מה היה לנו שם?

כשהראש מבולבל ואת רוב הימים אנחנו מעבירים בדאגות ובכל מיני 'אם' למיניהם, אנחנו שוכחים שקיבלנו ארגז מלא עצות וכלים. אז מה היה לנו שם?

4 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 05.04.21

כשהראש מבולבל ואת רוב הימים
אנחנו מעבירים בדאגות ובכל מיני
'אם' למיניהם, אנחנו שוכחים שקיבלנו
ארגז מלא עצות וכלים. אז מה היה
לנו שם?
 
 
מה אנחנו צריכים בחיים, שכולנו נהיה נביאים? ואז מה? אז בטח נוכל לשמוע בת קול שתגלה לנו את המספרים הזוכים בלוטו, לא? (חחחחח….)
 
טוב, מה שבאמת אנחנו צריכים לשמוע הם דיבורים שילמדו אותנו איך להיות שמחים, איך להיות חזקים, איך להשתחרר מכל הכעסים והדאגות ולהתחיל בכל פעם מחדש (נשמע יותר הגיוני…)
 
שלמה המלך ע"ה ביקש מבורא עולם לבן מבין לשמוע. ומה הוא קיבל? הכל! שמחים הם האנשים שיודעים איך לפייס את יוצרם. רבי  נחמן מברסלב אומר, שמי ששומע את קול השופר מאדם כשר לא צריך לדאוג מרעמים כל השנה. מה זה אומר?
 
הגמרא מלמדת אותנו שהרעם מיישר את הלב. אבל למה לפחד מהרעם או כל מיני דברים מדאיגים בחיים? רבי נחמן נותן לנו את התרופה שיכולה ליישר לנו את הלב בלי לדאוג, שתשמח לנו את הלב, שנשמח עם בורא עולם והמצוות שאנו מקיימים, ולא מפחד וסבל. אבל יש לזה תנאי, אנחנו צריכים קודם כל לנקות את הראש מכל המחשבות החיצוניות והזרות, מכל החכמות החיצוניות. כן, מן פרט קטן כזה. לנקות את הראש מכל מה שלא נקי, טהור, ובמיוחד מהמחשבות של התאוות – אלה שעוסקות בעיקר בתאוות הגוף והיצרים. זו רשימת הדברים שיעשו אותנו שמחים, אבל השאלה היא איך מגשימים אותה?
 
מאמרים נוספים בנושא:
ארגז הכלים שלי
חושך זה ילד בלי חיבוק
אתה פשוט נפלא!
 
כולם יודעים שרבי נחמן רוצה לעזור לנו, להעלות ולנשא אותנו. אז הדבר הראשון שאנחנו צריכים לדעת הוא איך לנקות את המוח ולא לחשוב על התאוות, שהן הדבר העיקרי שמנחית אותנו על הרצפה, וזה באמת כואב. בן אדם צריך לרצות לנקות את המוח שלו מכל הדברים האלה – זה הדבר הראשון שהוא צריך לעשות. אנחנו צריכים לחשוב על הבורא, ולא על התאוות והיצרים המכשילים.
 
את דבריו הוא מתחיל בזה שאנחנו צריכים להיות שמחים. אבל אי אפשר להיות שמחים עד שננקה תחילה את המוח מכל השטויות שמציפות אותו. אז למה לא להגיד לנו את זה ישר בהתחלה?
 
"תסתכלו על עצמכם", אומר לנו רבי נחמן, "אתם ילדים של מלך, עבדיו בני החורין המאושרים של מלכו של עולם! קיבלתם במתנה את השבת, התפילין, הזכות לתת צדקה, לגמול חסדים… המלאכים מקנאים במה שאתם עושים". דיבור כזה ממש מרים אותנו, נותן לנו דחיפה והמון המון שמחה. שמחה שאי אפשר לעצור. אפילו אחרי שנגזר הדין. ואפילו שהשמחה נלקחת מהאדם, כשיש לו את השמחה בבורא – לא אכפת לו מה עובר עליו – בריא לא בריא, פרנסה לא פרנסה, שום כלום. כשאדם רוצה להיות חזק – הוא יכול לעשות את זה!
 
ואיך זוכים לזה? כאן רבי נחמן מנחית קצת את המציאות. כאן מונחת חכמה הכי גדולה בעולם. אנחנו יכולים לקבל את זה רק אם יש לנו אמונת  חכמים. זאת לא עוד חתיכת עצה ישנה מאיזה אדם, זה משהו שרבי נחמן אומר לנו לעשות! ואם אנחנו רוצים להצליח – אז צריך להקשיב לו. כי אם נקשיב, נתחיל לחיות. כשנקשיב, תהיה לנו דרך להתגבר על העקמומיות שבלב, שזו המחלה הכי נפוצה היום בעולם.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
תפסיקו  לדאוג
האלף-בית של רבי נחמן
סיפור של נסיך
 
מה החוט המקשר בעצה של רבי נחמן? למה הרבי בכלל נותן עצה? אנשים אוהבים לשמוע דיבורים גבוהים, למשל מהזוהר, שומעים ומבינים, ואז חושבים קצת על זה. אין מה לומר, באמת חומר טוב. רק שיש בעיה אחת קטנה – ככל שאדם מגדיל את השכל כך הוא נהיה מבולבל עוד יותר. הוא לומד משהו, אבל אם הוא לא ראוי הוא לא יצליח להשתמש במה שלמד לחייו, כי תמיד יש "אבל…" או "רק אם… אז החיים היו טובים יותר", "אם…" ו"לו הייתי רוטשילד…"
 
ואז אנחנו נתקעים, וזאת העקמומיות של הלב. איך מיישרים את הלב? כשהלב שלנו לא ישר אנחנו לא יכולים לזכור דברים, אנחנו חסרים חיים, זה כמו לנסות לנהוג ברכב שכל הגלגלים שלו ללא אוויר. אי אפשר להתקדם הלאה, אי אפשר לנשום. כשאדם מתבונן על עצמו בכנות, הוא רואה שהחיים שלו חולפים לא כמו שהוא היה רוצה.
 
שלמה המלך ע"ה ביקש את הדבר הטוב ביותר – לב מבין לשמוע. רבי נחמן מגלה לנו את החכמה האדירה הזו של שלמה המלך. איך נחצה את הגשר הצר? ככל שנדבר על זה, לא נאמר מספיק. יש דברים שכל אדם צריך להבין בעצמו. אפשר להישאר עם העקמומיות הזו 30 או 40 שנה ואפילו כל החיים. אנחנו לא מבינים איך אפשר לחיות אחרת. הלב שלנו מלא בדברים אחרים. אז מה העצה? העצה היחידה היא לצעוק אל בורא עולם, להתפלל ולבקש ממנו שיעזור לנו!
 
'אבא! תן לי לב לשמוע! תן לי קצת שכל בראש!' – תפילה. הלב שלנו עקום. שלוש פעמים יש לנו הזדמנות להיות בקשר עם בורא עולם. אנחנו צריכים להתפלל ביחד, להגיע בזמן. אנחנו צריכים להתרגל להגיע כל יום ולהתפלל אל השם, לזעוק אליו.
 
רבי נחמן מגלה את הסוד הזה בכמה מקומות בספריו. לא לכולם יש ראש טוב, ולרוב האנשים אין לב או שכל. הראש שלנו מבולבל. את רוב ימינו אנחנו מעבירים בדאגות ובכל מיני 'אם' למיניהם. כל אדם יודע איך הימים שלו נראים. אלא תמיד לחשוב "בורא עולם איתי כאן – הוא רוצה אותי, הוא נותן לי מצוות לקיים, יש לי נקודות  טובות! אני יכול ללמוד משהו, להתחזק מדבריו של רבי  נתן מברסלב" – מה, כל אלה לא מספיק סיבות טובות לחיות? רבי נחמן מלמד אותנו אמונה, ולהתרחק מהרע, כי כל רגע נחשב. "עשו את רצון הבורא הכי טוב שאתם יכולים, ואל תתביישו לבקש ממנו עזרה!" אומר הרבי.
 
אז מה היה לנו שם? מה אנחנו צריכים בחיים? ומה צריך לעשות? לצעוק, להתפלל, לבקש את הקרבה של האבא הכי אוהב. גם אם התפילות לא הכי טובות, אפילו אם היא נראית או מרגישה כמו שהתם מסיפור המעשייה "מעשה בחכם ותם" היה אומר – נעל משולשת, גם הסיטרא אחרא (הצד האחר) בלע אותה – אין מה לדאוג, הרי היא תיתקע לו כמו מקל בגרון שיגרום לה להקיא את כל הקדושה שהיא בלעה. אחרי הכל, רבי נחמן כבר הבטיח: אם הייתם באומן  בראש השנה – אין לכם בכלל מה לדאוג. אתם יכולים לשמוח מהשנה הנפלאה שמצפה לכם – אל תשכחו את זה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה