חושבים חיובי, חיים בריא

מטרת המרוץ היא להשיג פרנסה טובה, בריאות והרבה אושר. בפועל, יש הרבה תחרות, השוואות ואף אחד לא שמח בחלקו. למה? הרמב"ם מגלה לנו משהו מעניין על חשיבה חיובית וחיים בריאים.

3 דק' קריאה

ציפורה בראבי

פורסם בתאריך 05.04.21

היה זה הרמב"ם הראשון שקבע, כי על ידי שינויים בחלוקת הדם באיברים השונים, הבאים כתוצאה מתחושות המשפיעות על הגוף, נוצרות ההשפעות על חלקי הגוף לטובת הבריאות, או לרעתה חלילה.
 
כלומר, ההרגשה הנפשית של האדם משפיעה על תנועת כלי הדם, המתכווצים או מתרחבים בהתאם לתחושותינו, וכך מושפעים איברי הגוף. למשל, ידוע על אנשים הטוענים ש'מרוב לחץ קיבלו אולקוס', מרוב לחץ חלו גם בסוכרת, ליבם נחלש וכו'. כל זה בהשפעת כלי הדם בגופנו המושפעים מהתחושות שאנו מרגישים: שמחה, עצב, כעס, אושר, רגיעה וכדומה.
 
לכן הרמב"ם מלמד שעל החולה לקבל טיפול לא רק לצד הפיזי של מחלתו, אלא גם לצד הנפשי-רוחני. הוא גם נותן כלים לחיזוק הכוח הנפשי של האדם ולשיפור יכולתו להיטיב את מצבו הנפשי והפיזי. למשל: אדם שיודע לחיות בשמחה ובנחת, אומר הרמב"ם, רבים סיכוייו להיות אדם בריא כל חייו.
 
טוב, אז כולנו רוצים להיות שמחים, כולנו רוצים להיות מאושרים. אך מהו אושר? איך משיגים אותו?
 
ישנם, שבמרוץ אחר האושר טורחים רבות. הם אומרים שהם דואגים לפרנסה, לחינוך, לבריאות, ובעצם לכל מה שאפשר, אלא שהתנהגות זו מוכיחה בדיוק את ההיפך. הם דואגים להיות עסוקים. דואגים ואינם יודעים מתי יגיע הרגע של הנחת לו הם מצפים ומייחלים. הם מנסים להגדיל את רכושם, לבלות כמה שיותר, ואם אפשר גם במקומות יקרים, לחקות אחרים, עושים השוואות, צרות עין, חיים בתחרות וכו'. הזכרנו תחרות? בודאי, היום בלי תחרות אדם לא מרגיש שהוא חי… אבל איך הוא מצפה להיות מאושר אם הוא כל הזמן חי בתחרות, עושה השוואות, דבר שמוביל לכך שהוא לא שמח בחלקו, לא מסתפק במה שיש לו, וכל הזמן מנסה להשיג את האחר? מוסיף עוד ועוד רכוש (מתי תרגיש שיש לך כבר את מה שאתה צריך?) שאפתנות גשמית (מתי תפסיק לחשוב כל הזמן אם השגת את כל מה שרצית?)
 
אם כך אתה חושב, איך בדיוק אתה רוצה להיות מאושר?!?…
 
"האושר אינו נמצא בדברים שמחוץ לנפש" אומר לנו הרמב"ם. "האושר והשמחה, צלילי הטוב והיפה נשמעים בליבו של האדם פנימה"!
 
איזה טוב בדיוק אתה מחפש? "מה שחושב ההמון כטוב ותענוג ואושר", עונה הרמב"ם, "הוא כצל חולף, בר חלוף ואינו נוגע במיתרי הלב, ברכות הנפש"!
 
זאת הנקודה. להבין. להכיר ולהפנים ש"בהכרה זו", כדברי הרמב"ם, "תלויה בריאות הנפש של האדם ועימה בריאות גופו".
 
אנחנו צריכים לבחון את עצמנו תמיד. לחנך את נפשנו לקבל את אירועי החיים במתינות, בקור רוח ובישוב הדעת.
 
ואת האושר, כמו שמסביר הרמב"ם, צריך ללמוד להשיג בתוכנו. זה לא משהו חיצוני. זה משהו שנמצא באוצרות הנפשיים שניחנו בהם, לא בדברים גשמיים. בתוכנו, מיתרים רבים של רגשות ותחושות. עליהם אנו צריכים לפרוט, הם המנגינה העריבה של חיינו.
 
ומה שצורם, כמו שאומר הרמב"ם בהחלטיות, הוא דווקא מה שרוב בני האדם חושבים כטוב, כתענוג או כשמחה – הם דברים משתנים, צל חולף ממש. איך תיגע במיתרי הנפש אם אתה לא מגיע אליהם בכלל?! אדם היודע לנווט את תחושותיו ומכיר באפסיות הדברים הגשמיים, אדם היודע להעריך את הדברים החיוביים: הטוב, הצדק, היפה והאמת – הוא זה שיצליח לשמור על ראיה חיובית. הוא זה שידע להסתכל על חייו ועל מה שקורה לו מתוך שמחה, מתוך חשיבה חיובית, מתוך אהבה וקבלה. והוא זה, כמו שאומר הרמב"ם, יזכה שבריאותו תישמר ויהיה לו את הכוח להתמודד במצבים קשים, בגוף ובנפש.
 
וכדי לחזק את הנפש, מציע הרמב"ם לעשות תרגילי חיזוק נפשיים. למשל, המחשבות הן בידינו ואפשרות ההחלטה קיימת אף היא בידינו. לעיתים, אנו מהלכים מתוך חשש מדבר-מה. חשש זה עוצר אותנו ואינו מאפשר לנו להמשיך הלאה, לפעול ולהתקדם. אומר הרמב"ם: כל מה שחושש האדם שיקרה לו, הוא אכן אפשרי. אפשר שיקרה, אך אפשר גם  שלא יקרה. אז כמו שחושש וכואב ודואג שיקרה, הרי יוכל להיפך, להרחיב נפשו באמונה ובביטחון ומתוך החלטה זאת הרי אפשר גם שיקרה ההיפך, ממה שחושש! שני הדברים הרי הם בגדר אפשרות, אז למה לבחור באפשרות השלילית?…
 
המוח עסוק בקליטה ועיבוד של אינפורמציה. הקליטה תלויה באופן שנכוון אותה. יש שמקבלים כל דבר בצורה שלילית ויש שאצלם הכל מתקבל באופן חיובי. חשיבה חיובית, כידוע, מסייעת להתגבר על מחלות.
 
וכדי להתחזק במידה זו של לראות את הטוב, לחשוב חיובי ולהיות אופטימיים, מייעץ הרמב"ם לחזק את השאיפה שלנו כבני אדם להיות טובים. להיות בעלי בינה וחכמת חיים, חיזוק הכוחות והיכולות הנפשיים הם אלה שיכולים לעזור לאדם עם בריאותו ושלמותו. אהבת שמים, אהבת האמת, אהבת הבריות – כל האוחז במידות אלה אוחז בידו את המפתח לבריאות הנפש באמת.
 
אפשר לראות אדם חזק ובריא וקולו חזק ועיניו זוהרות, אם ישמע דבר-מה חלילה, יחלה. מבטו וגופו יהיו שחוחים וקולו דק וחלש. לעומת זאת, תראה אדם שהוא חלש בגופו וקולו דק וגוו שחוח, אם ישמע פתאום דבר-מה משמח, יתחזק גופו, קולו יתחזק ויאירו פניו כל כך שלא יוכל להסתיר. (על פי דברי הרמב"ם)
 
ובל נשכח את דבריו של רבי נחמן מברסלב שחוזר ואומר לנו שוב ושוב: "מצווה גדולה להיות בשמחה!" – אחת האמרות המפורסמות הנשמעת ומהדהדת באוזנינו מזה 200 שנה!
 
"מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד! ולהתגבר ולהרחיק העצבות והמרה שחורה בכל כוחו, וכל החולאין (מחלות) הבאים על האדם – כולם באים רק מקלקול השמחה. והשמחה היא רפואה גדולה"!!! (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, כד). 

כתבו לנו מה דעתכם!

1. רחל

כ"ג אלול התשע"א

9/22/2011

מאוד מחזק!!

2. רחל

כ"ג אלול התשע"א

9/22/2011

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה