חכמת סיני

אדם יכול לעמוד בקצה הפירמידה כל זמן שהבסיס רחב ומוצק, ובלי שום סדקים וחללים פנויים בפירמידה עצמה. איך עושים את זה? עם חכמת סיני.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 18.03.21

אדם יכול לעמוד בקצה הפירמידה
כל זמן שהבסיס רחב ומוצק, ובלי שום
סדקים וחללים פנויים בפירמידה עצמה.
איך עושים את זה? עם חכמת סיני.
 
 
אחד הרעיונות המופרכים מיסודם והמלווה את דפוס החשיבה והגישה המודרנית הוא, שבני דורנו חכמים יותר מדורות קודמים, מה שמסמל את חוסר ההבנה וההערכה לחכמתם של בני הדורות הקודמים, עד לדור שעמד למרגלות הר סיני וקיבל את התורה לפני 3,324 שנים.
 
הרמב"ם כותב שהדורות הקודמים ראו התגלות אלוקית, כמו אותו דור של הר סיני, אבל הדורות הבאים אחריהם סטו מהדרך עד שאנשים עשו טעויות חמורות, עד כדי עבודת אלילים שקריים והליכה בעקבות אידיאולוגיות שקריות ומוטעות.
 
הדור האחרון תעה מאוד בדרך והתרחק מהמקור הרוחני שלו. עד כדי כך שחכמי התלמוד מציינים שאם בני הדור הראשון היו כמלאכים, אז אנו בני אדם. אבל אם בני הדור הראשון היו בני אדם, אז אנו חמורים – ולא כמו חמורו של רבי פנחס בן יאיר, אלא חמורים רגילים (מסכת שבת קי"ב). חכמי התלמוד הסתכלו על העולם בצורה שונה מאיך שדור ההי-טק והאייפון רואה את הדברים. בזמן שהאחרונים רואים תהליך גשמי 'מתפתח', קודמיהם רואים איך הדור האחרון מתכווץ מבחינה רוחנית.
 
ואל תשכחו, האמורא הכי "פשוט" שמוזכר בגמרא יכול היה להחיות מתים! וצדיקים אלה שניחנו בכוחות אדירים לא ראו עצמם יותר מחמורים, כאשר השוו עצמם לדורות הראשונים. אז למי אנחנו צריכים להשוות את עצמנו?
 
כאשר אדם רוצה להחליט על פי השכל שלו ולעקוף את הדרך שמתחילה מאפס, הרי שאין לך כסילות גדולה יותר מזו. אפילו גאון שצריך עשרות שנים כדי לגלות את הדבר אותו הוא חוקר, מתחיל מכלום, מאפס ממש. למה לרצף דרכים חדשות כשיש דרכים מדהימות ונפלאות שיובילו אתכם למקום אליו אתם צריכים להגיע?
 
אדם שמתחיל מאפס, אולם משליך את החכמה והגילויים של הדורות הקודמים, הוא כמו הקופים הקטנים שיכולים לראות מה קורה בצד השני של גן החיות רק משום שהם יושבים על כתפי הגורילות, אבל חושבים שהגורילה טיפשה ופרימיטיבית בגלל שאינה יכולה לראות מה קורה מעבר לגדר…
 
האם ישנו גאון שיכול להמציא משהו בלי להישען על ידע ומחקרים של קודמיו? את המנורה לא היה אפשר להמציא בלי לגלות קודם לכן את החשמל. הטלפונים הניידים לא היו מתגלים אם לא היו ממציאים את הטלפונים הישנים.
 
המשנה הראשונה במסכת אבות מדברת על "שרשת התורה": "משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה". וכך עברה התורה מדור לדור עד לימינו. דעת וחכמת התורה, והשקפת התורה על החיים, מבוססות על שרשרת זו של מדור לדור שמובילה ישירות למשה רבינו על הר סיני.
 
מסורת התורה מדור לדור מסמלת פירמידה. אדם יכול לעמוד בקצה הפירמידה כל זמן שהבסיס רחב ומוצק, ובלי שום סדקים וחללים פנויים בפירמידה עצמה. אחרת, איך יעמוד, על אוויר? על אותה דרך, אדם יכול להיות תלמיד של משה רבינו כל זמן שהוא מחובר לשרשרת זו, לאותם שעמדו למרגלות הר סיני ועד לימינו.
 
לא מעט מחכמי התלמוד שמוזכרים בגמרא סירבו לומר אפילו מילה אחת שלא שמעו ממוריהם. וגם כאשר אמרו את מאמריהם על התורה או ההלכה, היה זה ביושר ובהגינות, כשהם מבססים דבריהם על קודמיהם ומתוך הציוויים שקיבלו מדורות קודמים.
 
על פי הכתוב לעיל, אדם לא יכול לפסוע בדרך בה לא פסעו קודם לכן, במיוחד בתחום האמונה. אדם שחוקר את אמיתות או רלוונטיות התורה צריך לשאול את עצמו קודם לכן: האם אני כזה עז פנים, עד כדי כך שאני מחשיב את עצמי כחכם יותר מהרמב"ם או הגאון מוילנא? האם אני יכול להחיות את המתים או להבין את שפתם של עופות ועצים כמו חכמי המשנה? התשובה תהיה ברורה וחד משמעית: לא! למרות שכלם האדיר והעצום הם לא זזו מילימטר אחד, ימינה או שמאלה, מהשגות הדורות הקודמים. האם אני מבין אפילו טיפה אחת מים החכמה האדירה שלהם? האם יש לי את הכוחות הרוחניים שהיו להם?
 
כל אדם שמהרהר בשרשרת התורה הנהוגה ממשה רבינו ועד לימינו, בעיניים פקוחות ואמיתיות שמבקשות את האמת, ידחה על הסף את השקר של האגו והגאווה שלו ויגיע למסקנה שעליו ללכת בעקבות הצדיקים הגדולים לאורך כל הדורות, מי שהיו מוכנים להקריב את חייהם בכל רגע נתון אפילו על הדבר הכי קטן בתורה.
 
זה המסר הנצחי של חג  השבועות, כשנקבל שוב את התורה מחדש ונחדש את הקשר שלנו עם חכמת סיני.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה