לעלות על שורש הבעיה – פרשת השבוע בחוקותי

בעיות לא נוהגות להתייעץ או להתריע לפני שהן מגיעות. ההפרעות נוחתות על שגרת חיינו בלי שום התרעה, ולאו דווקא בעיתוי נוח. ככה דברים מסתבכים.

3 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 18.03.21

לפעמים קשה בחיים.
 
ואולי לא רק לפעמים. בעיות אינן נוהגות להיוועץ או להתריע לפני שהן מופיעות. ההפרעות נוחתות על שגרת חיינו ללא התרעה, ולאו דווקא בעיתוי נוח. ככה דברים מסתבכים. פה מתעורר קושי, שם צץ לו לפתע סיפור לא צפוי, ועוד כהנה וכהנה כיד המציאות הטובה.
 
אדם שואל את עצמו הרבה פעמים 'למה'. למה לא הולך, מדוע כל כך קשה, איך זה שהכל מסתבך, ועד מתי זה כך ימשך? מאחורי כל השאלות הללו מסתתרת שאלת השאלות – 'מה בעצם רוצים ממני, מה'?
 
את התשובה לשאלות הללו ניתן לחפש כל החיים ולא להגיע לשום מקום גם אחרי מאה שנות שאלות ותהיות. זאת, משום שסיבות לבעיות יש לאין מספר. אשמים וגורמים, השערות ורעיונות, לא חסרים כאן בעולם. מי שמנסה לפתור כך פלונטרים, עוסק בלהניח רטיות חד-פעמיות על פצעים, תוך התעלמות מוחלטת ממקור הבעיה. אם יש לנו בעיות, השורש שלהן קבור בהכרח במקום כלשהו. אם נזהה את השורש, נוכל, בעזרת השם, להעלות ארוכה לבעיה האמיתית, כל השאר יסתדר כבר ממילא.
 
ומדוע איננו מצליחים לחשוף את שורש הבעיות? משום שקשה לנו לקבל את האמת. ומדוע קשה כל כך לקבל את האמת כפי שהיא? אולי בגלל שאיננו מבינים אותה באור הנכון.
 
פרשנות נכונה
 
התורה הקדושה מודיעה וגם מספרת שהעולם הזה איננו הפקר. כלומר, יש בו דין וגם דיין. כל מעשה ואפילו דיבור ומחשבה פועלים לטוב ולמוטב. אם פעלנו כהוגן, התוצאה היא התקרבות להשם. ואם חלילה מעדנו, הרי שהתרחקנו חלילה מבורא עולם. לכן, מתוך רחמיו העצומים יתברך, הוא פשוט לא מרשה לנו לשקוע בשלוות הטעות. על כל סטייה באה תגובה. מעוררים אותנו!
 
הבעיה היא, שאת המציאות הזו ניתן ללמוד באופן נכון, ישר ומאיר. אך גם באופן עקום, מעוות, מר ומריר. אדם עלול לראות את החיים כאיום אחד, ארוך ומתמשך. את היהדות כמסכת קשה ומפרכת של תביעות, אזהרות ואצבע מאיימת. ואת עצמו כקרבן עלוב, מטרה לחיצים. ואז באה גם התרעומת 'מה בכלל רוצים ממני?…'
 
ויש גם תמונה אחרת. אם הכל בידיו יתברך ואם הכל בהשגחה, הרי שכל מה שקורה לי ואיתי אינו קשור באף אדם ובשום כוח בעולם. אף אחד לא מעוניין להזיק לי, אף אחד לא יכול להצר לי. יש כאן אך ורק בורא עולם, וכל כולי, גורלי, מצבי ותחושותי, הכל בידיו יתברך. הוא לבדו הכתובת והוא ברחמיו יכול ברגע אחד להסיר ממני כל קושי וכל מחסום. לעת עתה מה שעובר עלי נועד רק לקרב אותי אך ורק לטובתי הנצחית. ואם יש לי ייסורים, פשוט לגמרי שהוא רוצה ממני משהו שיעשה לי עוד יותר טוב. ואם כך, אני מאוד מעוניין לדעת מה רוצים ממני. ולשם כך אני מוכן גם להיכנע, לקבל את המצב בשמחה ואמונה, ויש לי כבר המון דיבורים של תפילה.
 
מתי נבין את המסר?
 
זהו גם הפשר למצבו של כלל ישראל. יצאנו ממצרים, זכינו לכאורה לגאולה. אך לא, תקופת-מה לאחר מכן אנחנו שרויים שוב בגלות ארוכה וחשוכה. הגלות מתארכת ומתארכת, היכן הקץ?
 
התורה מודיעה לנו "אם בחוקותי תלכו". הגלות אמורה להשיג מטרה כלשהי. אין צער לחינם. מבקשים מאיתנו רק דבר אחד, תנסו להבין מה רוצים מכם! שום דבר מעבר לכך. אין לבורא עולם שום רצון לצער את בניו האהובים, אבל כן יש לו רצון נורא שהם יסכימו כבר להבין. שיבינו כבר שיש לכל תחלואי הגלות שורש, ושאפשר לתקן את הכל בקלות, ושלא תובעים מהם שום דבר שהם אינם מסוגלים לעמוד בו. רק להתחיל לשמוע את חוקות השם.
 
מבט שכזה, מגלה לנו שאין בעצם שום בעיה בעולם. יש רק דבר אחד – להתקרב לבורא עולם. וכל מה שקורה לנו וסביבנו אמור לגרום לנו לעשות דבר אחד בלבד – לצעוד עוד צעד לכיוונו של אבא! לכן הצעד הראשון כשנתקלים בקושי וצער הוא, הכנעה. אני מקבל באהבה ומטה אוזן לשמוע מה רוצה ממני השם. כך נכנסים לעבודה של חשבון נפש, כך מתחילים להיות קשובים, ערניים. ואל דאגה, דרך שכזו משכיחה מהר מאוד את הייסורים, כי כשאין להם סיבה להיות הם נעלמים.
 
הדרך הזו ידועה, בדוקה ומנוסה, למי שהתנסה בה. וכל יהודי מוזמן להאמין לצדיקים ולאנשים כשרים ולהתחיל ללכת אותה בעצמו. קדימה.
 
הימים הללו מקרבים אותנו לקראת שבועות ומתן תורה. קבלת התורה אמורה לשנות לנו את החיים. לגרום לנו לראות שאין בעולם מאומה מעבר להתקרבות לקב"ה, ולהביא אותנו למצב בו אין שום דאגה, משום שהכל ממש בידי השם והכל רק לטובה. חיים שכאלו הם 'מעין עולם הבא'. הדרך לקבלת תורה שכזו היא ספירת העומר. אנחנו סופרים כל יום וכל צעד בלי קשר להרגשות ובלי קשר לתוצאות. עובדים ומתקדמים בלי לשאול שאלות. רק כך מגיעים בסופו של דבר לחיי תורה. חיים של השגחה ושל הכל לטובה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה