את החוק הזה בכנסת, אבל באופן רשמי הוא כבר מוכתר כחוק חובה. באמת. אני ממליץ ליושבים בכנסת, בבית, בתחנות האוטובוסים, בגינות המשחקים, לבד או ביחד – לאמץ אותו עם טונות של אהבה ולהכניס אותו לרשימת החוקים של ארצנו הקטנה.
 
טל, על מה אתה מדבר?
 
על חוק חיוך חובה!

לא צחוק (או שכן), כי הרבה אנשים כבר לא מחייכים. למה? אולי בגלל המצב, ואולי בגלל שכבר לא יודעים איך לחייך. שמעתי על סדנאות צחוק שמלמדים שם אנשים לחייך ולצחוק, ראיתי סטיקרים שלא משאירים לנו שום ברירה על הפנים חוץ מלחייך. ולאחרונה, גם פרסומות על האוטובוסים שגולת הכותרת שלהן, כמו של מאמר זה היא – חוק חיוך חובה. וכמובן, גם בדף הפייסבוק של בגן האמונה העלו פוסט מתוק כזה שגורם לך לחייך. אתם מבינים? פוסט אחד נותן לכם 1000! סיבות לחייך…

כשהחיים מראים לך מאה סיבות לבכות, תראה להם שיש לך אלף סיבות לחייך!

 
משהו קורה בעולם שלנו. היום, כמות האנשים שעצובים ומדוכאים היא משהו שלא שמענו וראינו בכל תולדות הבריאה. היום, כמות האנשים שמשתמשים בכל מיני תרופות וכדורים כדי לא להיות מדוכאים, גם היא תופעה לא מוכרת מימות עולם. אנשים מנסים להמשיך את החיים, מנסים בכל הכוח לסחוב עוד יום.
 
אתם מבינים? היום, חובה לחייך. היום, פנים מאירות ומחייכות זה צו השעה. זה אומר שלעומד מולי ולסובבים אותי אכפת ממני, במיוחד כשכולם היום מכונסים בתוך עצמם או מאחורי המסך והמקלדת, מעדיפים את חברתו של העכבר…
 
"ויקבל כל אדם בשמחה ובסבר פנים יפות, כי הסברת פנים תחזק האהבה. המסביר פנים לחברו, ליבו נוטה אליו לאהוב אותו ככתוב: 'כמים הפנים לפנים, כן לב האדם לאדם'" (משלי כז, יט) (ה"אורחות חיים", שער האהבה וכן בשער הזכירה).
 
זה מסביר לכם למה מחקרים שניסו לבדוק מדוע אנשים מסוימים אהובים יותר מאשר אחרים גילו, שעל פי רוב קיימת נטייה לאהוב דמויות חיוביות ומחויכות. מי שמחייך נראה לסובבים אותו כאדם חיובי.
 
וכשם שהחיוך משדר שהמחייך הוא אדם חיובי, כך, להבדיל, פניו הקודרות משדרות שהקודר הוא אדם רע לב. לא אני המצאתי את זה. בספר "עקידת יצחק" (פרשת אמור) כותב המחבר: "כי רוע הפנים לא יבוא כי אם מחולי הגוף או מרוע הנפש"!
 
מפחיד.
 
אבל זו לא התגלית היחידה בעולם החיוכים. חז"ל (פרקי אבות) מגלים לנו שחיוך משדר הערכה למי שמחייכים אליו. "שמאי אומר: הוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות". שמאי, השונה משנה זו, רגיל לציין רק דברים שאדם חייב בהם ולא דברים שראוי לעשות ממידת החסידות. זו הסיבה שהפרשנים מבינים ששמאי סבור שקבלת הזולת בסבר פנים יפות היא חובה! ולא רק לפנים משורת הדין או מתוך נימוס.
 
והמהר"ל מכניס אותנו לעובי הקורה. מדרך הטבע, הוא מסביר, אדם מתעניין מהי דעת הסובבים אותו עליו, אם הם מעריכים אותו או חלילה מזלזלים בו. ואת דעתם הוא קובע על פי התרשמותו מהבעת הפנים שלהם כשהם נמצאים מולו. פנים מחייכות מביעות הערכה ופתיחות לאישיותו. פנים חתומות וחסרות הבעה נראות כמשדרות זלזול וחוסר הערכה. תתכוננו, עכשיו באה שורת המחץ: אדם שלא מחייך לעומד מולו גורם לו מועקה! מעביר לו תחושת זלזול, דבר האסור בתכלית האיסור!
 
אתם מבינים? חיוך זה לא חסד, אלא חובה. אז מה הפלא שצריך להפוך אותו לחוק חובה! אף אחד לא רוצה להרגיש עצמו מזולזל. זו גם הסיבה ששמאי הרגיל לדבר על חובותיו של האדם, ואפילו מציין זאת כהתנהגות שאסור לוותר עליה ביחסים שבין אדם לחברו.
 
עכשיו מגיע תורו של רבי נחמן מברסלב לומר משהו על החיוך. או הו, כאן הגענו למקים החסידות ששמחה הוא הדגל שלה, אפילו השם האמצעי שלה. ובאחת משיחותיו הוא אומר, "כשאדם בא עם פנים שוחקות (מחייכות) הוא יכול להחיות את העומד מולו. ולהחיות אדם", אומר רבי נחמן,  "זה לא דבר ריק, זה דבר גדול מאוד!" (שיחות הר"ן, מ"ג).
 
אתם מבינים? אדם יכול להגיע עד שערי מוות מרוב עצבות, ייאוש ודיכאון, ופתאום בא מישהו עם חיוך על הפנים מולו. אתם יודעים מה זה עושה לו? מה קורה לדימוי העצמי שלו? אתם מבינים מאיפה אתם מרימים את הביטחון העצמי שלו?
 
כי גם אם ייתנו לכם את כל המתנות הכי נחשבות שיש בעולם, אך פני הנותנים כבושות בקרקע – מה הן שוות כל המתנות האלה? כלום. אבל אם נתנו לכם חיוך מתוק מלא שיניים – עשו לכם את היום! אני מכיר מלא אנשים שחיוך ומילה טובה הפכו להם את החיים ממש. זה לא צחוק, החיוך הזה (או שכן…). כי על פניו של האדם רואים את מה שיש לו בלב. ופנים, הם מלשון פנימה – פנימיות האדם, "ויאמר לי המלך מדוע פניך רעים ואתה אינך חולה? אין זה כי אם רוע לב" (נחמיה).
 
עכשיו אתם כבר בטח מבינים, נכון? חיוך זה לא משהו שעולה כסף, אבל הוא שווה המון. ככל שתיתנו ממנו, לעולם לא תתרוששו. אדרבה, רק תתעשרו ותעשירו את כל מי שתחייכו אליו.
 
וחיוך זה גם לא משהו שקונים בסופר, ואי אפשר להוציא אותו ממישהו בעורמה וגם לא לגנוב אותו. חיוך, אם הוא לא מופיע מאליו באופן טבעי, אין לו שום ערך.
 
נראה לי שעלינו פה על הפטנט הכי מוצלח שיכול לגרום לאנשים להיות שמחים. מה אתם אומרים?

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אתי קורן

ז' כסלו התשפ"ד

11/20/2023

שלום וברכה.
רק השם והסיסמה של המותג שלכם – כובש לב.
הלוואי ונוכל אכן תמיד לחייך.
תבורכו על המיזם
אתי

2. shiran

ד' תשרי התשע"ג

9/20/2012

שימו לב שבתוך המילה "חיוך" מתחבאות המילים "חי" "כוח" כוחי"

3. Anonymous

ד' תשרי התשע"ג

9/20/2012

שבתוך המילה "חיוך" מתחבאות המילים "חי" "כוח" כוחי"

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה