כדור השמחה

פעם בשנה בורא עולם נותן לנו את כדור השמחה. זאת לא בדיחה, זה עובד. הרב ברוידא על כדור הפלא שעושה לנו טוב בלב ובנשמה במשך שבעה ימים. תנסו!

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 04.04.21

בעל עצבני ומיואש הגיע לרב לייעוץ דחוף.

 

"כבוד הרב, אני רוצה להתגרש מאשתי" הוא אמר בפנים חתומות, "אני כבר לא יכול לסבול אותה".

 

"מה?!" הזדעזע הרב, "אתם נשואים עשרים שנים, מה קרה פתאום? ומה הדחיפות להתגרש?"

 

"רבי, אני כבר לא יכול לסבול את זה. פעם הייתי אדם שמח עם חיוך על הפנים. אשתי כל היום מסתובבת בבית כשהיא רוטנת ומתלוננת, מדוכאת וממורמרת. שום דבר לא משמח אותה, רק תלונות מהבוקר עד הערב. לא משנה מה אעשה בשבילה, זה אף פעם לא מספיק וטוב לה. אם אקח אותה למסעדה חלבית, היא תרצה בשרית. אם אזמין אותה לאכול את הסטייק הכי טוב בעיר, היא תגיד שהיא בעצם רצתה רביולי חלבי".

 

"תשמח" אמר הרב. "הצער שיש לך ממצבי הרוח והתלונות של אשתך הוא ללא ספק במקום משהו גדול יותר, כמו צער מעניין בריאותי או כלכלי. הבריאות והפרנסה שלך טובות, תודה לא-ל, נכון?" שאל הרב. הבעל הנהן בראשו לאות הסכמה. "אתה רואה? אני צודק, לא משתלם לך להתגרש".

 

"אבל רבי" הבעל התנגד, "זה לא רק מצבי הרוח המעצבנים שלה והדיכאון והתלונות התמידיות. היא לא עושה שום דבר בבית. אם אני לא מזמין אוכל מקייטרינג לשבת, לא תהיה שבת. הבית מבולגן. והכביסה? תשכח מזה. אני הלקוח הכי טוב של משה מהמכבסה. הדיכאון והעצלנות – זה כבר יותר מדי גדול עלי, אין לי כלים לזה. רבי, אם אכפת לך מהבריאות והשמחה שלי, תסדר את הגירושין וכמה שיותר מהר".

 

הרב פתח את המגירה שבשולחן והוציא משם שני בקבוקים עם כדורים. "אעשה משהו יותר טוב" אמר לבעל המיואש בחיוך, "הגירושין יעלו לך הרבה צער וכסף, והם יהרסו את הילדים. יש לי כמה כדורים לתת לאשתך. בבקבוק אחד יש כדורי שמחה ובבקבוק השני לזריזות וחריצות. הם בדוקים ומנוסים. אי אפשר לתת לה את שניהם, הם יאבדו את האפקטיביות שלהם. תבחר רק בקבוק אחד. הראשון, יעלים את הדיכאון כמעט באופן מידי וידביק חיוך ענק על הפנים שלה. השני יגרום לבית שלך להיראות נוצץ ומבריק, עד שתשכח מה זה מסעדות ומכבסות. במה אתה בוחר? אני מזכיר, אי אפשר את שניהם…"

 

מאמרים נוספים בנושא:

ושמחת בחגך!

אספר לכם איך היו שמחים

החוקים של השמחה

21 נקודות לשמחה

איך נהיה שמחים

האלף-בית של החיים

למה הם כאלה שמחים?

השמחה הצילה אותם מתאי הגזים

שמחת בית השואבה

זמן שמחתנו

 

עיני הבעל נצצו. "אני חולם על אישה שמחה! אם זה יעבוד, רבי, והיא תהיה באמת שמחה, אודה לך לנצח". הוא לקח את בקבוק כדורי השמחה וחזר לביתו. אשתו לקחה את הכדור הראשון, הפלא ופלא כמעט במן אינסטנט שכזה, היא חייכה חיוך ענק. עבר שבוע ולא נשארו עקבות לעצבות, המרמורים והתלונות. גם לא נשאר זכר מהדיכאון. החיים הפכו לגן עדן עלי אדמות לבעל, לאישה ולילדים.

 

אל תחשבו שהסיפור המתוק הזה שייך למדור המדע הבדיוני. הנה הוכחה שהוא אמיתי:

 

נבואת התורה (דברים כ"ח, מ"ז) מסבירה למה עם ישראל סבל כל כך עד כדי חורבן בית המקדש השני, שמאז החלה הגלות והחיים בגולה עד עצם ימינו: "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב מרוב כל"! כשאדם מדוכא, הוא לא יכול לעבוד את השם. לא משנה אם הוא דתי או לא, כל מה שהוא עושה – נעשה בלי לב, כמו גוף בלי נשמה.

 

עצרו לרגע ותחשבו על זה. כמה אנחנו מתגעגעים לבית המקדש, להקרבת הקורבנות כל יום, למראה המיוחד של הכהן הגדול, לשירתם של הלוויים, אך בעיקר ויותר מכל – לשכינה שתשכון בינינו. בזמן בית המקדש לעם שלנו היה את כל זה. ועדיין, במקום להעריך ולהודות על הבריאות, העושר, המזל הטוב והרוחניות העצומה, הם התלוננו וביקשו לשמוח בשדות זרים, מחוץ לגבולות הקדושה. וזה הביא את החורבן.

 

כעם, אנחנו כמו האישה המתלוננת והמדוכאת מהסיפור לעיל. השם ברחמיו המרובים והאינסופיים נותן לנו הזדמנות להבריח את הרגשות השליליים. פעם בשנה, הוא נותן לנו את כדור השמחה. זאת לא בדיחה, זה עובד. זה חג הסוכות – החג בו אנו עוברים לגור במשך שבעה ימים בסוכה. והסוכה, היא כמו בית המקדש, כפי שאומר הזוהר הקדוש, השכינה הקדושה מרגישה את השכינה וענני הכבוד סובבים סביבה. ומכיוון שהשכינה הקדושה לא יכולה לשכון במקום של עצבות, כל מי שנכנס לסוכה עם כוונה פשוטה לקיים את מצוות הבורא עם שמחה, ימצא את עצמו שמח בלי סוף!

 

זה כדור השמחה. תנסו, זה עובד.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה