לחזור שוב?

גלגול נשמות, אחד המושגים שמעניינים אנשים רבים. כולם רוצים לדעת מה יקרה אחרי, לאן הולכים והאם חוזרים? רבקה לוי עם כמה תובנות מעניינות.

3 דק' קריאה

רבקה לוי

פורסם בתאריך 17.03.21

לא מזמן קראתי ספר של הרב אריה תורג'מן – "לחזור שוב?" בו הוא מסביר על המושג היהודי גלגול נשמות. כולנו יודעים, לרוב, שגלגול נשמות, משמעו, שמישהו נפטר ואז הנשמה שלו "ממוחזרת" ומגיעה לעולם הזה שוב בגוף אחר.
 
זה הרעיון של גלגול נשמות באופן בסיסי. אבל האם ידעתם שיש כמה סוגים שונים של גלגולי נשמות? האם ידעתם, למשל, שאותה נשמה אף פעם לא חוזרת פעמיים, אלא כ"תערובת" של כמה נשמות שונות?
 
זה קורה בגלל שהנשמה שלנו בנויה מחמישה חלקים:
 
נפש (הנפש הבהמית) – מתייחסת לאינסטינקטים התנהגותיים.
רוח – מתייחסת לרגשות.
נשמה – מתייחסת לחלק השכלי של האדם, המוח.
חיה – מתייחסת לאינטראקציה בין המודע ומקור תודעת העל.
יחידה – מתייחסת לחלק האלוקי של הנשמה.
 
מאמרים נוספים בנושא:
מה הגלגול שלי?
סבתא, איפה שלא תהיי…
יש חיים לפני המוות
 
אם, חלילה, נתגלגל שוב לעולם הזה יכול להיות שתהיה לנו אותה נפש, אבל עם הרוח של רוני והנשמה של שירי. אלוקים אף פעם לא עושה את אותו הדבר פעמיים!
 
ב"לחזור שוב" הרב אריה תורג'מן אומר, שהאריז"ל מסביר שהנשמה, כדי להשלים את עצמה, חייבת לתקן את כל חמשת החלקים שהוזכרו לעיל, וזה אומר שהרבה מאוד דברים צריכים לקרות עד שהאדם יכול להיחשב כמתוקן באמת.
 
ובנוסף, אנחנו לא עוברים שלב בחלקי הנשמה עד שנשלים את הקודם, מה שהופך את כל התהליך הזה לארוך, ובדרך כלל כזה שמצריך הרבה גלגולי חיים. השלבים שתוקנו לא צריכים להתגלגל שוב, אבל אלה שעדיין לא תוקנו בהחלט יחזרו שוב, ושוב, ושוב.
 
אבל יש עוד סוגים של גלגולי נשמות, למשל:
 
עיבור – קורה כשהנשמה הופכת 'שק קמח' בגוף של מישהו שקיים, כדי להשלים משימה מסוימת וחשובה, או כדי להביא את 'המארח' – הגוף, למימוש כוחות ויכולות הטמונים בו. המארח לא יודע שיש עוד נשמה בתוכו (לפחות לא במודע).
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
חוזרת  משם
מעבר  לחיים
על החיים ועל המוות
 
זה גם ההסבר העיקרי לכך שאדם יכול להשיג התעלות רוחנית עצומה בקברות צדיקים.
 
תשובה-נסיעה-תזוזה – כשאנשים חווים 'גלגולים' שונים בזמן חיים אחד, גם זו צורה של גלגול נשמות. למשל:
 
לעשות תשובה
לעלות לארץ ישראל
להתגרש
לעבור ממקום למקום
להיות אדם אחר ושונה בעקבות ניסיון טראומתי, מחלה וכדומה.
 
האריז"ל מלמד שאם נשמה עושה תהליך טיהור וזיכוך, אפילו הקטן ביותר, אז הסיכוי שהיא תתגלגל הוא אחד לאלף. ולא רק, אלא שגם תזכה לתיקון שלה. אבל אם היא לא עושה שום שינוי ולא נוגעת בתהליך הזה במשך שלושה גלגולי חיים, אלא מגבירה את הרוע, אז הנפש של הנשמה הזו 'נכרתת' מעמה, היא לא יכולה לשוב לעולם והיא לעולם לא תתעורר בתחיית המתים. אבל! השלבים הגבוהים של הנשמה עדיין יכולים להגיע דרך אנשים אחרים כדי להשלים את התיקון שלהם.
 
ומה זה אומר באופן מעשי לגבינו? אחד הדברים שאפשר להסביר, הוא למה החיים המודרניים נעים ומשתנים בקצב מהיר. בכל ארבעת העשורים שלי בעולם הזה גרתי בשלוש מדינות, עברתי דירה יותר מ-30 פעמים, עבדתי בהרבה מאוד מקומות עבודה, עברתי פעמיים שינוי שם, והחלפתי את מלתחת הבגדים לפחות חמש פעמים, כשכל זה משקף את השלב הרוחני החדש בו אני נמצאת.
 
מדובר בהרבה מאוד שינויים! וזה מעיד על תיקונים רבים. זה הרבה מאוד התחלות חדשות, שוב ושוב להתחיל מאפס. אני אוהבת לחשוב ש'תיקנתי' לפחות שמונה גלגולי חיים בשנים האחרונות, ואולי יותר, מי יודע? אך מה אומר לכם, אין אף רגע משעמם בחיים האלה (האם הזכרתי שחוויתי מלחמה אחת גדולה ושתיים קטנות מאז שעליתי לארץ ישראל?)
 
הרבה דברים קורים בחיים שלי, ואני בטוחה שגם בחיי אנשים רבים. בעבר, יכולת לגור בכפר עם אותם 50 אנשים כל החיים שלך והדבר הכי מרגש היה כשמישהו היה קונה איזה שור משובח וטוב, אותו היו לוקחים לשוק לפחות בעשרים השנים הקרובות…
 
לכל גיל יש את האתגרים והיתרונות שלו. אולי בתקופת חיים זו, כשהעולם זז ומשתנה כל כך מהר, זה גורם לראש שלנו להסתחרר, אולם האתגר הגדול הוא להאט ולשאול את עצמנו כמה שאלות בסיסיות על החיים: לאן כל זה מוביל אותי? מאיפה כל זה מגיע?
 
וברגע שיהיו לנו תשובות, נהיה מוכנים לעלות שוב, לעוד שלב של תיקון.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה