יהדות? השתגעתם?!

אתם קרובים להצלחה במרחק של קפיצה והדבר היחיד שיעצור אתכם עכשיו הוא האמונה שלכם – היהדות? הייתם בסרט הזה?

3 דק' קריאה

יהודה פרקו

פורסם בתאריך 05.04.21

דמיינו לעצמכם את הסיטואציה הבאה:

 

אתם בדרך לפגישה חשובה. אם היא תעבור כשורה, אתם יודעים שעשיתם את הדיל של החיים שלכם. שנה שלמה חיכיתם לעשר דקות האלה. אבל… כשאתם מחנים את הרכב בחניית המלון המפואר, אתם פתאום נזכרים שלא הנחתם תפילין היום. והשקיעה… במרחק נגיעה.

 

הייתם בסרט כזה?

 

אתם קרובים להצלחה במרחק של קפיצה והדבר היחיד שיעצור אתכם עכשיו הוא האמונה שלכם – היהדות?

 

זה אחד מאותם הדברים שיכול להרתיח אתכם (וזה קצת יותר ממובן למה). אתם משקיעים ביהדות שלכם, בחיים יהודים, ונותנים לזה להשפיע עליכם בכל המובנים. אבל עכשיו, אתם מרגישים שזה עוצר אתכם! למה להמשיך לחיות כך? מי צריך את סגנון החיים היהודי הזה? מה, זה לא הופך אתכם לרובוטים שעושים דברים רק בגלל שאמרו לכם שככה צריך לעשות, לא בגלל שאתם מרגישים שזה מה שצריך לעשות?

 

כמי שחי בארצות הברית, יצא לי לחשוב לא מעט פעמים על היהודים שהגיעו לכאן בתחילת המאה העשרים. הם בטח הרגישו כך בכל פעם שהיו צריכים למצוא עבודה חדשה כל יום ראשון, אחרי שפוטרו מהעבודה הקודמת רק בגלל שלא הגיעו לעבודה ביום שבת. למה הם המשיכו לחיות כיהודים? על פי מצוות וחוקי התורה 'המגבילים' זה לא נראה שהם חיים כך רק בגלל שאמרו להם? הם הרי לא רובוטים…

 

מאמרים נוספים בנושא:

לא רובוטים

עושה חשבון

לא בנעליים שלי

זהירות! מבול של שקרים!

 

הבעיה העיקרית שלנו היא, שאנחנו מרגישים שהתורה מושכת אותנו למטה, חלילה, ולא מאפשרת לנו להתפתח. אבל כאן ישנה טעות איומה. היהדות הרבה יותר עמוקה ממשהו שרק מחייב אותנו. היא הרבה יותר מאוסף מגילות שנאגדו לספר שמן ומשעמעם. אני מרגיש שהתורה נותנת לנו כל כך הרבה, וכשמסתכלים עליה עם מבט עמוק, אל העומק והרזים והסודות והנפלאות שיש בה, אפשר להבין שמה שאנחנו עושים במושגים של שמירה וקיום המצוות זה משהו שלא מתקרב למה שמקבלים, ואת זה אסביר.

 

עד עכשיו ראינו את היהדות כמשהו שרק דורש מאיתנו, אבל עכשיו ננסה לראות מה היא נותנת לנו. קחו לדוגמה את השקט והשלווה הפנימיים שבאים עם שמירת השבת. אני יכול להמשיך עם עוד המון דברים, אבל הדבר החשוב הוא – שהיהדות היא תרבות עשירה במנהגים. והיא מאוד שונה מכל מה שאנחנו רואים מסביב. דתות אחרות מבוססות על הכיף, הנוח, הנעים והדברים שקצת מרגשים, אבל לא משהו שמגביל אותך או מושך אותך אל הקרקע. התרבות היהודית מבוססת על דברים משמעותיים אמיתיים, וזה מה ששומר על הגחלת היהודית שתבער תמיד. לחיות עם ההרגשה שאנחנו חלק מאומה ששרדה אלפי שנים לפני שהגענו לכאן, זו סיבה מספיק טובה לקום בבוקר.

 

שאלה. הרגשתם פעם שאתם מיותרים כאן בעולם הזה? הרגשה זו באה בגלל שאנחנו עושים דברים לא חשובים או הכרחיים. הם יכולים להיות אולי רק ריגושים זולים, לכן הנטייה להרגיש שאני לא חשוב ולא נצרך כאן מתחילה לחלחל בתוכנו. היהדות מכריחה אותנו לחיות חיים ערכיים. אנחנו חייבים לעשות דברים מסוימים כדי שתהיה לנו סיבה להמשיך לחיות, מטרה למשמעות, מוסר וחיים הגונים.

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

בלי תירוצים!

יהדות על רגל אחת

יהודי פשוט

מפת דרכים יהודית

 

אחרי שאדם יוצא לפנסיה, מן הסתם, מלווה אותו התחושה שהוא כבר סיים את התפקיד שלו, את התרומה שלו לחברה, לעצמו למשפחתו. המכורים לעבודה יבינו בדיוק על מה אני מדבר. יש אנשים שאפילו חושבים לשים קץ לחייהם (ואני לא צוחק) כי כבר אין להם מטרה לחיות. הם כבר לא קמים בבוקר מוקדם, יוצאים לעוד יום, לעוד עשייה ונתינה, לשיחות עם חברים תוך כדי העבודה שמחזקות ומעודדות, לחסדים ועוד דברים נפלאים שאפשר לעשות בין אדם לחברו מחוץ לבית. העניין הזה מקבל חשיבות ודגש רב יותר מאשר בבית, בין ארבע קירות.

 

חיים רוחניים מעניקים כוח ומשמעות לאדם. זאת עובדה. הם נותנים לו חיות, סיבה לקום בבוקר, גם אם הוא יצא לפנסיה והוא לא ממהר לעבודה, גם אם על הפרק נראה שיש משהו מאוד דחוף שאי אפשר לדחות בגלל התפילה או קיום מצווה מסוימת.

 

אז בפעם הבאה שתפספסו עסקה טובה שעלולה להפוך אתכם לעשירים רק בגלל שהייתם צריכים להניח תפילין, לעשות את החסד עם בן/בת הזוג, או כל פעולה יפה ורוחנית שהיהדות מציעה לנו, תסתכלו על זה כהשקעה הכי גדולה שעשיתם.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה