שבת שלום עם רבי נחמן – ביקורת אלבום

"שיר למעלות" שהלחין זוכה להצלחה היסטרית ברחבי העולם. עכשיו, הזמר יוסף קרדונר עם אלבום תשיעי, "כיסופים לשבת", נותן לנו לטעום מעט מזמירות השבת שהושרו על שולחנו של רבי נחמן מברסלב.

2 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

יוסף קרדונר הוא מהזמרים העדינים והנחבאים אל הכלים שבמחוזותינו. כל זאת למרות שהלחן המיתולוגי שלו ל"שיר למעלות" מסתובב ברחבי העולם וזוכה להצלחה היסטרית ולמאות קאברים. עכשיו, עם אלבום תשיעי, הוא נותן לנו לטעום מעט מזמירות ערב שבת קודש שהושרו בשולחן השבת אצל רבי נחמן מברסלב וחסידיו.

למרות העובדה שהזמר יוסף קרדונר הוא מלחין מוכשר, באלבומו האחרון, התשיעי במספר, אין ולו שיר אחד פרי לחניו. הזמר עדין הנפש והקול, שפרץ באחת לתודעה הבינלאומית עת הלחין את "שיר למעלות" שהפך לנכס צאן ברזל, וזכה מאז למאות ביצועים של אמנים שונים, לא השתנה בעקבות ההצלחה. להיפך, נדמה שככל שעוברות השנים, הן רק מזככות אותו יותר וביצועיו מרשימים, שופעי אמת ומרעידים לב בטהרתם.

אז מדוע לא הלחין קרדונר את אלבומו האחרון, "כיסופים לשבת"? אתם שואלים. כיוון שכל כולו של האלבום כולל זמירות ליל שבת המקובלים בקרב חסידי ברסלב מזה עשרות, אם לא מאות, בשנים.

כך נוכל למצוא שם את "אשת חיל" בלחן המיוחס לרבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש, את "אזמר בשבחין" שהלחין רבי נחמן מברסלב בעצמו, ועוד לחנים עתיקים שהושרו עוד סביב שולחן השבת של רבי נחמן ותלמידיו. עניין גבוה במיוחד ראה רבי נחמן בזמירות השבת, כותב קרדונר בכריכת האלבום, "כל ימיו היה מזמר זמירות הרבה בכל שבת ושבת ובמוצאי שבת". ומוסיף את דברי רבי נתן, תלמידו של רבי נחמן:

"ועיניו היו מאירות כשמש וכירח ממש, בפרט בשבת קודש היו עיניו מאירות, מאוד מאוד! ופניו היו מאירות ומאדימות מאוד בשבת קודש! ומי שלא ראה עוצם קדושתו ורשפי שלהבת דבקותו בשבת קודש, וסדר הקידוש שלו בליל שבת עם סדר השולחן, והניגון שהיה מזמר "אתקינו סעודתא", "אזמר בשבחין", ואיך שהיה מזמר שאר הזמירות "כל מקדש", "מנוחה ושמחה", "אשת חיל", ו"מעין עולם הבא". ומי שלא ראה זאת, לא ראה טוב מעולם. וכל מי שעמד אז באותו מעמד היה מעיד שלא יהיה נראה כזאת עד שיבוא משיח צדקנו…" (שיחות הר"ן, קס"ט).

וקרדונר, כמו תלמיד טוב, משתדל להביא את הניגונים המיוחדים של אז, כהווייתם.

המקום שהוא כן מרשה לעצמו להוסיף הוא בעיקר בשירה ובניגון. הביצועים נעימים לאוזן, כדרכו של קרדונר, נוסכים שלווה מרגיעה, כמו שהוא יודע לעשות. בנוסף, קרדונר אינו לבד בשולחן השבת. אפשר לשמוע עמו אמנים מוכשרים כגון שולי רנד (בדואט בשיר "אזמר בשבחין"), חיליק פרנק (קלרינט), הוד דיין ("המדרגות") ואפילו את בנו הקטן של קרדונר, משה נחמן, ששר עמו את "שלום עליכם" המתוק.

במקום מילים, כתב קרדונר בחן ליד כל שיר את הסיפור העומד מאחוריו. ועל גבי העטיפה בחר ציור מרהיב ביופיו של הציירת תמר צייטלין, שבהחלט עושה כיסופים לעולם גבוה יותר. כזה שטעימה ממנו אנו זוכים לטעום בשבת, ובייחוד, בשירת השבת.

אזמר בשבחין

שלום עליכם

שיר למעלות

לרכישת הדיסקים של הזמר יוסף קרדונר בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יאיר

כ"ד אייר התשע"ד

5/24/2014

האם ניתן לקנות שירים בודדים מהדיסקים? להורדה?

2. יאיר

כ"ד אייר התשע"ד

5/24/2014

להורדה?

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה