לעקור את הכאב

מרשם לתרופות ברוב המקרים לא פותר את הבעיה. כי את הכאב, כך הבין ד"ר בלן על בשרו ובעיקר על גוו, צריך לעקור מהשורש.

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

מרשם לתרופות ברוב המקרים
לא פותר את הבעיה. כי את הכאב,
כך הבין ד"ר בלן על בשרו ובעיקר
על גוו, צריך לעקור מהשורש.
 
 
הלימוד של רבי נחמן מברסלב ושל תלמידו המובהק – רבי נתן מברסלב, מדהימים ומלאי עוצמה. טוב, אני מניח שלא חידשתי לכם שום דבר, נכון? שניהם – הרב והתלמיד – כתבו אלפי דפים מלאים ברעיונות וחידושים נפלאים על התורה, כאלה שנותנים לנו היבט מעניין להבין את דרכו של השם, עד כמה שאפשר, ולגלות איך אפשר ליהנות מהחיים. יש לנו גם אלפי דפים מלאים בפרשנויות לדבריהם, מתלמידי תלמידים לאורך כל השנים, שמסבירים וחושפים עוד ועוד רעיונות ותגליות מדבריו של רבי נחמן.
 
בכל הכתובים האלה, אומר הרב שלום ארוש, ישנו רעיון מסתורי אחד שיש בו את הכוח לעזור לנו יותר מכל דבר אחר, והוא – שהשמחה הנצחית שלנו בחיים היא תוצאה פרופורציונאלית להכרת הטוב שלנו על מצבים קשים שהשם נותן לנו להתמודד איתם. איך זה מתבטא? אצל חלק מהאנשים זה יכול להיות IQנמוך, אצל אחרים זה המראה החיצוני שלא בדיוק מושך ונראה טוב, לאחרים יש בעיות בשלום בית או התמודדות עם ילד מורד, ואצל אחרים יהיו אלה קשיים כלכליים או ענייני בריאות. לא משנה מהו החיסרון, רבי נחמן מורה לנו לאמץ אותו ולזהות אותו כמבחן שהשם שלח לנו לתיקון נשמתנו כדי להצליח בחיים.
 
ואתם בטח שואלים, איפה פה ההיגיון? איך אפשר לאהוב את החסרונות והפגמים? מי יכול לאהוב דבר כזה? האם יש סיכוי שנתגבר על הקשיים שלנו אם רק נשב בפסיביות ונחשוב שהכל יסתדר מאליו?
 
התורה אינה נבחנת או נתחמת עם מה שאנו מכנים היגיון. גם לא בניסים.
 
בשבוע האחרון סבלתי. הכאבים היו נוראים. זה התחיל בצוואר והתפשט לכתפיים וירד עד לגב התחתון. שיא הסבל והייסורים היו כשכבר לא יכולתי לזוז. מרותק למיטה ביקשתי מהשם שיעזור, אבל לא היה שום סימן לעזרה בכיוון הזה. אחרי כמה ימים הלכתי לרופא שאבחן דלקת פרקים ונתן לי מרשם לשלוש תרופות, וזהו. כך יצאתי מהחדר שלו.
 
למחרת הצלחתי איכשהו ללכת לישיבה, אבל הרגשתי מאוד לא טוב. בקושי יכולתי לסובב את הראש. אחד החברים שלי, ששם לב למה שעובר עלי כשניסיתי להכין כוס קפה, שאל אם הכל בסדר. כשאמרתי לו שכואב לי הגב, התגובה שלו הייתה שכאב גב הוא בדרך כלל עונש על דיבורי לשון הרע. בכנות, לא אהבתי את מה שהוא אמר לי, אבל השם הוא זה שבוחר את השליחים שלו בחכמה האלוקית האינסופית שלו. כי בסוף, המענה הבוטה של חברי עזר לי יותר מהביקור אצל הרופא. 
 
אבל לפני הסוף,
 
באותו לילה עשיתי את מה שהייתי צריך לעשות מהרגע שהכאב התחיל: נסעתי לקברו של שמואל הנביא ושפכתי את ליבי בפני השם. התחלתי עם אמירת תודה לבורא עולם על הכאב. אמרתי לו שאני יודע שהוא באמת רוצה לעזור לי. הכאב הזה הוא תזכורת למשהו לא טוב שעשיתי, אבל אני לא זוכר מה. אמרתי לו שאני לא מסוגל לתפקד במצב הזה ויכול להיות שהתרשלתי מעט במחויבות שלי אליו. כנוע מכאבים, התחננתי אליו שיעזור לי לזכור, שייתן סימן לדבר הלא טוב שעשיתי כדי שאוכל לתקן, לעשות תשובה, לבקש סליחה, ולהמשיך את עבודת השם שלי.
 
אחרי חצי שעה נזכרתי בכמה 'תקריות', כמה מעידות בהלכות שמירת הלשון. ביקשתי סליחה מבורא עולם על מה שאמרתי והבטחתי לו שאשתדל מאוד להבא, שאהיה זהיר יותר בעתיד ולא אומר שום דבר על אף אדם. המשכתי לבקש מבורא עולם סליחה ושינקה ויטהר אותי מהחטאים שאני כבר לא זוכר שעשיתי אותם. הודיתי לבורא עולם על שאפשר לי להבין, דרך החבר שלי, את המשמעות של הכאב ואת ההזדמנות לתקן את מה שאני יכול. הודיתי לו על הכאב שעדיין חשתי כשנהגתי חזרה הביתה, רק שהפעם באמת התכוונתי לזה.
 
למחרת, התעוררתי והכאב נעלם! כן, היו פה ושם שאריות, אבל הרגשתי 95% הרבה יותר טוב. זינקתי מהמיטה ליום העמוס שמחכה לי.
 
עוד מאמרים בנושא
מה התכלית של זה הכאב?
רפואת הלב
תרופת הפלא
לצמוח מתוך הכאב
הבשורה הטובה
לוותר בלי כאב
 
רופאים לא מבינים את השורש של הכאב שלך, לכן גם אין להם שמץ של מושג או רעיון איך לסלק אותו. הם לא מבינים שהכאב ממנו אתה סובל הוא המפתח לשמחה הנצחית שלך. כי ברגע שאתה מגיע לשורש הכאב, שהוא תמיד עניין רוחני, תהיה בטוח שההקלה העצומה כבר בפתח. זה מובטח לנו.
 
פעם הרב שלום ארוש אמר באחד משיעוריו: אם הייתם יכולים לבקש דבר אחד, מה הייתם מבקשים? בקשתו של דוד המלך ע"ה הייתה רק לשבת בבית השם כל ימי חייו – להיות מחובר אל השם, לתורתו ולצדיקים שלו. זה הכל. אתם חושבים שיש משהו יותר טוב מזה? כי אם כן, אז ספרו לרב שלום על זה. מה יכול להיות טוב יותר מבורא עולם? אם דוד המלך, אחד האנשים החכמים שהילכו פעם על פני האדמה, אומר לכם לשים את כל הביטחון והאמון שלכם רק בבורא עולם, ולא באנשים, תפקפקו בזה? אתם חייבים להאמין שיהיה, ועוד איך יהיה, סוף לסבל שלכם. השם הוא כל יכול, הוא יכול לטפל ולסיים את הכאב, הוא יכול לעקור אותו מהשורש. את כולו. היצר הרע (אי אפשר להתעלם ממנו) גם הוא יכול לתת לכם הקלה מהכאב, גם בלי להתחרט. אבל זהירות, הוא יכול להציג את עצמו כשהוא לבוש במעיל לבן צח וכביכול טהור, עם חיוך עדין על הפנים. טיפול בבעיות הנפש בצורה רפואית או עם פסיכותרפיה יכולים להיות עצה טובה, אבל גם כזו שתוציא אתכם מ"בית השם". נכון, אולי לזמן מסוים תרגישו הקלה, אבל בסוף יהיו לכם מיליון ואחת סיבות לדאוג. כי גם בשיטה הקונבנציונאלית חייבים לשתף את המימד הרוחני.
 
וכמו שהרב ארוש בירך אותנו אתמול, כך אני מברך אתכם – שתזכו לעמוד לפני השם באמת ולשפוך נהרות של דמעות לפניו, ויהי רצון שכהרף עין נזכה להרגיש את ההקלה והסוף של הסבל והייסורים, אמן.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט בעל תואר LCSWועוסק בתחום במשך 32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שאת רוב שעות יומו מעביר בבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. א

כ"ג ניסן התשע"ב

4/15/2012

קרה לי משהו דומה מאז שקראתי בספר "בשדי יער" על הנס שקרה לרב ארוש עם כאבי השיניים, זכיתי לאמץ זאת כבר מס' פעמים ובכל פעם אני רואה ישועות. תודה על החיזוק האדיר, ועל גילוי השורש שנעוץ בכאבי הגב. שבוע נפלא!

2. א

כ"ג ניסן התשע"ב

4/15/2012

מאז שקראתי בספר "בשדי יער" על הנס שקרה לרב ארוש עם כאבי השיניים, זכיתי לאמץ זאת כבר מס' פעמים ובכל פעם אני רואה ישועות. תודה על החיזוק האדיר, ועל גילוי השורש שנעוץ בכאבי הגב. שבוע נפלא!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה