להחליף את הכאב

"בתוך תוכי אני כמו הר געש של כעס נוראי, אני מפחד שיום אחד אתפוצץ ואפגע במישהו". ד"ר זאב בלן על המפגשים עם רועי, שכילד סבל מאלימות איומה מאביו.

2 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

"בתוך תוכי אני כמו הר געש של
כעס נוראי, אני מפחד שיום אחד
אתפוצץ ואפגע במישהו". ד"ר זאב
בלן על המפגשים עם רועי, שכילד
סבל מאלימות איומה מאביו.
 
 
"היום אני אדם נשוי ואבא לשלושה ילדים שעובד קשה מאוד על מידת הכעס שלו" אמר לי רועי במפגש הראשון שלנו. "אני מחנך ומחזק את עצמי לדבר עם אנשים בנימוס, אבל בתוך תוכי אני כמו הר געש, מלא באלימות ופחדים כלפי אנשים אחרים. הפחד הכי גדול שלי הוא שיום אחד אתפוצץ ואפגע במישהו" הוא חתם את ההכרות הראשונית בינינו עם המשפט הכנה אך המפחיד הזה.
 
בדומה לאנשים הרבים שמגיעים אלי, גם רועי היה ילד מוכה שסבל מאלימות מזעזעת מצד אבא שלו. כילד, רועי היה קורבן לאלימות פיזית נוראה. הוא הוכה באכזריות שהשאירה על גופו סימנים רבים, אכזריות שלא פעם גרמה לו לאבד את ההכרה. אבל כמו ששמעתי מקורבנות של אלימות והתעללות, הכאב הפיזי הוא כאין וכאפס לעומת ההרגשה שהאדם שאמור לאהוב אותך רוצח לך בכל פעם את הנשמה.
 
כשפגשתי את רועי בפעם הראשונה, זה היה אחרי הרבה שנים מאז שאבא שלו הניח עליו את ידיו.
 
מאמרים נוספים בנושא:
אנה
עד שפגשתי את איזי
החטא  הנורא
לשרוד התעללות מהילדות
 
"ד"ר בלן, אני באמת רוצה לדעת למה אני עדיין מרגיש את ההרגשה האלימה הזו בתוכי כלפי אבא ואחרים? וחוץ מזה, איזה טוב אני אמור לראות במצב הזה אחרי שסבלתי כל כך כשהייתי ילד?"
 
אחרי ארבעה מפגשים, גם אני תהיתי אם רועי יצליח אי פעם להסתכל על הכאב וההתעללות הזו כמשהו שהוא 'הכל לטובה'. שנינו היינו מאוד קצרים בתשובות, אבל רועי שאל שאלות טובות והבנתי שהוא באמת רוצה לדעת את האמת החזקה הזו.
 
במפגש החמישי רועי התחיל לחשוב על המצב מנקודת מבט שונה. הוא תהה איך חייו היו נראים אם אבא שלו היה אדם אדיב, אוהב ואכפתי, מרעיף עליו חום ואהבה. איך הוא היה אם היה גדל במשפחה נורמאלית. ככל שרועי חפר וחיפש עמוק בתוכו הוא הבין, תוך כדי הלימודים באוניברסיטה, למה הוא התחיל לחפש קשר מחבר ואמיתי באבא שונה לחלוטין, אותו מצא ברבי מליובאוויטשט זי"ע.
 
לא רחוק מהקמפוס בו למד בחו"ל היה בית חב"ד. בזמנו הפנוי הוא נכנס לשם וצפה בשיעוריו של הרבי מליובאוויטש. היו ימים שהוא ישב שם שעות, מוקסם מהדיבורים האמיתיים והעמוקים של הרבי שאותם שתה בצמא גדול. הוא נפעם מהקול שלו, מהטון בו העביר את הדברים, מהאמונה שלו, מהכוח והחכמה שלו. רועי הרגיש שניתנה לו הזכות להרגיש בפעם הראשונה בחייו סביבה משפחתית נורמאלית. הרבי הפך לדמות אבהית לרועי שמלווה אותו כל היום. הוא הרגיש שהרבי מדבר ממש אליו בכל שיעור שראה, נותן לו עצות ומכוון אותו בחייו.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
המעמד  מחייב
ידיים של  אמונה
לכעס  יש מחיר
 
רועי החל ללמוד על היהדות. החיבור בינו לבין היהדות היה כמו שידוך מוצלח. החום והאהבה שהיא העניקה לו, דרך הקהילה היהודית שהקיפה אותו, תמכה ועודדה אותו כל הזמן.
 
במקביל, רועי קיבל את הספרים של הרב שלום ארוש. הוא נפעם מהדיבורים המתוקים והפשוטים ומאידך כל כך עמוקים של הרב. לא עבר זמן רב ורועי "אימץ" עוד דמות אבהית שתלווה אותו בחייו, ממנו ישאב כוחות ועצות להמשך דרכו הרוחנית.
 
רועי למד להשתמש בכעס שהיה לו על אביו בדרך חיובית. היום, כשהוא מרגיש איך הכעס מבעבע בתוכו ומאיים לפרוץ החוצה, הוא מיד מחליף את הדמות של אביו ושם במקומה את אחד האבות שאימץ.
 
בבעיות הוא משתמש לצורך צמיחה רוחנית. "הבעיה" הפכה לגורם מניע ומעורר לחפש מקור טוב יותר לאהבה והקשר שהוא צריך. שבריר השנייה של הכעס אותו הוא מרגיש, כשאביו ניצב מולו בראשו ומעצבן אותו, הפך לערוץ חיובי. עם הזמן ותרגול בנושא אני מאמין שרועי יצליח להתגבר על הכעס, והדרך בה הוא משתמש להתגבר עליו תהיה טבע שני אצלו.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב. 

כתבו לנו מה דעתכם!

1. משה

י"ט תמוז התשע"ד

7/17/2014

רועי כדיי להתגבר על הכעס על אבא , רועי צריך להבין שהשם עושה רק טוב ואם יש משהו שעדיין לא מובן לנו מה טוב בו זה בגלל שאנו פחות חכמים מהשם והראייה שלנו היא מצומצמת לעומת השם , השם יודע יותר טוב ממני מה טוב לי כי הוא ברא אותי והוא היחיד שמכיר אותי בצורה מושלמת . כל מה שעובר עלינו זה לטובת הנשמה שלנו .

2. משה

י"ט תמוז התשע"ד

7/17/2014

כדיי להתגבר על הכעס על אבא , רועי צריך להבין שהשם עושה רק טוב ואם יש משהו שעדיין לא מובן לנו מה טוב בו זה בגלל שאנו פחות חכמים מהשם והראייה שלנו היא מצומצמת לעומת השם , השם יודע יותר טוב ממני מה טוב לי כי הוא ברא אותי והוא היחיד שמכיר אותי בצורה מושלמת . כל מה שעובר עלינו זה לטובת הנשמה שלנו .

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה