לדבש אין עוקץ

חשבתם שהדבש הוא רק מצרך שהוספנולעגלת הקניות לקראת ראש השנה? טעות. במאמר זה תגלו את הסגולות הטמונות בו, התכונות הרפואיות-טיפוליות שתוכלו ליישםבכל יום, ממש כמו שנהגו הסבתות לעשות.

5 דק' קריאה

רותי לב

פורסם בתאריך 05.04.21

אם חשבתם שאחרי אכילת עוגות הדבש ואמירת "לשנה טובה ומתוקה" על תפוח טבול בדבש, סיים הדבש את תפקידו בחייכם לשנה זו, אינכם אלא טועים. למה? כי לדבש יש ערכים תזונתיים רבים והוא יעיל בחיזוק המערכת החיסונית ובמניעת מחלות חורף שונות, הוא אנטי דלקתי, משמש מקור לאנרגיה מהירה בתנאי פעילות גופנית מאומצת, מקל על מערכת העיכול, מנטרל רעלים מהגוף וגם עושה נפלאות לעור.
 
אז תתחילו למרוח דבש, כי ממש אין לו עוקץ…

 
 
כן, זו כתבה על דבש.
 
בניגוד למה שכמה מאיתנו אולי חושבים, אינו מצרך שמוסיפים אותו לעגלת הקניות לקראת חגי תשרי, כשהם באים עלינו לטובה, אלא מוצר ייחודי בעל סגולות בריאותיות ותכונות רפואיות טיפוליות, המיועד לשימוש יומיומי.
 
נטע לין-כהן, בעלים ומנכ"ל משק דבורים לין, קושרת לדבש כתרים של יתרונות בריאותיים: "מקורו של הדבש בצוף פרחים והרכבו כ-20% מים ו-80% סוכר ענבים וסוכר פירות, מינרלים, ויטמינים ואנזימים בכמות קטנה. הדבש משמש מקור לאנרגיה זמינה ומהירה בתנאי פעילות גופנית מאומצת, והוא מסייע לעיכול ולספיגה של מזונות נוספים ולהקלה במקרי עצירות".
 
ד"ר מיכל לזרוביץ, נטורופתית ומומחית לרפואה טבעית, מרחיבה על אודות סגולות הדבש: "במשך מאות שנים השתמשו בדבש כטיפול מחטא ואנטי דלקתי בשל חומרים ייחודיים שהוא מכיל. כל סוגי הדבש: הטהור והטבעי עוזרים לנטרול רעלנים מהגוף, מכיוון שלדבש יש השפעה על הכבד, לטיפול בכיב קיבה, עצירות, אפטות בפה ודלקות חניכיים, יתר לחץ דם וכן לשיכוך כאב".
 
מ"בולמוס" ועד פצעון
 
בגמרא אנו מוצאים שהדבש משמש גם אמצעי חירום לטיפול במי שנתקף בבולמוס: "מי שאחזו בולמוס מאכילין אותו דבש וכל מיני מתיקה, שהדבש וכל מיני מתיקה מאירין מאור עיניו של אדם" (מסכת יומא, פג, ע"ב).
 
יתרונות נוספים? בבקשה! "דבש אינו מתקלקל לעולם", אומרת נטע לין-כהן, "כל עוד הוא נשמר בטמפרטורת החדר. דבש טבעי שלא חומם מתגבש עם הזמן. כדי להחזירו למצב נוזלי, יש להכניס את המיכל לכלי עם מים חמים (40 מעלות) ולערבב".
 
גם באשר לערך הקלורי אל לכם לדאוג יותר מדי. בדבש אמנם מספר קלוריות דומה לזה של סוכר לבן אך לעומת זאת, בניגוד לסוכר הוא מכיל חלבונים, מינרלים (ברזל, נחושת, זרחן, אשלגן ונתרן), אנזימים וויטמינים (במיוחד מקבוצת ה-B).
 
לדבש תפקיד חשוב בטיפול בבעיות עור בחלק הפנימי של הגוף, כמו גלוקוז אוקסידאז, המסייע ביצירת מי חמצן אשר מונעים הצטברות חיידקים בפה ובחניכיים. בנוסף, מכיוון שהדבש הוא חומצי יחסית, יש בו יעילות רבה לעיכוב גדילתם של חיידקים ופטריות גם על העור. מריחת דבש על פצעים, כיבים וכוויות מונעת התרבות מיקרואורגניזמים מזיקים וגורמת להשמדת חיידקים ופטריות בפגעי העור, ללא צורך בתוספת תכשירים אנטיביוטיים. עובדה זו נכונה לגבי דבש טהור וטבעי. עבודת מחקר שנעשתה בקרב יולדות שעברו ניתוח קיסרי הראתה, כי יולדות שטופלו בדבש לאחר הניתוח חוו תהליך החלמה מהיר יותר ומלווה בפחות סיבוכים.
 
הצלחתו של הדבש בטיפול בפצעים מסוגים שונים ואף בכוויות נובעת ממספר תכונות שיש בדבש. הדבש מייבש את הפצע (עקב היותו חומר היגרוסקופי) ומאפשר החלמה של הרקמה. בנוסף, יש בו חומרים נוגדי חמצון שעוזרים בהחלמה וכן יש בו חומרים אנטי מיקרוביאליים המאפשרים שמירה על משטחים נקיים וריפוי טוב יותר של הפצע.
 
מאקנה ועד אולקוס
 
בתחום הקוסמטיקה עושה הדבש חייל. קוסמטיקה? אתם אולי שואלים. אכן כן. הדבש הוא טבעי ואינו גורם לגירויים בעור. יתירה מזו, יש לו יכולת מופלאה למגר ביעילות בעיות עור נפוצות, מפצעון סורר ועד אקנה. ריכוז הסוכרים הגבוה שבדבש הופך אותו לקוטל חיידקים טבעי, משום שחיידקים אינם יכולים להתפתח בתמיסה היפר טונית (ובעברית פשוטה: חומר בעל ריכוז גבוה שסופח נוזלים). הדבש במצבו הטהור מייבש את הסביבה שעימה הוא בא במגע, וזו גם הסיבה שאין למרוח אותו ישירות על עור בריא, אלא רק בתוספת לחומרים אחרים. אם תמרחו דבש בלבד על הפנים כמסכה, הוא יספוג את כל הלחות והנוזלים מהעור ויותיר את העור מיובש ומקומט. כאשר הדבש נמרח על העור כמרכיב במוצרים קוסמטיים, הוא סופג לחות מהאוויר וגם מהיסוד החשוב ביותר בכל תכשיר לעור – המים. בזכות תכונות אלה של ספיגה ואצירת לחות, הדבש יוצר על פני העור שכבת לחות, מעין פילטר מיקרוסקופי ששומר על מאגר הלחות בעור ומשפר את מרקמו.
 
מחקרים גילו בדבש מרכיבים אנטי אוקסידנטיים פעילים, המגנים על העור מפני נזקי קרינה ונזקים סביבתיים אחרים המאיצים את הזדקנותו. בנוסף, יכול הדבש 'לבלוע' אחוז מסוים של קרינה ולצמצם בכך את נזקי השמש לעור. בזכות כל אלה נחשב הדבש למרכיב יעיל בתכשירי הגנה מפני השמש, ושילוב שלו בריכוז הנכון ובהרכב המתאים מעניק לתכשיר יכולת טובה להילחם בתופעות הזדקנות של העור.
 
אז פלא שחברות הקוסמטיקה המובילות בעולם מציגות בשנים האחרונות תכשירים קוסמטיים שונים המכילים דבש?
 
גם בריפוי מערכת העיכול יש לדבש ערך גבוה. בשל הרכבו המיוחד, עם תכולת סוכרים גבוהה ורמה גבוהה של נוגד חמצון, מסייע הדבש במצב של כיב קיבה (אולקוס) לשיקום השכבה הרירית המצפה את הקיבה ומונע התפתחות חיידקים מזיקים במערכת העיכול, עם ירידה בשכיחות שלשולים שמתרחשים עקב החיידקים.
 
הדבש נמצא גם יעיל במיוחד בטיפול בילדים, במקרי זיהום במערכת העיכול, אך יש לזכור – אין לתת דבש לפעוטות מתחת לגיל שנה!
 
מאמבטיה ועד דיאטה
 
כבר הרמב"ם ייחס ערך רב לשימוש בדבש כמקור לריפוי. להבדיל אלף אלפי הבדלות, היפוקראטס, אבי הרפואה המערבית, קבע על סמך ניסיונן של תרבויות קדומות כדוגמת בבל, מצרים ואשור, כי לדבש סגולה לריפוי פצעים בזכות תכונתו האנטיספטית. מה שגילה היפוקראטס, היה ידוע גם לסבתות שלנו שרקחו תרופות נגד כאבי גרון והצטננות, שהדבש היווה בהן מרכיב חשוב ומהותי.
 
אמבט על בסיס דבש:דבש הינו חומר מצוין לשימוש באמבט, הודות לסגולות הריפוי והריכוך שלו. תוכלו למרוח את הדבש ישירות על עור מחוספס, או להמיס תחילה את הדבש במים ולהוסיף את הנוזל למים שבאמבט.
 
לטיפול בפצעונים קטנים:מרחו טיפת דבש על הפצעון לפני השינה והפצעון כמעט יעלם תוך לילה אחד.
 
לכוויות ופצעים:ערבבו ביחס שווה דבש ואלוורה, מרחו על הכוויה והשאירו זמן רב ככל האפשר.
 
למניעה ולטיפול במחלות חורף כמו התקררות, הצטננות ושפעת:ערבבו מים חמים עם דבש, לימון או קינמון. מומלץ לשתות כל שעתיים.
 
להקלה על שיעול:הרתיחו במשך כ-15 דקות בצל קצוץ אחד עם כוס מים. לאחר שהנוזל מתקרר, סננו והוסיפו כפית דבש. מומלץ לשתות בבוקר, באמצע היום ולפני השינה.
 
לטיפול בהתקררות:שפכו 3 כפות דבש על חצי בצל חתוך, המתינו כשעתיים ושתו 2-3 כפות מהמיץ שנוצר, פעמיים ביום.
 
לטיפול בדלקות פנימיות ובהתקררות:רסקו 10-15 שיני שום קלופות  והוסיפו חצי כוס דבש. ערבבו היטב ואחסנו במיכל נקי. לטיפול מניעתי – כפית 1 ביום. לטיפול בדלקת" 2-3 כפיות ביום.
 
להתמודד עם מתח:הכינו חליטה מצמחי מרפא מרגיעים כגון: מליסה, פסיפלורה וקמומיל – והמתיקו עם דבש.
 
לשמירה על המשקל:השתמשו בדבש גולמי וטבעי שלא עבר תהליך חימום בזמן העיבוד והאריזה. יש לשים לב, שאם משתמשים בדבש בתוך תה, אז שטמפרטורת התה לא תהיה מעל 36 מעלות. לדבש גולמי יש טעם מתוק, אך כאשר הוא עובר מטבוליזם (חילוף חומרים בגוף) השפעתו מעט חריפה ולכן הוא עשוי לעזור בתהליך ההרזיה. יש להשתמש בכמויות קטנות ולא להגזים!
 
טיפול בעור:לעור יבש ובוגר: ערבבו דבש עם אבוקדו וחלמון ביצה ביחס שווה. מרחו על עור פנים נקי, נוחו חצי שעה והסירו בעזרת מים נעימים.
 
מסכת אנטי אייג'ינג עשירה להזנת עור הפנים:ערבבו 2-3 כפות דבש עם 7 טיפות שמן צמחי נר הלילה (המכיל חומצת שומן הקרויה אומגה 6, העוזרת לשיקום תאי העור). הוסיפו טיפה אחת משמן אתרי לבנדר (בעל יכולת הרגעת העור וחיטוי) וסנדלווד – עץ הסנדל (טוב לשמירה ולבריאות כל סוגי העור, מרגיע גירויי עור שונים ויעיל לעור מבוגר ויבש לצורך החייאת העור ושמירה על גמישותו). מרחו על פנים נקיות. לאחר כחצי שעה שטפו עם מים חמימים.
 
למעוניינים להעשיר את המסכה, ניתן להוסיף בננה קטנה הנחשבת לפרי מזין מאחר שהיא מכילה כמויות גדולות של מגנזיום, אשלגן, ברזל, אבץ, יוד וויטמיני Aו-Bוכף קמח שיבולת שועל (בעל יכולת הרגעת העור ופילינג עדין ביותר). בנוסף, ניתן להוסיף 2 כפות קרם טבעי או יוגורט, המכיל חומצה לקטית טבעית, שביכולתה להשיל תאי עור מתים ולגרום לפילינג טבעי. מעכו את הבננה עם מזלג, והוסיפו את כל החומרים לתערובת הקודמת. יש למרוח את המסכה על פנים נקיות ולהשאירה במשך כחצי שעה. לאחר מכן, שטפו עם מים חמימים ומרחו קרם לחות. ניתן לשמור במקרר עד שישה ימים.
 
 
(מתוך "בריא יותר", מגזין הבריאות מבית "משפחה") 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה