לא להתייאש! – פרשת וארא

גם אתה האמן בי בכל ליבך. הגאולה בפתח, אך עליך להמתין עוד מעט קט ולא להתייאש, למרות הקשיים והניסיונות, ולמרות חבלי לידה קשים וכואבים...

1 דק' קריאה

הרב יוסף ברוק

פורסם בתאריך 06.04.21

גם אתה האמן בי בכל ליבך. הגאולה
בפתח, אך עליך להמתין עוד מעט קט
ולא להתייאש, למרות הקשיים והניסיונות,
ולמרות חבלי לידה קשים וכואבים…

התיאור הנרחב של תהליך הגאולה והיציאה ממצרים אינו סיפור העבר בלבד. חכמים לימדו אותנו, כי תהליך הגאולה העתידה לה אנו מצפים יהא תואם לגאולה הראשונה.

וכאן אנו מבחינים במסלול המעמיד בטרם ההצלה הפלאית את התגברות החושך והצרות. סירובו של פרעה לשלוח את העם, וחששו כי דברי משה ואהרן יכנסו לליבם ויביאו לרפיון בעבודה, מביא אותו להקשות ולהכביד עליהם באי נתינת התבן, שהיה חומר גלם חיוני ביצירת הלבנים (שימש כקישור לטיט). מתוך כך נאלץ העם לעסוק גם באיסוף התבן, זמנו הצטמצם, ולכן לא עמד במתכונת הלבנים. הדבר גרר ענישה של הנוגשים, והמעגל נראה ללא מוצא. כאבו וצערו של העם על העינויים וחוסר האונים פרצו בפגישתם עם משה, בה הם מאשימים אותו בהידרדרות המצב ובסבלם הקשה. משה שוטח את טענתו לפני הקב"ה: "מאז באתי על פרעה לדבר בשמך הֵרַע לעם הזה, והצל לא הצלת את עמך".

וכאן הקב"ה מגלה מקצת מדרכיו בתוכחתו למשה: אל לך להלין ולשפוט, שהרי אף אם אינך מבין, גם אם כואב עד מוות, אין זה אלא קוצר השגתך והבנתך, שהרי קושי השעבוד קיצר את הגלות במאה ותשעים שנה. לא כך חיו ונהגו אבות האומה, אברהם יצחק ויעקב, אף כי השגתם הייתה פחותה משל משה "ושמי ה' לא נודעתי להם", אף על פי כן לא הרהרו אחר מידותיי, והתגברו על הנטייה הטבעית.

גם אתה האמן בי בכל ליבך. הגאולה בפתח, אך עליך להמתין עוד מעט קט ולא להתייאש.

אנו למדים מכאן כי טרם בוא הגאולה יהא מקום רב לשאלות וקושיות. הקשיים יגדלו מאוד מאוד, והניסיון הקשה עלול חלילה לגרום לנפילה וירידה.

על כן הננו מוכנים ביודענו כי בוא יבוא השחר אחר מעבה הלילה, וכעין הלידה, שיא הגשמת האדם, תבוא אחר חבלי לידה קשים וכואבים, ולעת ערב יהיה אור גדול.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה