מנורת שבעת הקנים – פרשת השבוע בהעלותך

פרשת השבוע בהעלותך - התורה היא כולה אלוקית. גם החלקים הגשמיים הנידונים בה מקורם שמימי ולא צפייה או ניתוח סטטיסטי, אלא מידע המוצפן בתורה, שהיא תוכנית העולם.

1 דק' קריאה

הרב יוסף ברוק

פורסם בתאריך 06.04.21

התורה היא כולה אלוקית. גם החלקים
הגשמיים הנידונים בה מקורם שמימי
ולא צפייה או ניתוח סטטיסטי, אלא מידע
המוצפן בתורה, שהיא תוכנית העולם.
 
 
פרשת בהעלותך
 
"וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנרָה מִקְשָׁה זָהָב עַד יְרֵכָהּ עַד פִּרְחָהּ מִקְשָׁה הִוא כַּמַּרְאֶה אֲשֶׁר הֶרְאָה ה' אֶת משֶׁה כֵּן עָשָׂה אֶת הַמְּנרָה".
 
שונה וייחודית היא המנורה. היא בלבד נשנית בתורה לאחר שכבר בספר שמות ניתנו ההוראות לבניית כלי המשכן, ופורטו ביצועם והכנסתם למשכן. בפרשתנו שבה התורה לומר: "וזה מעשה המנורה מקשה זהב עד ירכה עד פרחה מקשה היא, כמראה אשר הראה ה' את משה כן עשה את המנורה" (פרק ח', פסוק ד'). ומדוע? מדוע רק במנורה היה צורך לפרט שוב את צורתה ועשייתה?
 
חכמינו קשרו את המנורה לחכמה. "הרוצה שיחכים ידרים ושיעשיר יצפין וסימניך שולחן בצפון ומנורה בדרום" (בבא בתרא דף כ"ה עמוד ב'), ולא בכדי, שהרי כל כולה של המנורה מבטא אור והשפעה. והרי "נר מצוה ותורה אור" (משלי ו', כ"ג). על כן היה צורך בהדגש זה, כי התורה האלוקית לא כשאר החכמות אשר יצירתן על ידי האדם ומהותן התחקות וגילוי כוחות ותכונות הקיימים בבריאה, רתימתן וניצולן לצרכי האדם – חשמל, גלי קול וכו' הינן פרי צפייה, מעקב או הבחנה במציאות קיימת, הבנתה וזיהויה.
 
אחר כך יבוא שלב היישום. יישומה בצורה טכנית – העין – המצלמה, כחוקי כובד ומשיכה וכו'.
 
התורה היא כולה אלוקית. גם החלקים הגשמיים הנידונים בה מקורם שמימי ולא צפייה או ניתוח סטטיסטי, אלא מידע המוצפן בתורה, שהיא היא תוכנית העולם. "אסתכל באורייתא וברא עלמא" [הסתכל הקב"ה בתורה, וברא את העולם] (זוהר שמות דף קסא עמ' ב'), ועל כן גילוי התורה לא יעשה מתוך התבוננות בעולם, אלא להיפך, התבוננות בתורה תגלה סודות מאחורי הקלעים של היצירה.
 
ועל כן במנורה, שהיא המשולה לתורה, הירך – הבסיס, הקנים, הגביעים, ואף הפרחים, הקישוטים הפחות חשובים, כולם מיקשה אחת הם, מקורם אחד – אלוקי "כמראה אשר הראה ה' את משה כן עשה את המנורה".
 
שוני זה נותן למתבונן אפשרות להבין את חשיבותה ומעלתה של תורה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה