מי יש לו לא לדאוג יותר ממני?

סיפורי המעשיות של רבי נחמן מברסלב מסוגלים לחולל ניסים, זה ידוע. אז אריה לדרמן החליט להנחיל אותם גם לילדים, ועם "מעשה מביטחון" הוא עושה את זה. בהחלט לא לילדים בלבד.

3 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 05.04.21

סיפורי המעשיות של רבי נחמן מברסלב מסוגלים לחולל ניסים, זה ידוע. אז אריה לדרמן החליט להנחיל אותם גם לילדים. בספרו הראשון שהפיק, "מעשה מביטחון", הוא גילה עומק נסתר, וגם על עצמו גילה כמה דברים שלא ידע. ומה איתנו? בהחלט לא לילדים בלבד.

שבת אחת, התארחה משפחת לדרמן בקהילה מסוימת של ברסלב. וכמנהג החסידים שנוהגים ללמוד מעט סיפורי מעשיות לאחר הקידוש בבוקר שבת, גם שם היה זה כך ובאותה השבת סיפר הרב את הסיפור של רבי נחמן מברסלב – "מעשה מביטחון".

"הכרתי את הסיפור הזה עוד לפני כן" מספר אריה לדרמן, 32, "אבל זו הייתה הפעם הראשונה ששמעתי אותו מעומק כזה. זה סיפור כל כך מתוק מבחינת המסר שלו והרגשתי שחובה לספר אותו גם לילדים".

לדרמן, תלמיד של הרב שלום ארוש שליט"א, הצטרף לרבים וטובים שעשו זאת לפניו – להביא את תורותיו המתוקות של רבי נחמן – לילדים. הרב חיים קרמר ממכון "נחלת צבי" היה הראשון לקחת מעשיות של רבי נחמן ולאייר אותם, ואליו הצטרף גם הרב שלום ארוש עם "נחמן הקטן", "דוד יפה עיניים" והיד עודנה נטויה.

ציורים מתוך הספר "מעשה מביטחון", שצייר עדי כץ

כך נולד לו ספר הילדים, שבהחלט מתאים גם למבוגרים שבינינו, "מעשה מביטחון".

"למה ילד צריך לחכות עד שיהיה בגיל 18 ואז יגלה שיש בורא לעולם והתורה היא מקסימה? צריך לתת לילדים את הדעת הזו עוד לפני כן", מסביר לדרמן את מה שדחף אותו להוציא את רעיון הספר אל הפועל, למרות הקשיים הלא מעטים שנתקל בהם.

לדרמן עצמו התחנך במוסדות דתיים-לאומיים ורק כשסיים את הישיבה התיכונית נחשף לתורותיו של רבי נחמן מברסלב, דרך הרב שלום ארוש שהגיע בקביעות ללמד שיעור בנושא בישיבת "פדואל" בה למד. "מי שקירב אותי באמת להשם זה הרב שלום ארוש" הוא אומר היום ומקווה כי הילדים של היום, יזכו להכיר את העולם המופלא הזה, עוד לפני הגיל בו זה קרה אצלו.

בראותו את הצורך וההתעניינות הרבה, לדרמן גם הקים יחד עם חבריו שהגיעו גם הם מהציבור הסרוג את ארגון "משיבת נפש", שמטרתו, כלשונו, "להפיץ את דבר רבינו בציבור הדתי לאומי. זה הגיע מדרישה של הציבור הזה להכיר את תורתו של רבי נחמן בצורה מדויקת".

חצי שנה לקח ללדרמן ולאשתו, דבורה, להפיק את הספר אותו ראה בדמיונו ובערב ראש השנה האחרון זה התגשם לו, בדיוק לכבוד ציון 200 השנה לפטירתו של מורו ורבו, הצדיק רבי נחמן מברסלב. מאז, מופץ הספר לציבור הרחב כמעט בכל חנויות הספרים ברחבי הארץ, כולל "סטימצקי" ו"צומת ספרים", והוא הספיק למכור כבר אלפי עותקים (את המספר המדויק לדרמן מעדיף לשמור בסוד – משום שדבר הסמוי מן העין, יש בו ברכה).

הספר מורכב מעיבוד הסיפור לילדים, שנכתב על ידי שולמית סבן, ובתחתית כל הדף מובא גם הסיפור המקורי, כלשונו של רבי נחמן. ("כי ידוע שכל מילה של רבי נחמן מדודה ויש לה משקל רב" מסביר לדרמן). על האיורים משובבי הלב שבספר אמון המאייר המוכשר, עדי כץ.

במהלך העבודה על הספר, שכל כולו גדוש אמונה וביטחון בצורה נפלאה, למד לדרמן דבר או שניים על עצמו ועל כולנו. גם הרב חשין האיר את עיניו לא אחת למסרים העמוקים הנובעים מן הסיפור, וכך השתדרגו להם גם האיורים, שטומנים בחובם מסר רב, למתעמק בתוכם. "העני שבסיפור לא שם לב שבכל לילה אותו עני (מלך) מגיע אליו ולמחרת הורס לו את העבודה. איך זה?", מדגים לי לדרמן את אחת השאלות ששאל אותו הרב חשין, ומיד מביא את תשובתו של הרב: "כי אם הוא היה חושב על זה, אז כבר הוא היה מלא דאגות, והרי בסיפור כתוב שלא היתה לו שום דאגה כלל. היה לו ביטחון גמור".

"זו הנקודה שמאוד רציתי להנחיל – יש ביטחון! יש השם בעולם! מה אנחנו מתבלבלים?" מסכם לדרמן, "וזה הסוד של רבינו – להכניס ביטחון ואמונה בליבנו. כמו שרבינו אומר: אצל העולם אמונה זה דבר קטן, אבל אצלי זה דבר גדול".

ומה למדת על עצמך מהסיפור הזה?

"בכל תהליך העבודה על הספר ראיתי עד כמה אני מלא דאגות וכמה אני בלחץ וכמה אני צריך להתחזק בזה. זה הסיפור של כל אחד מאיתנו. וככל שבן אדם מתעמק בזה יותר, הוא מבין שזה בעצם הסיפור של החיים שלו".

לרכישת הספר בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

ט"ו תמוז התשע"ג

6/23/2013

תודה תודה

2. איתי

ט"ו תמוז התשע"ג

6/23/2013

תודה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה