לעמוד ביחד

'למה בדיוק אתה מתכוון?' שאלתי אותו בליבי, 'אתה יודע מה זה להפריד את עצמך מהכלל? אתה יותר טוב מאיתנו?!'

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

זה היה בערב שבת בבית הכנסת בו אני מתפלל, לא רחוק מביתי. במהלך התפילות שקיבלו את השבת ואורה לעולם בו אנו חיים, הרב אחז את ידיהם של שליח הציבור והאנשים מסביב והחל לשיר ולרקוד ביחד עם קהל המתפללים את פיוט קבלת השבת.

 

חוץ מאדם אחד.

 

שבת בצהריים. שעה לפני תפילת מנחה.

 

הגעתי מוקדם לבית הכנסת כדי שאספיק ללמוד משהו לפני שנתחיל להתפלל מנחה של שבת. ביום הקדוש הזה, האווירה בבית הכנסת כל כך מיוחדת, חיה ונושמת, שזה עושה חשק גדול מאוד ללמוד משהו במקום כזה. בית הכנסת עמוס במתפללים וילדיהם, אנשים מכל הגילאים לומדים תורה בהתלהבות. הצאן הצעיר שר בנעימות ומתיקות את מילות התלמוד, גברים לומדים בחברותות בקול רם ומתנגן, נערים ישבו עם אבותיהם שהרעיפו עליהם טונות של אהבה וחום תוך כדי הלימוד או אמירת התהלים.

 

ישבתי מאחורי אבא ושני ילדיו, שכל אחד ישב לצידו. האבא הזה היה עסוק בלנסות למשוך את תשומת ליבם של ילדיו אליו, אבל היה ברור שזה לא מצליח לו. זה היה אותו אדם שסירב להצטרף לשמחת קבלת השבת יום קודם לכן. חוסר התקשורת בין האבא לילדיו היה נראה לעין עד כדי כאב. הילדים לא היו מעוניינים במה שאבא ניסה לדבר איתם, והזעם של אביהם ניכר מרגע לרגע מדיבורו ומאי הנוחות שחש והקרין על הסובבים אותו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

ביחד, כי כולנו בני אדם

בונים ביחד

אמונה ואחדות

 

"אתה לא יודע שום דבר" אמר לאחד מילדיו, כשהוא מצביע באצבעו על ראשו של הילד.

 

"למה לא רקדת איתנו אתמול?" שאל אחד המתפללים שניגש לברך את האבא הזה לשלום, "צריך לעשות את זה הרבה, אתה יודע, לנער את החלודה מהעצמות שלנו. לא ככה?"

 

"בית הכנסת הוא מקום של תפילה" השיב האבא, "בסידור שלי לא ראיתי שכתוב משהו על שירה או ריקודים בתפילה של ערב שבת. זה איזה עניין חסידי, מנהג או משהו שהם עושים, למה אני צריך להצטרף לזה?" השיב.

 

'למה בדיוק אתה מתכוון?' שאלתי אותו בליבי, 'אתה יודע מה זה להפריד את עצמך מהכלל, כלל ישראל – אנשים שמהללים ומשבחים את בורא עולם ביחד?! לא ראית שהרב בעצמו רקד איתנו? אתה חושב אתה יותר קדוש ממנו? השכינה הקדושה איתנו לא איתך, מי שנמצא מחוץ למעגל! כשאנשים אוחזים ידיים ועובדים את השם באחדות, ביחד, כוחות הטומאה והרוע לא יכולים לעשות שום דבר, אין להם את היכולת להתגבר עליהם. הסירוב שלך להצטרף אלינו ועוד לדון אותנו לכף חובה רק מרחיק את הגאולה מעם ישראל! ואתה… אתה שמעליב את הילדים שלך ככה בציבור, אני לא מאמין אפילו לשנייה שנמנעת מהריקודים בגלל ה'לשם שמים' שלך, עשית את זה כי אתה חושב שאתה יותר טוב מאיתנו…'

 

תודה לא-ל, לא אמרתי אף מילה אחת מכל הפסקה מעל בקול רם.

 

האיש המשיך ללמד את הילדים שלו… "אתה ישן… אתה לא מקשיב… אתה… אתה…" (ועוד אצבע על הראש של הילד).

 

כשציבור המתפללים התכונן לתפילת מנחה עברתי לצד השני של בית הכנסת, ברחתי מהאנרגיות השליליות שהיו באיש הזה. לא רציתי שהן ישפיעו עלי ועל התפילה שלי.

 

התפילה החלה. הוצאנו ספר תורה והחלה הקריאה בו. אפילו מהצד השני של בית הכנסת שמעתי את האיש הזה מדבר עם ילדיו, דבר שאסור לעשות בזמן קריאת התורה…

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

לרגע הזה חיכיתי

שבועה באנטבה

אסתר

פקק תנועה

 

תוך כדי התפילה הבנתי שבורא עולם רוצה שאתפלל על שני הילדים האלה, שיגדלו וישמחו בדרכה הנפלאה של היהדות, כי זו דרכה – "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום"! לפני שיצאתי מבית הכנסת הבנתי שלא התפללתי על אבא שלהם, אז ניגשתי אליו ולחצתי את ידו. חייכתי אליו והסתכלתי לתוך עיניו ואיחלתי לו שבת שלום. כנראה שהמחווה הזו עשתה לו משהו, הוא חייך בחזרה ואיחל גם לי שבת שלום.

 

באותו לילה, בתפילה האישית שלי, התפללתי שאלוקים יעשה שהוא ואני נהיה חברים ושהשמחה שאלוקים נתן לי דרך הרב שלי תגיע גם לליבו של האיש הזה, דרך החברות שלנו. התפללתי על שלום הבית שלו ושהילדים שלו לעולם לא יזדקקו לטיפול נפשי. אמן.

 

 

* * *

ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה