מדרגות לעולם אחר

אברי גלעד אמר ש"השירים שלהם הם כמו חץ שמגיע בדיוק לנקודה"! חברי להקת "המדרגות" – אילן דמרי והוד דיין, חוגגים עשור עם אלבום חדש בראיון מיוחד ל"ברסלב ישראל".

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

אברי גלעד אמר עליהם: "השירים שלהם הם כמו חץ עשוי דבש. מגיע בדיוק לנקודה, ושם נמס וממתיק ומעלה את כל סביבותיו". אילן דמרי והוד דיין, חברי להקת המדרגות, חוגגים עשור עם אלבום חדש ומספרים על החזרה בתשובה שלהם, מוסיקה שמקרבת והופעות בקיבוצים.

כשיצא אלבום הבכורה של להקת "המדרגות", "בפתח הדלת", הוא תפס לו נישה שכמעט ולא הייתה מאוישת קודם לכן. "חלוצי ז’אנר הרוק היהודי האלטרנטיבי" כינו אותם אז, אך מעבר לכל המילים הגדולות וההגדרות, יכולת להרגיש בפשיטות שהמוסיקה הזו נקייה והיא נכנסת לך אל תוך הלב בלי בעיה. "במקום שיש אמת, שם הלב שקט" שרו הבחורים, ואני הרגשתי שהגעתי הביתה. לא הפסקתי לשמוע אל האלבום שלהם הלוך ושוב.

מאז, עבר כמעט עשור, ואילן דמרי (43) והוד דיין (43), חברי "המדרגות", הספיקו להוציא עוד שני אלבומים – "מים חיים" ו"שואף", אלבום פיוטים יפהפה ולקנות להם מקום של כבוד בקרב יוצרי המוסיקה היהודית. בימים אלה, הם מוציאים את אלבומם הרביעי, "עץ", אלבום הכולל אוסף משיריהם, שחלקם הוקלטו מחדש בביצועים מיוחדים, ויש גם שיר חדש העונה לשם האלבום, עץ.

כשאני שואלת אותם השבוע מדוע החליטו להוציא אלבום אוסף, מסתבר שלא הייתה זו יוזמה שלהם, אלא של אנשים שמאוד אוהבים את המוסיקה שלהם. מדובר בעומרי דולב, אחד ממנהלי חברת LGM, בחור לא דתי וחבר ילדות של הוד, ששמר עמו כל הזמן על קשר, למרות החזרה בתשובה של הוד, עקב אחריהם מוסיקלית והתאהב בחומרים שלהם. "הוא הציע לנו לעשות אלבום אוסף שמטרתו לחשוף את המוסיקה של המדרגות לקהל יותר רחב" מספר אילן. וכשמדובר ב"קהל יותר רחב, הכוונה היא בעיקר להגיע גם לאנשים שאינם שומרי תורה ומצוות, דבר שהוד ואילן, גם בחייהם האישיים וגם במוסיקה שלהם, מצליחים לעשות די טוב. לחבר לבבות אליהם, גם אם אין מדובר בדתיים לכל דבר.

שניהם הגיעו מהעולם החילוני וחזרו בתשובה.

הוד מגיע ממשפחה מוסיקלית מוכרת. אביו הוא מנהל בנק ואמו סופרת. אחיו הם הגיטריסט נאור דיין והמתופף איגי דיין. עד גיל 19 כבר הספיק לקנות לו שם בעולם המוסיקה – הוא הפיק את אלבומה של להקת "פופלקס", ניגן באלבומו של דני בסן, הפיק מוסיקלית לירמי קפלן וניגן בהופעותיו של אדם.

החיבור למוסיקה הוא גנטי אצלכם?

"הבעיה היא שאין לנו עוד אחים על מנת שנהיה בטוחים שזה באמת בא מהבית, בינתיים זה רק שלושתנו" מתבדח הוד. "מהצד המוסיקלי לגדול בבית כזה תרם להתפתחות של כל אחד מאיתנו".

כשהיה בן 19 החל לחזור בתשובה בעקבות מפגש והיכרות עם ימימה אביטל ע"ה (מייסדת שיטת ימימה הידועה).

"המעבר לחיי תורה מורכב מאוד כמו אצל כל אחד, כנראה. אך בכל זאת, אם צריך להצביע על נקודות מסוימות בתוך התהליך, אז ודאי שאת הכלים למעבר לחיי תורה קיבלתי מימימה ע"ה, שלימדה לא רק את משנתה אלא גם את היחסיות של דבריה כהכנה ללימודי קודש והדגישה הן את החשיבות של לימודיה, אבל ביותר הדגישה את החשיבות של לימודי הקודש מתוך מה שנלמד אצלה. שזה עבודה פנימית מעמיקה של מתינות, מחילה, התבוננות, ועוד. כל עניין באשר הוא נלמד עם הכלים הנושאים אותו והמאפשרים אותו, דבר המאפשר התקדמות בינתית, ההיפך ממאבק נפשי.

מעצב האופנה שהפך לזמר

דרכו של אילן הייתה מעט שונה. הוא גדל בבית דתי ואביו היה הפייטן והגבאי של בית הכנסת. כבר מגיל שש ביקר בבית הכנסת הטוניסאי ולקח חלק פעיל בתפילות. "מאוד הושפעתי מהפיוטים ומטעמי המקרא, שגם הם סוג של מוסיקה. מאוד אהבתי את הטעמים של התורה, את קריאת המגילה, שיר השירים. כל הכתיבה המוסיקלית של בית הכנסת מאוד השפיעה עלי" הוא אומר. אילן התאהב בתקיעת השופר וניסה ללמוד את סודותיה. "נמשכתי לכלי הזה ממבט ראשון" הוא מספר. עד היום הם משלבים את השופר בהופעותיהם.

אך למרות החיבור הנשמתי-מוסיקלי, אחרי הצבא הפסיק אילן לנהל אורח חיים דתי. הוא למד לנגן על גיטרה, מפוחית, עסק בעיצוב אופנה ציור ושירה. "האמת היא שבתוך תוכי, תוך כדי שאני חווה את אורח החיים החילוני, תמיד שמרתי על קשר מאוד עדין עם היהדות. גם אף פעם לא כפרתי, לא הדלקתי אש בשבת ותמיד בחגים חזרתי אל בית הכנסת.

בגיל 27 לערך, החליט אילן לחזור אל כור מחצבתו, גם הוא בעקבות המפגש עם ימימה אביטל, אותה הכיר לו הוד דיין, בו פגש באותה התקופה.

מה גרם לך לחזור בתשובה?

"הנקודה הראשונה הייתה סוג של מפגש עם עצמי. משהו פנימי שחוויתי בעקבות המוסיקה, ששיקף לי בצורה מאוד ברורה שאני לא רוצה לוותר על השבת, התפילות, החגים. זה הרגיש לי כמו משהו שורשי ומשמעותי לחיים שלי. כמו דג שגם אם תוציאי אותו מהמים הוא תמיד ידע שהוא רוצה לחזור לשם. אך היה לי גם ברור שאני לא רוצה לחזור לשם ממקום של חובה אלא של זכות. לדעת, להכיר את הפנימיות של הדברים".

ומי שפתחה לו את המקום הזה של פנימיות וחסידות הייתה כאמור ימימה אביטל, אצלה למדו הוא והוד ישירות. עם הזמן והלימודים, הוא התחזק והחל לחיות אורח חיים של תורה ומצוות.

אין דבר כזה פירוד לבבות

אילן מתגורר בתל אביב והוד בצפת. למרות המרחק, השניים מצליחים לתחזק עבודת צוות מרשימה וחברות עמוקה, גם אם לא יוצא להם להיפגש הרבה.

קשה לעשות מוסיקה בשניים?

אילן: "דווקא לי זה מצוין. שניים זה כמו חברותא. כמו בגמרא, שהרבה יותר קל ללמוד עם עוד מישהו. עם הוד יש לי חיבור מאוד טוב, אנחנו מאוד מחוברים מוסיקלית, יש בינינו הפריה מוסיקלית ודווקא איתה העבודה המשותפת היא מתנה".

גם הוד לא נשאר חייב ומוסיף כי "במפגש הראשון שלי עם אילן הבנתי את ההבדל בין מישהו ששר לבין זמר".

הוד דיין ואילן דמרי

קהל היעד שלהם מגוון והוא מורכב גם מחילונים. לא מזמן הם הופיעו בקיבוץ של השומר הצעיר וקנו להם גם שם מעריצים. "חבר שחזר בתשובה הזמין אותנו לשבת אצלו בקיבוץ "מגל". בערב שבת הוא עשה סוג של עונג שבת לחברי הקיבוץ. שרנו קצת שירי שבת, דיברנו קצת על פרשת השבוע והיה מפגש מאוד ידידותי וחם" מספר אילן. אחד מהחברים, שבתו חזרה בתשובה, ניגש אליו וסיפר לו כי כשטייל בהודו עם הבת שלו התוודע למוסיקה יפה והיה שומע אותה כל הטיול בנגן המוסיקה שלו. "אתה חייב להכיר את הלהקה הזו, הסולן שם מאוד מזכיר אותך" אמר לאילן אותו החבר, "קוראים להם להקת המדרגות".

"אמרתי לו: נעים מאוד, אתה כרגע מדבר עם אותו סולן" מספר אילן. "הוא היה בשוק. הצליל והצבע של הלהקה מאוד נגעו לליבו וכל השבת הוא היה בהתרוממות רוח. בסעודה שלישית גם נפגשנו ושרנו. יש היום הרבה צימאון, גם בקרב אנשים שרחוקים מהיהדות. מוסיקה מאוד עוזרת לקירוב לבבות וצריך לעודד את זה. ודווקא המוסיקה הלא קונבנציונאלית, כי כדי לקרב קהל רחוק צריך להביא לו משהו שהוא מזכיר את השפה שלו. מוסיקה עושה קירוב הכי בלתי אמצעי שיש. אדם פשוט מרגיש בלב שלו שיש שם אמת".

הוד: "אני לא מספר סיפורים גדול אבל אמרו לי לא פעם שבזכות השירים שלנו חזרו לאמונה, ואחר כך גם חזרו בתשובה. השירים שלנו לדעתי יכולים לעזור לאדם לקבל רגע של קירבה אל עצמו, בטוב שלו ושם מצוי אור השם. כדברי רבינו, רבי נחמן מברסלב, שאמר: "אזמרה לאלוקי בעודי" והוסיף והסביר: בעוד הטוב שבי".

עץ – מתוך האלבום "עץ"

אמת – מתוך האלבום "עץ"

ממרומי ארץ – מתוך האלבום "שואף"

לרכישת הדיסקים של להקת המדרגות בחנות האתר לחץ כאן

הכתבה בחסות הינדיק הפקות

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה