רב אומן – ראיון עם שיבי קלר

הוא היה משמשו של "הרבי המרקד" – הרב שלמה קרליבך זצ"ל, ודרכו גילה את רבי נחמן מברסלב. שילוב של תורה ותפילה יצרו מוסיקה שבקעה מהנשמה, וכך נולדו שלושה דיסקים...

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

הוא היה משמשו של "הרבי המרקד" –
הרב שלמה קרליבך זצ"ל, דרכו גילה
את רבי נחמן מברסלב. שילוב של
תורה ותפילה יצרו מוסיקה שבקעה
מהנשמה, וכך נולדו שלושה דיסקים…

הוא בן למשפחת רבנים ולאם בעלת תשובה, מוסיקאית, ואולי זו הסיבה ששיבי קלר בחר לשלב את הדברים יחד – תורה ותפילה עם מוסיקה הבוקעת מהנשמה. הוא זכה להיות משמשו של הרב קרליבך, ודרכו גילה גם את רבי נחמן מברסלב ולמרות שהאלבומים שלו מופצים בכל רחבי העולם וזוכים לאהדה עצומה, בארץ ובחו"ל, הוא תמיד משתדל לזכור שאין עוד מלבדו. אולי זו הסיבה שהוא קרא לכל אלבומיו בשם זה.

שיבי קלר חזר עכשיו מכחמישה חודשים של מסע הופעות בארצות הברית. "טיול בין אחים ואחיות יהודיים" הוא קורא לזה בשפתו הפיוטית. "יהודים צמאים. מחפשים התעוררות. היה יפה לראות שהקב"ה מנהיג את עולמו, בכל המקומות, גם בארץ וגם בגלות, וכולם רוצים את ה’. הם מאוד שמחים לקראת מי שבא עם ניגון מארץ ישראל" הוא מסכם את הופעותיו במיאמי, ניו יורק, לוס אנג’לס, ואפילו הוואי. בחנוכה, לפני צאתו לארה"ב – נסע לאומן, כדי לקבל מרבי נחמן מברסלב את ברכת הדרך. בסיום המסע, לפני חזרתו לארץ – קפץ שוב לרבי נחמן, מורו ורבו, הפעם כדי לומר תודה.

את ההופעה שלו בהוואי הוא זוכר במיוחד. "גם שם היו הרבה מפגשים עם אנשים, גויים ויהודים שרוצים לשמוע שעם ישראל חזר לעצמו, כולם מחכים לעם ישראל, כמו שהקב"ה מחכה לנו – שניתן לו מקום, שניתן לו בית. הגויים שאני פגשתי יודעים שעם ישראל הוא זה שצריך לזכות בזה, כולם יודעים ש"ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים" יגיע דרך עם ישראל. גם הם. הם מתפללים בשביל עם ישראל, מאוד אוהבים גם את ארץ ישראל ובאים לכאן בערך פעם בשנה".

לא מזמן הגיעה קבוצת תיירים לא יהודיים לכותל המערבי, שם הגיע לידיהם הדיסק של שיבי קלר, ומאז הם מפיצים אותו בכמויות גם במדינותיהם – באוסטרליה, הודו, אמריקה ועוד. "הם מספרים שזה מביא אותם להתעלויות רוחניות" מסביר חיים חזין , מנכ"ל "הינדיק הפקות", האחראי על הפצת אלבומיו של שיבי.

כולם יודעים, רק צריך להזכיר להם

הוא בן 37 ומתגורר בקריית ארבע היא חברון. "תורה ותפילה" – הוא משיב לי בפשטות כשאני שואלת אותו במה הוא מתעסק בחיי היומיום מלבד מוסיקה. "המוסיקה, אם ה’ רוצה היא עיסוק ואם לא – זה תפילה. אני לא מוסיקאי, לא למדתי מוסיקה, אבל אני יודע להתפלל".

תפילה או מוסיקה, כך או כך, בשלושת אלבומיו של שיבי ניתן לחוש בשתיהן גם יחד, בעוצמה נעימה ומיוחדת. לא פלא שרבים מספרים לו כי הם מתפללים עם שיריו.

אביו היה רב וגם סביו כיהן כרב העיר נהרייה במשך 50 שנה. אמו היא אמנית בעלת תשובה שהגיעה לארץ מאמריקה.

למה דווקא מוסיקה?

"גדלתי על זה בבית. אמא שלי הייתה מוסיקאית וגם אחי. בגיל 14 התחלתי לנגן שירים של הרב קרליבך. אחר כך, כשגם פגשתי אותו, הבנתי שמדובר בצדיק גדול, שמקרב אותי לכל הצדיקים. הוא היה "צדיק חי", כמו שרבינו אומר שבעל תפילה צריך לרדת לכל המקומות ולהוציא אנשים משם, כך הרב קרליבך היה – הולך לכל המקומות, ובכל מקום היה מתפלל".

לא זאת בלבד ששיבי נפגש עם הרבי המרקד, אלא הוא אף זכה לשמשו במשך כמה שנים, כשהרב היה מגיע לארץ. "רבי שלמה היה חבר של כל אחד, הלב שלו היה קרוב לכל האנשים, כל אחד היה החבר הכי טוב שלו, כל האנשים מכל הסוגים. הוא היה "אוהב ישראל". הוא היה זוכר כל אדם שפגש מאז ומעולם, גם אם דיבר איתו דקה אחת בלבד לפני שלושים שנה. לא היו אצלו הפרשים של זמן".

איזו חוויה אתה זוכר במיוחד מרבי שלמה?

"פעם אחת הגענו להופעה, והיו כקהל רק שלושה ילדים ושני מבוגרים. הוא עלה לבמה ונתן הופעה כאילו יש שם 10,000 איש. זה לא הייתה הצגה אצלו, הוא עלה לבמה והתחיל להתפלל בדרכו המיוחדת, עם הניגון. בסוף ההופעה ניגשה אליו אישה אחת מבוגרת שהייתה בהופעה שלו לפני 40 שנה. היא סיפרה לו שהיא עלתה מאז לארץ והיא מאוד בודדה ומבולבלת. הוא הוציא את הכרטיס ביקור שלו, נתן לה ואמר: "עכשיו יש לך משפחה. תבואי!". ראיתי איך באותו רגע הוא הוציא אותה משאול תחתיות לשמחה. הוא הרים אותה באמת, נתן לה את הביטחון שיש לה בית".

גם את רבי נחמן מברסלב גילה שיבי בזכות הרב קרליבך. "ר’ שלמה, בכל הופעה ובכל שיעור, היה מדבר מרבינו (רבי נחמן מברסלב, ע.ד) – שבלי רבינו אי אפשר להיות יהודי. הוא היה מקרב את כל העולם לרבינו".

אז דרכו התקרבת לרבי נחמן?

"הוא זה שהזכיר לי, אי אפשר להתקרב דרך מישהו" צוחק שיבי, "כולם יודעים, רק צריך להזכיר להם".

לכו לשדות

לשיבי יש מנהג מיוחד. לכל אחד משלושת האלבומים שהוציא הוא נותן את השם "אין עוד מלבדו".

מה העניין עם ה"אין עוד מלבדו"?

"אין עוד מלבדו. זה העניין" הוא אומר, מחייך על עצם השאלה. "הבעל-שם-טוב אומר על הפסוק "כי הנה אויביך ה’ יאבדו" כי כשאדם יודע שה"אויב" שלו הוא בעצם ה’ – כי אין עוד מלבדו, אז יתבטל האויב, הלחץ, הבלבול ויתגלה רק טוב. ה’ משפיע פה רק חסד וככל שלאדם יש יותר אמונה והתבודדות הוא יותר רואה את ה’. הוא זוכה לראות את חסד ה’ ולא דין. ובאמת הקב"ה עושה רק טוב, הכל מצוין".

איך אתה כותב ומלחין?

"כל הניגונים באים מהתבודדות, מלימוד התורה, מהצדיקים ומלהיות הרבה על קברות הצדיקים".

אז אתה יוצר את השירים שלך במהלך ההתבודדות?

יש זמנים שמנגנים לא לשם משהו אלא לשמה וזה קורה בעיקר בהתבודדות, כשיוצאים לחופש פנימי. אז אני פשוט מנגן ומתחיל לשיר וזה בא. ואם אני זוכה שאני יכול לעצור ולתפוס את זה כדי שאוכל לחזור אליו – אז יש ניגונים שנשארים, ואת אלו אני זוכה להקליט. אבל זה רק הקצה של הניגון" ממהר שיבי להבהיר, "ניגון זה הרבה מעבר לארבע דקות של שיר. הניגון עצמו הוא אינסופי, הוא כל השירים ביחד וכל התורה ביחד".

כשאני שואלת את שיבי לאיזה שיר שלו הוא הכי מתחבר, קשה לו להחליט. לכל שיר יש את הזמן שלו, בו הוא מתחבר אליו, הוא מסביר, אך לבסוף ניאות לבחור אחד בלבד. "כל ניגון זה היכל. יש היכלות יותר מתוקים, יש היכלות יותר צועקים. "אבן מאסו הבונים הייתה לראש פינה" זה אחד השירים שיש בו הרבה רפואה, נועם, שקט פנימי וברכה בתוך הניגון, ואני חושב שכולם צריכים את זה בדור הזה".

"אני ממליץ לעם ישראל ללכת לשדות, למעיינות, להרים, להירגע" מסכם שיבי בדרכו המיוחדת, "ה’ מנהיג פה את הכל, צריך לשמוח, לתת צדקה, לעשות חסד לכל אחד, כי לא חסר פה כלום, יש לנו הכל".

ואני ממליצה, בנוסף, לקחת איתכם לשם כמה שירים של שיבי קלר. יש בהם הרבה נועם ועדינות עם עוצמה וקדושה, וגם לא מעט כישרון – המתכון המוצלח לפתוח את הלב.

היושבת בגנים

אבן מאסו הבונים

לרכישת הדיסקים של שיבי קלר בחנות האתר לחץ כאן

הכתבה בחסות "הינדיק הפקות"

כתבו לנו מה דעתכם!

1. ל

ו' תמוז התשס"ט

6/28/2009

יופי

2. ל

ו' תמוז התשס"ט

6/28/2009

נהדר משו משו חבל’ז יופי

3. הדסה

ט"ז סיון התשס"ט

6/08/2009

פותח את הלב, אשרינו פותח את הלב, אשרינו

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה