לילד הזה התפללתי

כאשר מדובר באחת המשימות החשובות והקשות שעומדות בפני ההורים – חינוך הילדים וגידולם, צריך עזרה גדולה משמים. ואם על הילד הזה התפללת, התוצאות לא יאחרו להגיע!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

כאשר מדובר באחת המשימות החשובות
והקשות שעומדות בפני ההורים – חינוך הילדים
וגידולם, צריך עזרה גדולה משמים. ואם על
הילד הזה התפללת, התוצאות לא יאחרו להגיע!
 
 
התפילה, היא אחד הדברים שמצריכים חיזוק תמידי, ואכן כך עשו חז"ל כשמנו אותה בין ארבעה דברים שצריכים חיזוק תמידי (ברכות לב).
 
תפילת ההורים על ילדיהם היא דבר שמצריך חיזוק עוד יותר ויש בה כמה שלבים: לפני יצירת הוולד, במהלך ההיריון, כשהילד נולד, ובהמשך חייו ואפילו כשהוא מתבגר (שיהיה לו שלום בית, ילדים וכו').
 
הטוב ביותר הוא להתחיל להתפלל לפני העיבור, ואשרי מי שיזכה לזה ומי שעובד על הקדושה שלו, דבר שמשפיע השפעה גדולה על הילד לטווח ארוך. גם מי שמתפלל על ילדיו כשהם עוד בבטן אמם – אשריו אשרי חלקו. וכך גם בקטנותם, לפני שהם גדלים ומתעוררות בעיות. אשרי מי שמלווה את כל שלבי גידול ילדיו בריבוי תפילות, מכיוון שכך הוא מרפד את החינוך בתפילות, וגם את ילדיו, ואין דבר טוב מזה.
 
על מעלת התפילה בכל אחד מהשלבים ישנן דוגמאות רבות. נמנה את חלקן:
 
לפני העיבור – חנה, אמו של שמואל הנביא, הרבתה להתפלל עליו עוד לפני שזכתה להתעבר בו. וכשנולד, הוא נולד עם כל התפילות שעשו אותו שמואל הנביא! בהמשך היה מעשה: שמואל עבר על 'מורה הלכה בפני רבו' והתחייב מיתה. חנה ביקשה עליו רחמים, ואמרה לעלי הכהן שיתפלל עליו שלא ימות. אמר לה עלי: אתן לך בן פי כמה וכמה יותר גדול ממנו. השיבה חנה: אל הנער הזה התפללתי! ויהיה גדול כפי שיהיה, הוא לא יהיה דומה לילד שבא מתוך תפילות רבות וחמות שהתפללתי על כל פרט ופרט בחייו. וכידוע, חנה ביקשה מהשם על כל פרט שיהיה בשמואל, למשל שיהיה בינוני ולא גבוה או נמוך וכו'.
 
ולא רק, על שמואל הנביא נאמר: "ותפלל חנה על ה'", כאשר חנה התפללה וביקשה מהשם בן היא ביקשה שהוא יהיה בשביל השם, ילד שיאיר את העולם בתורתו. ואכן, שמואל הנביא, כפי שמסופר עליו, היה מכתת רגליו בכל רחבי הארץ כדי ללמד את בני ישראל תורה ודעת.
 
בזמן העיבור – מסופר על רבי יהושע בן חנניה, עליו נאמר (פרקי אבות): אשרי יולדתו! ופירש רבינו עובדיה מברטנורא: מדוע תלו שבחו של צדיק זה באמו דווקא? "על שם שהיא גרמה לו שיהא חכם, שהייתה מחזרת על כל בתי מדרשות שבעירה ואומרת להם: 'בבקשה מכם, בקשו רחמים על העובר הזה שבמעי שיהיה חכם', ומיום שנולד לא הוציאה עריסתו מבית המדרש, כדי שלא יכנסו באוזניו אלא דברי תורה…"
 
אחרי הלידה – רבי נחמן מברסלב ביקש שכאשר יזכירו את שמו – יזכירו אותו על שם אמו – פייגא. זאת, משום שהכיר לה טובה על כך שעוד בהיותו תינוק בעריסה היא הייתה לוקחת אותו בכל פעם אל קבר סבו – רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, מניחה את העריסה על גבי הקבר ובוכה בדמעות שליש שיזכה להיות צדיק. ואמר רבינו, שבזכות תפילותיה ובכיותיה של אמו הוא זכה למה שזכה.
 
רבי לוי יצחק בנדר ע"ה, היה אומר לנו תמיד: רבי נחמן מברסלב אמר שאסור להכות ילדים כדי לחנכם! אך אין פירוש הדבר שצריך להפקיר את חינוכם חלילה, אלא צריך להרבות בתפילה! כי בטבעו, כל ילד הוא פרא, כמו שכתוב באיוב: "ועיר פרא אדם יולד", ולפי דברים אלה נראה כי באמת היה צריך להשתמש בכוח כדי לחנכו, לכן אמרו חז"ל: חושך שבטו שונא בנו. אבל במציאות שלנו – לנפשות של דורנו, דור עקבות משיחא, זה מזיק מאוד לחינוכם של הילדים. ומצד שני, מה עושים? הרי חייבים לנקוט בפעולה כלשהי, להשתדל, לגייס כוח גדול כנגד היותו 'עיר פרא' – מהי? זו התפילה!
 
אדם בעל אמונה יודע שעיקר ההשתדלות הוא בתפילה, כמו שאומר רבינו הקדוש (ליקוטי מוהר"ן תורה י"ד) על הפסוק בתהלים: "'טוב ה' לכל' – זה בחינת תפילה, שמאמין בהשם, שהקדוש-ברוך-הוא טוב לכל, הן לרפואה, הן לפרנסה, הן לכל הדברים. כשמאמין כך, בודאי יהיה עיקר השתדלותו בתר קודשא-בריך-הוא, ולא ירדוף אחר תחבולות רבות".
 
אם לכל דבר בעולם השם טוב, ולזה צריך הרבה עזרה משמים, לכן עיקר ההשתדלות הוא התפילה, קל וחומר כאשר מדובר באחת המשימות החשובות והקשות שעומדות בפני ההורים – חינוך ילדיהם וגידולם. כמה עזרה משמים צריכים! את זה כל הורה יודע ומבין.
 
על האדם להיות מציאותי ולהבין עד כמה הוא מוגבל ביכולת שלו להנהיג את ילדיו נכון. הרי נאמר: "חנוך לנער לפי דרכו", כלומר, לכל ילד יש את הדרך והגישה המתאימה לו. למשל, ילד שתגער בו ותעיר לו – זה עלול להרוס אותו, ואילו לשני זה דווקא טוב ובונה, וכן הלאה. אינסוף פרטים ודוגמאות של דרכים. ואם כך הוא הדבר, שוב, כמה עזרה משמים צריך על זה? כמה הכוונה משמים ההורים צריכים כדי למצוא את הדרך והגישה לכל ילד וילד? על זה כמובן צריך להרבות בתפילה, וכמה שיותר.
 
אם כן, לצד כל ההשתדלויות בכל המישורים המקובלים והמוכרים, כמו הדוגמא האישית וחינוך בפועל להרגלים טובים, צריך את התפילה. גם על העצות עצמן צריך להרבות בתפילה, כמו שכותב רבי נחמן מברסלב, שאחרי כל העצות קשה לקיים את העצות וצריכים תפילה על העצות. נמצא, שהתפילה היא הכלי העיקרי של האדם להצליח בכל דבר בעולם הזה, כל שכן בחינוך ילדיו – התחום הכי עדין, הרגיש והמורכב.
 
נקודות חשובות עליהן צריך לשים את דגש בתפילה:
 
ההשפעות החיצוניות על הילד. גם בנקודה זו ההורה מוגבל מאוד ואין לו שליטה על ההשפעות שילדיו סופגים. הוא יכול לשלוט על כל מה שילדיו רואים? שומעים? חווים? גם אם ירצה לפקח על ילדיו 24 שעות ביממה זה בלתי אפשרי, וגם אם זה היה אפשרי זה היה מזיק לילד, משום שזה היה מקשה על הילד להתפתח בצורה בריאה כאשר הוא נתון תחת עינו הפקוחה של ההורה שמעיר ובודק כל הזמן. הילד צריך לגדול כך שיוכל לפתח ביטחון עצמי, וזה לא אפשרי תחת שבט ההערות והביקורות התמידיות.
 
החברים של הילד. על נקודה זו יש להרבות תפילות רבות, שהשם ירחם עליהם ויחבר אותם תמיד עם חברים טובים שהשפעתם טובה, וירחיק מהם חברים רעים שהשפעתם רעה. זאת, משום שלחברים יש השפעה רבה אחד על השני. בדרך כלל, רוב הקלקולים באים בגלל קשר עם חברה רעה. לכן אמר התנא באבות: "איזו היא מידה טובה? חבר טוב". לכן יש להרבות בתחנונים על זה, וזו תפילה שצריכה להיות שגורה בפי ההורים תמיד: 'ריבונו של עולם, רחם נא על ילדי ותן לו חברים טובים, אנא, הרחק אותו מחברים רעים…'
 
אל תתעצל! הורה יקר, חינוך הילדים תלוי בתפילות שלך, לכן אל תתעצל. הקדש בכל יום זמן לתפילה על ילדיך. אפילו מספר דקות בכל יום בסופו של דבר הופכות לחשבון גדול. חשבון פשוט מעלה שדקה אחת של תפילה בכל יום הופך לשש שעות תפילה במשך שנה. חמש דקות בכל יום הן 30 שעות תפילה. אם שני ההורים מתפללים חמש דקות בכל יום הרי לכם 60 שעות תפילה על הילד! שהן המון עזרה משמים, כי מכל תפילה נבראים מלאכים לאלפים ורבבות המלווים את הילד, עוזרים לו ושומרים עליו.
 
והדברים בדוקים! הורים רבים שפנו אלי ונתתי להם את העצה הזו – שיתפללו חמש או עשר דקות ביום על הילדים, ראו ישועות עצומות! אפילו מצבים קשים, כמו ילדים עם בעיות קשב וריכוז, בעיות חברתיות וכדומה – השינויים בילדים היו מדהימים, ממש מן הקצה אל הקצה. וכל זה למה? משום שההורים התמידו בתפילה. הבעיה היחידה היא שאנשים רחוקים מתפילה וחושבים על כל העצות והתחבולות שיש בעולם, מלבד העצה הכי קרובה והכי בהישג ידם ושהכי פועלת – התפילה.
 
עלינו ההורים מוטל להתחזק למען ילדינו ולהתפלל על כל ילד מספר דקות בכל יום. אם ישנה בעיה גדולה עם ילד מסוים או שניים, רצוי להוסיף בתפילה ואפילו לעשות התבודדות מרוכזת בשבילו, שעה ויותר, והתוצאות האמיתיות לתפילות לא יאחרו להגיע. ובזכות זה נזכה שילדינו יגדלו לדור ישרים מבורך ונזכה לביאת הגואל במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. דניאל

כ' טבת התשע"א

12/27/2010

מה מקור לפירוש “על ה'” – שיאיר את העולם בתורתו, אנא ענו לי בהקדם זה מאוד חשוב לי ולא מצאתי את המקור בשום מקום.

2. דניאל

כ' טבת התשע"א

12/27/2010

זה מאוד חשוב לי ולא מצאתי את המקור בשום מקום.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה