כאן גרים בכיף

'כאן גרים בכיף' זה לא רק שלט על הדלת, זה דבר עמוק ואמיתי. גם אם אתם בעיצומו של תהליך, המגורים איתכם, הורים יקרים, הופכים כיף גדול לילדים. אל תחפשו פתרונות אינסטנט, כי אין.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

אתם יודעים מה הכי מצחיק? שמישהו מעיר לכם על הפירורים שנופלים לכם על החולצה, בזמן שלו יש כתם ענק של קטשופ על החולצה….
 
על זה נאמר, תקן את עצמך לפני שאתה בא לתקן אחרים. נאה דורש, נאה מקיים. וגם, כל זמן שלא תיקנת את עצמך, על סמך מה אתה הולך להטיף למישהו אחר? מה תלמד אותו? איזה מסר תעביר לו? דבריך אינם נשמעים. לאנשים יש מערכת חיישנים בילד-אין שמזהה ממרחקים חוסר כנות וצביעות, שני דברים שאף אחד ממש לא אוהב…
 
שלא תטעו, כי זה בדיוק העניין עם האתגר הגדול של חיינו – חינוך הילדים. העיקרון המוצג בפסקה מעל משקף היטב את מה שקורה בתחום הזה: כשההורים עובדים על יראת השמים שלהם, ועל כל מה שקשור לבין אדם לחברו, כולל על כל מידות הנפש שלהם, קדושה אישית – זה מה שיחנך את הילדים שלהם. שום הטפת מוסר, שום שיחת מוטיבציה או חלילה עונש, יעשו את העבודה כמו הדוגמה האישית של ההורים.
 
לא, אל תחפשו פתרונות אינסטנט. כי אין כאלה. בבואנו לתקן את עצמנו, לשפר את מידות הנפש שלנו – אנחנו נכנסים לתחום בו נדרשת עבודה במשרה מלאה, ארוכת טווח ורצינית.
 
עוד מאמרים בנושא:
לתת, זה לחיות את זה
ערמונים מטוגנים
אותן טעויות
 
פעם הגיעה אלי אישה שרצתה להתגרש מבעלה, היא רצתה שאייעץ לה בכמה דברים. בעלה, כך סיפרה, היה בדיכאון עמוק והיא ניסתה לחזק את עצמה בעיקר בשמחה, וכל זה במטרה לנסות להרים אותו ולעזור לו. נפעמתי מהגדולה שהיא הפגינה. זה היה נס שהיא הצליחה להרים את עצמה, להתחזק, לרצות לעזור לבעלה, ולא נפלה לייאוש גדול יותר משלו. היא אמרה לי שהדיסקים והספרים שלי עזרו לה בתקופה המאוד לא נעימה הזו של חייה. אבל האם אפשר לצפות ממנה להמשיך להילחם עד כלות בזמן שבעלה ממשיך לשקוע בעצבות ובדיכאון, כשהוא לא מוכן לעזור לעצמו, לזרוק הכל הצידה ולעשות התחלה חדשה? זה השפיע עליה, על הילדים, ובעצם, על הכל. היא כבר לא יכלה לסבול את זה. וזה ידוע שאישה לא יכולה לחיות כך, הרי כתוב: "ושמח את אשתו". השמחה שלה תלויה בבעלה. כשההורים לא מתפקדים, לילדים אין על מי להישען, דבר שיוצר סביבה עכורה שמובילה להרס עצמי.
 
העובדה שאותו בעל לא היה מוכן לעשות משהו, ולו הקטן ביותר, בשביל עצמו, הכריעה את המאזניים והטון הצורם בבית. איזה חינוך ילדים שגדלים בבית כזה יכולים לקבל? זו נקודה שכל הורה חייב להבין: אם הם קיבלו על עצמם להקים משפחה, הם חייבים לעבוד על עצמם. זה לא חלק מהתפקיד, זה חלק הכרחי! אחרת, הבית יתפורר כמו שאנו רואים היום – מקרים רבים של גירושין שיכלו להימנע אם רק הייתה מוכנות של ההורים לקבל הדרכה ולפעול בהתאם.
 
עוד בנושא חינוך ילדים:
בשביל הילדים? הכל!
המראה
לאפשר להם לבחור
 
ההורים צריכים לעבוד על מידת האמונה והשמחה שלהם. שמחה היא גורם חשוב ומכריע בחינוך הילדים. הבית חייב להיות מלא בשמחה. אם הורים רוצים חינוך טוב והולם לילדיהם, עבודה על מידות הנפש היא תנאי מקדים לכך. ועבודה זו מקנה לאדם אנרגיות חיוביות, תוכן חיובי ועשיר. רק כך הוא יוכל לתת, להשפיע ולחנך. עבודה על מידות הנפש היא אחד היסודות החשובים בחיים, ובחינוך בפרט. כך זוכים ליראת שמים. וכמו שאמרו חז"ל, מי שיש לו יראת שמים דבריו נשמעים! מילים שיוצאות מלב של הורה כנה ואמיתי ייכנסו ללב השומע – הילד, בקלות ובאהבה.
 
מעטים הם המקרים שלא נגרם נזק לילדים, ללא עבודת המידות של ההורים. אולם במקרים רבים לא רק שנגרם נזק אלא שהוא, לא פעם, גדול מאוד עם השלכות ארוכות טווח על נפשם של הילדים..
 
התחלתם לעבוד על מידות הנפש, על התיקון של עצמכם? עליתם על המסלול שיוביל אתכם ליעד נפלא. אתם חלק מתהליך, שאומנם רחוק משלמות, אבל את התוצאות לא רואים רק בסוף אלא לאורך כל הדרך, שכמובן מלווה בהמון עזרה משמים. אפילו הטעויות של הורה שנמצא בתהליך כזה נעשות בהשגחה ורחמי שמים, על מנת לא לגרום נזקים חלילה. כי זה ברור, ששום אדם לא יכול ללמוד מאדם לא מתוקן, שכל הזמן מבקר אחרים, מוכיח ומטיף לכולם.
 
העבודה על מידות הנפש היא חלק בלתי נפרד, אם לא הכל, בחינוך הילדים. זה כיף ותענוג גדול לגור בבית עם הורים שהם חלק מתהליך אדיר שיקרין בצורה חיובית על ילדיהם והסובבים אותם. זו, פחות או יותר, תמצית משימת חינוך הילדים. וזו הדרך לגדל אותם בבית מלא אהבה ושמחה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה