המורה המזמר – ראיון עם אבישי עמיצור

כמעט ואין מי שלא מכיר את להקת לכתחילה, שיודעת לעשות שמחה גדולה בחתונות. אבל מעטים מכירים את השיטה הנפלאה שלו לגלות אם השיר יצליח. ראיון עם הזמר-מורה שלא מפסיד אף ראש השנה באומן.

5 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

כמעט ואין מי שלא מכיר את להקת לכתחילה, שיודעת לעשות שמחה גדולה בחתונות. מעטים יודעים כי אבישי עמיצור, הרוח החיה של הלהקה, משמש גם כרב מחנך בישיבה. הנער הצעיר שליווה את מרגלית צנעני בהופעות, מספר איך זה ללמד גמרא ובאמצע השיעור לנגן שיר לתלמידים כדי לפתוח להם את הלב. איך פירק להקה מצליחה וישב מובטל בבית שנה שלמה עד להצלחה הגדולה. ועל השיטה הנפלאה שלו לגלות האם שיר יצליח. קבלו את הרב שהשיעורים שלו הם חוויה מוסיקלית, והוא לא מפסיד אף ראש השנה באומן.

תארו לכם שבאמצע שיעור גמרא ופלפולים על סוגיות עם אביי ורבא היה לפתע המורה שלכם שולף גיטרה ומתחיל לשיר, לנגן לכם ואולי אפילו גם לרקוד. בטח הייתם צובטים את עצמכם כדי לוודא שלא נרדמתם בשיעור ואתם לא חולמים את כל זה. אבל עבור תלמידי הישיבה התיכונית "קריית הרצוג" בכפר סבא, זו בהחלט לא סיטואציה דמיונית אלא דבר שבשגרה. ככה זה כשלר"מ (רב מחנך, ע"א) שלך קוראים אבישי עמיצור והוא זמר, נגן, ובעל להקת החתונות הפופולארית, לכתחילה.

"כשאני מנגן בערב – אני ר"מ אחר בבוקר. אני מגיע עם אנרגיות אחרות לכיתה. תלמידים מרגישים את זה בבוקר. חד וחלק", אומר עמיצור שלאחרונה הוציא עם להקתו "לכתחילה" שני אלבומים חדשים – "ליקוטים", שמפנק אותנו עם לא פחות מ- 30 רצועות של מוסיקת חתונות מרקידה, ו"אירלנד זה כאן", האוסף האירי קאנטרי החדש של הלהקה.

איך התלמידים שלך מגיבים שהר"מ שלהם הוא מוסיקאי ידוע?

"הם הכי נהנים מהערך המוסף שמביאה איתה המוסיקה" מגלה עמיצור בכנות, "כי אני יכול באמצע שיעור גמרא להוציא גיטרה או קלרינט וללמד אותם שיר חדש. את ברכת האילנות אנחנו שרים ורוקדים ומנגנים. כך גם בקומזיצים או סתם לקראת סוף שיעור כשאני מלמד אותם שיר חדש. התלמידים מאוד שמחים והשיעור הופך להיות זורם ועם הרבה אנרגיות".

כבר 14 שנה שאבישי עמיצור, מלבד עיסוקו האינטנסיבי במוסיקה, יצירת אלבומים, הופעות וחתונות, משמש כר"מ בישיבה התיכונית שהייתה פעם "מדרשית נעם" בפרדס חנה. הוא מאוד אוהב ומחשיב את תלמידיו והם אף משמשים עבורו כמדד לשיר חדש, האם יצליח או לא. "הם הפרמטר שלי. אני מלמד אותם שיר חדש, וכשאני שומע אותם מזמזמים אותו אחר כך, בהפסקה או אפילו באמצע משחק כדורסל, אני יודע שזה יתפוס".

קורה שתלמידים שלך מזמינים אותך לשיר בחתונות שלהם?

"ודאי. כמה וכמה פעמים. זה התחיל בבר מצוות שלהם והמשיך בחתונות. ברוך ה’ זכיתי לנגן בחתונות של הרבה מהתלמידים שלי. זה סגירת מעגל. אתה מקבל אותם בכיתה ז’, ח’, ויש תלמיד שניגנתי אצלו גם בבר מצווה וגם בחתונה. ברוך ה’ זו שמחה גדולה".

בגיל 11 החל עמיצור ללמוד לנגן על תופים וכבר מגיל 12 החל להופיע בחתונות כמתופף. "הייתי מלווה אז של זמרת שהיום יודעים שקוראים לה מרגלית צנעני אך אז היא הייתה עדיין עלומת שם" מספר עמיצור, על נערותו. לאט לאט למד לנגן על כלים נוספים, והיום הוא מנגן על עשרות כלים. בחור הישיבה הצעיר מ"נחלים" החל מופיע כמעט מדי ערב, לא לפני שהיה מבקש אישור מהנהלת בית הספר.

בכיתה ט’ כבר הקים הנער הבלתי נלאה את התזמורת הראשונה שלו, "ארזי הלבנון", שכיום כל הנגנים שלה הם בעלי שם ומצליחים בעולם המוסיקה. עמיצור ותזמורתו היו שרים להיטים של גדולי הזמר החסידי כמו מרדכי בן דוד, אברהם פריד ודומיהם, ומקפיצים את הקהל. אבל למרות ההצלחה, יום אחד עמיצור החליט שנמאס לו מזה.

"לכתחילה" בהופעה

"לפני תשע שנים הרגשתי שרוויתי מהמוסיקה המיינסטרימית. הרגשתי שזה ממוסחר מדי ושאני לא מנגן מה שאני אוהב באמת. החלטתי שאני רוצה מעכשיו לשיר ולנגן מוסיקה מהנשמה, מה שהלב שלי רוצה".

וכך, עם הרבה אמונה אבל גם עם הרבה חברים שאמרו לו שהוא "משוגע" ולוקח סיכון גדול מדי במקום להמשיך את ההצלחה שכבר יש לו, הקים עמיצור את להקת "לכתחילה".

"התחלנו הכל מאפס. יש לי חדר חזרות פה בישיבה ושם התאמנו. התחלתי גם להלחין מוסיקה מקורית ויצרנו חומרים מקוריים. הקטע שלנו היה אומנותי נטו, מתוך אהבת ה’".

לא פלא אם כן שלאלבומם הראשון קרא עמיצור "בוער באהבת ה’". הם הוזמנו להופיע בכלייזמרים בצפת, שנחשב אז לכרטיס קבלה מכובד לעולם המוסיקה היהודית מקורית, ומאז החלו להופיע במקומות נחשבים ולקבל הכרה מוסיקלית יותר ויותר. "כך התחלנו להתגלגל לעולם החתונות" נזכר עמיצור כיצד הפכו לאחת מהלהקות המוצלחות ביותר בתחום, עוד הרבה לפני הפריחה בשוק להקות החתונות. "זה משהו מאוד חדשני: הסגנון, הקצב, הכלים שלנו. פתאום אנשים ראו הרבה כלים אותנטיים ולא רק קלידים". כך, בעקבות דרישה מהקהל, הלכה והתפתחה לה להקת לכתחילה וקנתה לה מקום של כבוד.

עמיצור, שהחל את הקריירה שלו כמתופף, הוא גם סולן הלהקה, ובמשך הזמן למד לנגן על קלרינט, סקסופון, מפוחית, וכלי נשיפה שונים. אל הבמה הם עולים עם עשרות כלים. מתוכם 12 סוגי חלילים שונים שעמיצור מחליף במהלך השיר.

אתם מנגנים הרבה מוסיקת עולם אתנית ולאחרונה אף הוצאתם אוסף אירי קאנטרי. מה מחבר אותך למוסיקה הזו?

"אני חושב שמוסיקה אירית ובכלל כל המוסיקה בעולם היא ניצוצות של שירת הלויים שהתפזרו מאז חורבן הבית" אומר עמיצור שפיתח תיאוריה רצינית בנושא, "אני לא מתיימר להיות זה שאוסף את אותם ניצוצות אבל אני משתדל. אנחנו גם משתדלים לנגן אותה בכלים של אנשים יראי שמים. לגייר את המוסיקה ולהחזיר אותה חזרה לשורשה. אם אני מזהה שיש במוסיקה מאפיינים של קדושה ושמחה – אז אני לוקח אותם. המוסיקה האירית היא גם מוסיקה שמחה. יש בה הרבה קסם. כשאנחנו מנגנים אותה, אנשים קופצים באוויר".

"אנשים קופצים באוויר" זה תיאור שעמיצור מרבה להשתמש בו, ואם נוכחים בהופעה או בחתונה שלהם, אפשר להיווכח שהוא לא מגזים. אבל לפני תשע שנים, כשהם החלו לנגן מוסיקה אירית, אנשים הרימו גבה. "לא ידעו מה זה בכלל. בטח לא בעולם הדתי. אבל היום כמעט שאין מי שלא מכיר. ניגנו אז הרבה מוסיקה אירית ואנשים הסתכלו עלינו כעל משוגעים ומוזרים. לא התחברו לזה בהתחלה".

אז מה גרם לך בכל זאת להמשיך עם המוסיקה הזו?

"מאותה סיבה שכשהחלטתי לפני תשע שנים שאני יותר לא מנגן מוסיקה של אחרים, הרבה מהקולגות שלי אמרו לי שאני מתאבד, אבל החלטתי שאני עושה רק מה שאני מתחבר אליו – חב"ד, ברסלב, ניגוני אדמו"רים ומוסיקת עולם. אז ישבתי שנה בבית בלי עבודה אבל אז זה נתפס. ברגע שהלכתי עם האמת הפנימית שלי הייתי מוכן להקריב בשביל זה. אתה לא יכול לנגן ערב ערב משהו ממוסחר. זו הסיבה שהיום, כבר אחרי 30 שנה שאני מופיע, אנחנו יכולים לשיר את אותם שירים ולקפוץ על הבמה באוויר מרוב שמחה".

אחרי 30 שנה בעולם המוסיקה והחתונות, אין שחיקה?

"אני כל הזמן עם יד על הדופק ולפני שנה כשהרגשתי שכל הנגנים שלי שחוקים – החלפתי את כל ההרכב. דיברתי איתם כמו חברים, שאף חתן וכלה לא צריכים לקבל פחות ממאה אחוז, שאני רוצה אש על הבמה. שהחתונה המיליון תיראה כמו החתונה הראשונה שלנו. לא ייתכן שהחתונה של יום חמישי תהיה פחות משל יום ראשון. נפרדנו כידידים, אפילו אחד מהנגנים היה אח שלי.

ברוך ה’ הנגנים שלי קופצים שמחים ומאושרים על הבמה. אני לוקח נגנים שבאמת מחוברים ונהנים ממה שהם עושים. כשאתה אוהב את מה שאתה עושה, השחיקה לא נוגסת בך".

בשמונה השנים האחרונות, יש עוד משהו שמרענן את עמיצור ומכניס לו נשמה חדשה במוסיקה. קוראים לו רבי נחמן מברסלב. "מאז המפגש שלי עם רבי נחמן המוסיקה שלי השתנתה, ללא ספק. היא הפכה הרבה יותר פנימית, נשמתית. אלו היכלות אחרים לגמרי בנגינה. רבי נחמן מדבר כל הזמן נגד העצבות ובעד השמחה וזה מרומם לגמרי. אני מרגיש שכשאני שר אני לא שר אלא מתפלל. לפני כן זה לא היה כך, הייתי פשוט שר, שמח. היום אני מתפלל. זה רובד אחר לגמרי, אתה מרגיש בוער באהבת ה’.

"רבי נחמן גם התווה לי את הקטע שהמוסיקה היא שליחות – לשמח את עם ישראל, את התלמידים שלי, את המשפחה. לשמח כל יהודי – שיעלה חיוך על הפנים" מסכם עמיצור, "כשאתה בהוראה, מחנך, אתה בשליחות אבל לא מיד אתה רואה את התוצאות. אבל במוסיקה אתה יוצר ויש לך פידבקים כמעט מידיים. זה משמח מאוד ונותן אנרגיות להמשיך".

החסיד עם הגרביים האדומים – מתוך האלבום "אירלנד זה כאן"

מה נאוו – מתוך האלבום "ליקוטים"

לרכישת הדיסקים של להקת "לכתחילה" בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה