לוח הקסם

החוויות שחווינו בחיינו, בעיקר כילדים, נשארות על 'טבלטים' במוח שלנו וזה פלא עצום. זה מזכיר לי את לוח הקסם, המשחק שאהבתי לשחק בילדותי. ד"ר זאב בלן על רשמים מהעבר.

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

החוויות שחווינו בחיינו, בעיקר כילדים,
נשארות על 'טבלטים' במוח שלנו וזה
פלא עצום. זה מזכיר לי את לוח הקסם,
המשחק שאהבתי לשחק בילדותי. ד"ר
זאב בלן על רשמים מהעבר.
 
 
כל מה שקורה לנו בחיים מוקלט איכשהו במוח שלנו. לא משנה אם זה משהו שאנחנו לומדים או חווים, בין אם מדובר במשהו חביב ומתוק או ההיפך – כל דבר משאיר את הרושם שלו במקום מסוים במוח שלנו.
 
אחד המשחקים שאהבתי לשחק בילדותי היה עם לוח הקסם. היום לוח הקסם הרבה יותר משוכלל, אפשר לצייר ולהסתכל עליו עם משקפיים שעושים את התמונה תלת ממדית. בכל אופן, אז היה מדובר בלוח שעווה שהיה עליו מעין כיסוי-ציפוי פלסטיק עליו היינו מציירים או כותבים משהו שהיה מועבר, איכשהו, למשטח השעווה מתחתיו. זה היה מדהים, מכיוון שיכולנו לראות את כל מה שציירנו על לוח הפלסטיק. אולם ברגע שהרמנו את משטח הפלסטיק הכל היה נמחק. התבוננות עמוקה על לוח השעווה אפשרה לנו לראות את הרושם של הציור שנשאר עליו, אפילו בקווים דקים מאוד. מתחת לפני השטח נשארו שאריות ורשמים ממה שציירנו.
 
החוויות שחווינו בחיינו, בעיקר כשהיינו ילדים, נשארות על 'טבלטים' במוח שלנו, כמו לוח השעווה, מעין מסרים מעוצבים שיכולים להשפיע עלינו בהמשך. ככל שאנו קטנים יותר ההשפעה של הרשמים אלה גדולה ועמוקה יותר. למה? מכיוון שהמוח שלנו פועל כמו לוח הקסם. עד גיל שלוש מוחו של ילד הוא למעשה כמו מוח של בוגר, אלא שהוא הרבה יותר נקי ומעט מאוד 'נכתב' על 'הטבלטים' שלו.
 
רשמי החוויות המוקדמות של חיינו ישפיעו על העתיד שלנו בצורה חזקה, בעיקר על דרך החשיבה, קליטת והבנת הדברים, ופעולות עם הסובבים אותנו, הרבה יותר מהחוויות וההתנסויות האחרונות. בקשר שבין ההורים לילדים זה יתבטא בעיקר בין האם לילדיה. זו הסיבה שאני מאוד אוהב לדבר עם זוגות צעירים ואימהות-לעתיד ולתת להם את האינפורמציה היקרה הזו.
 
לימוד נפלא על נקודה זו אנו מוצאים בתורה שבעל פה, שהועברה לעם ישראל לאורך כל הדורות עד שהועלתה על הכתב, ב"פרקי אבות" (ד, כה): "אלישע בן אבויה אומר: הלומד ילד, למה הוא דומה? לדיו כתובה על נייר חדש. והלומד זקן, למה הוא דומה? לדיו כתובה על נייר מחוק".
 
יש כאן מסר ולימוד חשוב. למרות שהדברים הנ"ל כביכול נאמרים על לימודים אקדמיים שקשורים למנת המשכל של האדם, אולם מה שנאמר על לימודים אקדמיים מתאים בדיוק למה שהפסיכולוגים מכנים לימודים רגשיים. איי.קיו רגשי מתייחס ליכולת של האדם לסדר ולארגן את רגשותיו והקשר שלו עם הסובבים אותו. לצערנו, יש הרבה אנשים עם איי.קיו שכלי מרקיע לשחקים, אולם האיי.קיו הרגשי שלהם נמוך מאוד. לרבים מהגאונים הכעסניים, המודאגים והמפוחדים הללו אין 'חומר טוב' במוח משנות ילדותם.
 
נו, אז מה אתם אומרים, איזה איי.קיו יותר חשוב – השכלי או הרגשי?
 
התשובה של רבי נחמן מברסלב מפתיעה בהחלט. איי.קיו רגשי הרבה יותר מועיל ומעשי לשמחה של האדם מאיי.קיו שכלי, אפילו אם מדובר באיי.קיו גבוה מאוד!
 
חשוב לזכור, כי למרות שלתינוק אין מוח רציונאלי, עדיין, הוא יכול לחוש בהבדל שבין הורה שמחזיק או מאכיל אותו עם חום, אהבה ואכפתיות, לבין הורה שמפגין קרירות, מכאניות או אדישות. מחקרים בנושא מגלים לנו שהתינוקות מגיבים בהתאם לקולות המטפלים שלהם, לחיוכים, לשירה וכן הלאה. נכון, תינוקות לא יודעים להבחין ולגעת בכוונות האמיתיות של ההורה, לכן אם אמא קצת כועסת בגלל סיבה שלא קשורה לתינוק, או חסרת סבלנות או במצב רוח לא הכי מרומם, התינוק יכול להגיב כמי שנדחה וננטש חלילה.
 
האם זה קרה לכם פעם, ש'קראתם' התנהגות של מישהו אבל הפענוח לא היה נכון, דבר שגרם לכם לתחושת עלבון ופגיעה, ורק מאוחר יותר הבנתם שלאדם הזה היה יום קשה, ומה שראיתם בכלל לא קשור או מכוון אליכם? נו, אם אנחנו המבוגרים לא פעם נכשלים ביכולת שלנו ב"מבחן המציאות", אתם בודאי מתארים לעצמכם כמה קל לילד לטעות בזה, במיוחד פעוטות ותינוקות שלא יודעים 'לקרוא' את הכוונות שלנו.
 
אנשים שמגיעים במהלך חייהם לייעוץ מכיוון שלא חוו אהבה, הבנה ועידוד בחיים מצד הוריהם, חוויות שלא הוטבע ב'טבלטים' שבמוח, אלא חוו סבל שהוביל לשנאה כתוצאה ממצבים מסוימים כמו אלימות וכיו"ב – הם אנשים שקשה לעזור להם. אתם רק יכולים לדמיין לעצמכם עד כמה המוח שלהם הפך ל'נייר מחוק'. ולא רק שהם צריכים טונות של אהבה, הבנה וסבלנות מהיועצים או המטפלים, אלא כל הרגשות החמים האלה צריכים להגיע אליהם מהמקום הנכון. תארו לעצמכם כמה אור צריך כדי להאיר מוח שחושך וצער פלשו לתוכו והפכו אזרחים מן השורה. ועל פי 'עובדות יבשות' והנתונים בשטח אין הרבה אופציות לעזור לאדם כזה, בלי מקור השמחה והעזרה האמיתיים. אין מה לומר, תמונה קודרת ואפילו מייאשת.
 
אולם למזלנו, אנחנו לא צריכים להגביל את עצמנו עם העובדות היבשות הללו, משום שקיבלנו מבורא עולם, דרך התורה הקדושה, זווית ראיה חיובית ואופטימית על מה שאנו חווים. אנחנו מסתכלים על הדברים מעל לחוקי הטבע, מעל עובדות יבשות ללא תיקון. אנחנו מסתכלים על החיים ממקום הרבה יותר גבוה. בואו, שוב, נפנה למקורות והתורה עצמה כדבר שאנחנו יכולים להשתמש בו כאמצעי לעידוד וחיזוק אדם כזה.
 
בפירוש המפורסם על התורה, שנקרא "חידושי הרי"ם", מוצגת דרך אופטימית ועמוקה להבנת הדברים הללו. המחבר כותב שזה בעצם לא משנה כלל אם אדם לומד משהו חדש במהלך חייו, ולאו דווקא כילד קטן, משום שגם אז הוא יכול ללמוד את זה מנקודה גבוהה ונפלאה, כמו נייר חדש. איך? פשוט, על ידי שייגש ללימוד החדש עם חדוות נעורים, התלהבות, התרגשות והרבה שמחה, אז בודאי יקבל עזרה משמים ובורא עולם יאפשר לו ללמוד כאדם צעיר בשנים ושהקנבס הרגשי שלו הרבה יותר רענן ונקי.
 
דברים אלה נוגעים גם לאדם שהלימוד הרגשי שלו בחיים (חוויות, התנסויות וכו') היה מתוך מצב של קדרות והתמודדות עם אתגרים לא קלים, וניתוב רגשותיו וקשריו עם הסובבים אותו. כדי לעזור לו, אנחנו פשוט צריכים ללמד אותו להיות פחות "מבוגר" ופחות רציני. נראה לו, על ידי נתינת דוגמה ממשית, איך לפעול בחיים עם יותר אמונה, יותר ספונטאניות והרבה חדוות נעורים. התוצאות לא יאחרו לבוא. הפריחה והשגשוג יהיו מנת חלקו והוא יצליח לסמן 'וי' על יעדים ומטרות בחיים.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שמטפל גם על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, אותה הוא שואב מבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. מאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג). על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

י"ד תמוז התשע"ג

6/22/2013

כיף כייף, כיייף. תודה

2. איתי

י"ד תמוז התשע"ג

6/22/2013

תודה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה