מחיר השלום

זה סיפור אמיתי על מלחמה, אבל לא בשדה הקרב אלא בין קירות הבית, בתא המשפחתי, המקום הכי בטוח ונעים שיכול להיות לאדם. וכן, היה גם מחיר לשלום.

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

זה סיפור אמיתי על מלחמה,
אבל לא בשדה הקרב אלא בין קירות
הבית, בתא המשפחתי, המקום
הכי בטוח ונעים שיכול להיות לאדם.
וכן, היה גם מחיר לשלום.
 
 
"אל תתביישי ותרגישי זרה אחרי שלא אהיה כאן. את חלק מהמשפחה שלנו כבר שנים, את חייב להמשיך את הקשר. זאת הבקשה שלי אליך". אלה היו דבריה של סוניה שהייתה על ערש דווי לחברתה רחל, אישה אלמנה.
 
ורחל הרימה את הכפפה. היא התחתנה עם סאם בעלה של סוניה.
 
וסאם הוא לא אדם צעיר. בן שמונים היה כשאשתו נפטרה, ללא משפחה קרובה או תמיכה חברתית. רחל הייתה אחות וטיפלה בסאם שגדול ממנה ב-20 שנה.
 
אחרי שהתחתנו, סאם החליט לשנות את הצוואה (החלק שלו) והוריש הכל לרחל וילדיה, כשהוא מנשל מחלקו את שני ילדיו מאשתו סוניה.
 
האם זו הייתה המשאלה של סוניה, שאחרי שנים של עבודה קשה הכל יעבור לילדים שאינה שלה? זה באמת דבר שעומד בספק. אבל עכשיו כשהיא בשמים, מי יודע מה סדר העדיפויות שלה? האם שלום יכול להיות הדבר הכי חשוב לה עכשיו?
 
מאמרים נוספים בנושא:
איפה השלום?
אמונה, אסטרטגיה לשלום
יש מקום רק לאהבה
 
לסאם וסוניה שני ילדים שאף פעם לא היו קרובים אחד לשני. דוריס ואדי, נקרא להם לצורך העניין. אדי התחיל להתחזק באמונה והתקרב לשורשיו היהודיים, לכן הבין שמה שקורה הוא רצון הבורא. ואם כך, אז שזה מה שיהיה. מסיבה זו אדי המשיך את הקשר שלו עם אביו ואימו החורגת.
 
דוריס, לעומתו, לא הצליחה להתמודד עם מה שהרגישה והכאב שנגרמו בגלל מה שעשה אביה עם הצוואה. השנאה כלפי אימה החורגת הרקיעה שחקים ומילים משני הצדדים נזרקו לחלל האוויר, מילים שפתחו באופן רשמי מלחמה לא קטנה. אחת התוצאות של המלחמה הזו הייתה נתק מוחלט בין דוריס לאביה, אפילו לא מילה אחת הוחלפה ביניהם. המצב המצער הזה נמשך שמונה שנים! עד שאדי החליט לעשות משהו בעניין.
 
אדי, שהתחיל להתקרב ללימודיו של רבי  נחמן מברסלב והכיר את כוחה של התפילה  האישית (ההתבודדות, כפי שמכנה אותה רבי נחמן) 'התעורר' יום אחד מתוך זיכרונות חמים ונעימים מהילדות שלו ושל דוריס אחותו. הוא לקח את הנושא הכואב של משפחתו למקום הכי גבוה – התפילה, והתפלל על המצב. בינתיים, מצב בריאותה של דוריס החל להתדרדר מאז החל הסכסוך המשפחתי.
 

אדי החל לפתח קשר טלפוני אחת לשבוע עם אחותו, וזמן לא רב אחרי הקשר הטלפוני נראה שהשניים חוזר לימים הטובים והמתוקים שלהם מהילדות. כעבור חמישה חודשים אדי התחיל להבין, תוך כדי התפילות, שהוא חייב לנסות להשכין שלום במשפחה. הוא נסע לשיקאגו לבקר את אביו (אחת לכמה זמן הוא נסע לבקר אותו ובזה קיים מצוות כיבוד אבא). באותו ביקור החליט שהוא רוצה לדבר איתו ועם רחל, ובהמשך עם דוריס, כדי ליישר הדורים ולסיים את הריב המשפחתי הזה. לפני שנכנס, הוא התפלל שוב וביקש מבורא עולם שירחם על אביו שאוהב מאוד את בתו דוריס, הוא גם התפלל על הבריאות שלה ושבזכות השלום הזה היא תזכה לחזור לאיתנה כהרף עין, ושהשמחה והאהבה ישרו שוב במשפחה שלהם.
 
אדי התקשר לאחותו דוריס ודיבר איתה על כל מה שעלה בראשו ושקשור לאמונה. "גם אני לא אוהב את מה שאבא עשה עם הצוואה, אבל אם זה מה שאלוקים רוצה אז זה גם מה שאני רוצה. את צריכה להאמין בזה דוריס, הכל מבורא עולם, גם אם את ואני לא רואים איך כל העניין הזה הוא רק לטובה, אבל זה מה שזה – לטובה. בסוף אולי נדע, מי יודע".
 
דוריס, שבאופן תיאורטי הסכימה "שהכל מלמעלה" אמרה לו "שאין לי שום כוונה להילחם בצוואה הזו, כל מה שאני רוצה זה שאבא יהיה שלנו שוב, אבל לא ראיתי איך זה קורה, רחל עומדת באמצע ולא מאפשרת לי להתקרב לאבא, אתה לא חושב כך?"
 
אדי לא הסכים והחליט לפגוש את רחל עם אביו וללבן את הדברים. הוא אמר להם שדוריס והוא לא שבעי רצון ממה שאבא שלהם עשה, אבל הם לא מתכוונים להתעמת איתו על זה. "יותר מכל, אלוקים רוצה את השלום" אמר בשיחה כנה וגלויה. רחל חשה הקלה, בעיקר בגלל שדוריס הייתה עורכת-דין. אבל זה לא היה הדבר היחיד בין רחל לדוריס. הרבה כעס וזעם הצטברו בלב של שני הצדדים מאז שכל הבלגאן התחיל.
 
אדי שאל את רחל אם היא תהיה מוכנה להתנצל בפני דוריס על החלק שלה בקונפליקט ודוריס תתנצל גם היא.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
פאזל  החינוך
שלום, כאן ועכשיו!
בלי  גדרות
 
"להתנצל? על מה בדיוק? לא עשיתי שום דבר לאחותך!"
 
אדי הבין שהמצב לא קל בכלל. הוא פנה לדוריס ואמר לה, "נראה לי שאלוקים נותן לך הזדמנות אדירה לקבל משהו גדול על השלום שתעשי עם אבא ורחל, אבל יש לזה מחיר גדול – תצטרכי לעשות את הצעד הראשון, תהיי את 'הגדולה' ש'תיקח את האשמה עליה', מה את אומרת?"
 
דוריס לא הסכימה לשמוע על זה. זה כבר היה יותר מדי בשבילה. הבקשה הזו הייתה גדולה עליה בכמה מידות. "אחרי כל מה שרחל עשתה לי, כל השקרים והמניפולציות, הריחוק מאבא… לא", והיא הייתה החלטית. אדי סיים את השיחה עם אחותו ולא היה לו שמץ של מושג או כיוון לאן כל זה מוביל ומה עושים. חוץ מדבר אחד – להתפלל. להתפלל לבורא עולם שייתן בלב של אחותו להסכים לעשות את הצעד הראשון למען השלום, שדוריס תהיה מסוגלת לרוקן את עצמה מכל מה שהיא מרגישה וללכת על זה.
 
אחרי כמה דקות של תפילה הטלפון שלו צלצל. על הקו דוריס. "טוב, אני מוכנה לנסות" אמרה לאדי שכבר היה עם חיוך על הפנים.
 
הפגישה המשפחתית התקיימה כבר למחרת. אדי, דוריס, רחל וסאם. אחרי 'סמול טוק' משפחתי רחל לחצה קצת את דוריס לכיוון ההתנצלות. דוריס קפאה ולא הסכימה, הטונים עלו והריב שוב צף על פני השטח. אדי התחנן לבורא עולם בליבו שיעשה סוף לכל הריב הזה. הוא לקח את אחותו לחדר וביקש ממנה להירגע.
 
"דוריס, בואי נסתכל על הכל שוב. מה את רוצה להשיג במפגש הזה?"
 
"שלום. לעשות שלום".
 
"אז תהיי בטוחה שזאת ממש לא הדרך".
 
"אני יודעת" אמרה לאדי כשדמעות מציפות את עיניה, "אבל קשה לי מאוד להתמודד איתה. אני לא יודעת איך אעשה את זה. מה אני בכלל אמורה לומר לה? אני לא חושבת שאני יכולה לעשות את זה, אדי".
 
"את רוצה שאדבר במקומך, דוריס?"
 
"כן".
 
"בואי נחזור לסלון ותני לי לדבר".
 
אחרי שהצטרפו לסאם ורחל, אדי פנה אליהם ואמר, "אחותי נסערת מאוד עכשיו ולכן ביקשה שאדבר בשמה. רחל, דוריס מתנצלת על כל מה שקרה".
 
שניות בודדות, זה הזמן שלקח לאדי לומר את המשפט הקצר שסיים את המלחמה המשפחתית. חיוך עלה על הפנים של כולם.
 
למחרת, כולם נפגשו שוב לארוחת ערב ונהנו. במפגש הזה היה גם אלן, בעלה של דוריס ושני הילדים שלהם. שבוע לאחר מכן, רחל הזמינה שוב את דוריס ואת אלן לארוחת ערב. שבוע לאחר מכן, סאם התקשר לדוריס וביקש את הכתובת שלה כדי לשלוח מתנות לנכדים.
 
זה סיפור אמיתי, סיפור של מלחמה לא בשדה הקרב אלא בין קירות הבית, בתא המשפחתי, המקום הכי בטוח ונעים שיכול להיות לאדם. יהי רצון שכל מי שזקוק לשלום בביתו יזכה לו במהרה, אמן.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה