יהודי פשוט

זה לא פשוט להיות יהודי פשוט, אבל איך מוצאים את הפשטות המתוקה הזו כשהכל מבולבל כל כך? ומה דעתו של רבי נחמן בנושא?

4 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 05.04.21

רבי נתן מברסלב היה קבליסט אמיתי וגדול, ספרו ליקוטי  הלכות עמוס וגדוש בדבריו של האריז"ל הקדוש, בסודות ורזים – החכמה האלוקית שרבי נתן ידע להעביר בצורה מעשית ושווה לכל נפש, כזו שמכוונת ומלהיבה אותנו לחיים חדשים ונפלאים.
 
אבל לא פעם אנו נתקלים באנשים שרוצים להשיג דברים אחרים מלימוד הקבלה, למרות שאינם מוכנים וראויים לגשת לנושא זה בכלל! ולימודים כאלה הם חסרי כוונה או מטרה. יש כאלה שלומדים את הקבלה כי הם מעוניינים מבחינה שכלית – רוצים לדעת את התורה, שזה כמובן חלק מהלימוד שלה. חלק לומדים כדי לזכות במעמד ומוניטין – אם אתה ידוע כ'קבליסט' זה ימשוך אליך הרבה אנשים, אולי תעשה קופה גדולה ו… בכל אופן, יש הרבה דרכים ללמד קבלה בדרך הלא נכונה!
 
סודות התורה נפלו גם לצד השני, בעיקר כשלימוד ועיסוק בתחום כזה עמוק יכול בהחלט להרחיק אותנו מבורא עולם ולדחוף אותנו לצד השני – לצד הטומאה. ואז, במקום לשמוח יותר וליהנות ולהתלהב מכל מצווה שאנו עושים ומעבודת השם, אדם הופך פתאום ל"חכם" ואז הוא רוצה "להבין" ו"להרגיש" הכל באור הקבלה, והכל נעשה מתוך "מורכבות" במקום פשוטות ואהבה, שמחה,  אמונה נקייה ועוד. הוא בהחלט יודע שהוא מפסיד את האור הפנימי של הדברים וחושב שזו הדרך להבין איך דברים עובדים. אבל העניין הוא, שאם לא לומדים בדרך הנכונה הקבלה יכולה להביא את האדם למצב שהוא לא יוכל לומר אפילו מילה אחת, שום דבר! אלא רק יהיה מבולבל, אדם שלא יודע מה הוא רוצה מעצמו ומהסובבים אותו.
 
מאמרים נוספים בנושא:
היופי  שבפשטות
פשיטות , חד וחלק.
הנוסחה הנכונה?
 
יש אנשים האומרים שרבי  נחמן הוא ממש נגד לימוד הקבלה ולעשות כל מיני 'כוונות'. אבל אנחנו רוצים לדעת איך להתייחס לדיבור כזה, כי זה באמת מבלבל. אם הרבי יאמר בפירוש "אל תלמדו קבלה" ניחא, אלא שכל ספרו ליקוטי מוהר"ן עמוס וגדוש בדברים נסתרים, עומקים אדירים, תורות מלאות חכמה, וכך ספרו של רבי נתן – ליקוטי  הלכות. נראה שיד אחת קשורה לצד אחד של העגלה והשנייה לצידה השני והסוסים צריכים להוביל אותה לשני כיוונים שונים… בכל אופן, מי שלומד את ספרו של רבי נחמן נוגע בלימוד של הקבלה, וכן ההיפך. זה הולך ביחד.
 
הזוהר הקדוש מזכיר פעמים רבות את חשיבות הכוונות של מעשינו, וכיצד כוונה בעשייה תוציא אותנו מהגלות. אם רבי נחמן רצה שכולנו נהיה אנשים פשוטים, הוא יכול היה לכתוב דברים פשוטים בשבילנו כמו שרבים וטובים עשו בפלגים וזרמים אחרים, שבאופן עקרוני מעדיפים לשמור על הדברים הכי פשוט שאפשר. אבל רבי נחמן כתב לנו ספר עמוס בדברי תורה עמוקים ומלאים בסודות מהקבלה, סודות כמוסים מאוד. אז מה קורה כאן?
 
אנשים כל כך מבולבלים מזה. אלה שלא מעוניינים ללמוד – אין בעיה עם זה. אבל מה עם כל אלה שכן רוצים? והרבי בעצמו אמר לנו ללמוד את כל התורה כולה כל שנה, כולל הזוהר וכתבי האריז"ל….
 
בואו נבהיר את הדברים. אנחנו כואבים ובוכים על כך שהתורה נפלה לצד השני, צד הטומאה. זאת הבעיה שיש לנו היום, שאנשים מבולבלים ולא יודעים איך ללמוד ומה ללמוד. הנחמה היא הם אותם סודות מתוקים של התורה שאנחנו כל הזמן יכולים למצוא בהם את השם. כי סודות התורה מלמדים אותנו שאין שום ייאוש בעולם כלל! הזוהר הקדוש מחזיר אותנו לחיים, אנחנו יכולים לטעום את המתיקות האמיתית רק מלהיות קרובים לבורא עולם באמת. ואז אנחנו מתחילים להתפלל עם כוונה וחיים באמת.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
העצה של הבבא סאלי
יש חיים אחרי הפרה
יהודים  פשוטים
 
אבל התורה ניתנה גם לצד השני – אז אדם אחד יכול לרצות להיות 'מקובל', והשני לא, והשלישי בכלל לא יודע מה הוא רוצה להיות. כולם מבולבלים. אדם אחד לומד שהוא צריך לומר 'נ נח נחמ' והשני טוען שצריך לומר 'קו קו ריקו'. אחד אומר רב'ה, והשני לא, והשלישי בכלל אומר ההיפך משניהם. כל העולם מבולבל. חלק מהבעיות הכי גדולות הם אותם אנשים שחושבים שהם יודעים ומבינים, אבל הם בעצם כל כך רחוקים מזה. רבי נחמן מלמד אותנו את סודות התורה – איך למצוא את החכמה, את המשמעות בכל דבר, ואיך לעשות את זה הכי פשוט. הוא מלמד אותנו איך לדעת שכל דבר הוא רק לטובה, איך להתפלל, ושהתיקון של העולמות העליונים נעשה על ידי הצדיקים הגדולים והאמיתיים, היחידים שמאחדים ומחברים את העולמות האלה עם הכוונות שהם עושים.
 
אלה הסודות הכי עמוקים של התורה – לדעת שהכל הוא תורה ושכל דבר בחיינו יכול לשמש ככלי לאור של בורא עולם ולקרב אותנו אליו. אנחנו צריכים לדבוק בצדיקים שיודעים את כל זה. הם יודעים שהחיים של כל אחד מאיתנו מלאים בסודות מתוקים. כשאנחנו חושבים שאין ביכולתנו לעבוד את השם אם נאכל בקדושה ועוד פעולות גבוהות כאלה – זאת התורה שניתנה לצד השני, האחר. אנחנו צריכים לעשות את מה שאנחנו יכולים.
 
ובאמת, הדברים מדברים בעד עצמם. כי ללמוד – כן. אבל לכוון כדי 'לחבר' עולמות עליונים עם כל מיני שמות אלוקיים – לא. רבי נחמן אמר שאנחנו צריכים ללמוד, אבל עיקר היהדות היא פשיטות ותמימות, חכמות אין צריכים! גם לא חומרות יתירות שמקשות על האדם או ניסיונות לעשות כוונות וייחודים למיניהם שמפריעים בעבודה הרוחנית שלו, שעם הזמן אף גורמים לו לרפיון ידיים ולעזוב את הכל.
 
היום, אנחנו לא יודעים איך ללמוד קבלה כראוי. זו בעיה רצינית וגדולה, כי הקבלה היא החלק הכי מתוק של התורה, והגאולה תלויה בלימוד החלק הזה של התורה. כשזה מגיע לחלקים הברורים והגלויים של התורה, קל לדעת אם אדם יודע על מה הוא מדבר. אבל כשזה מגיע לחלקים הנסתרים, לקבלה ולסודות הכמוסים, קשה מאוד לומר. ולצערנו, היום ישנם הרבה אנשים שנופלים בדיבורים של אנשים שטוענים שהם 'מקובלים' וכדומה. יש כל כך הרבה 'ספרים' של כל מיני 'מקובלים' וארגונים כאלה ואחרים שעוסקים בקבלה, אך בלי שום מילה אחת מהתורה. היזהרו מהם כמו מאש!
 
היום, להיות יהודי פשוט, כמו שרבי נחמן מלמד אותנו וכפי שהוא רוצה שנהיה, זה לא דבר כל כך פשוט. יהודי פשוט דבק בבורא ובתורה שלו, בואו נקיים את השלב הזה קודם כל. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה