שותפות מלאה

כשחושבים על זוגיות מושלמת, עולים במוחנו מושגים הוליוודיים: המפגשים, החתונה, הילדים והאמרה הנודעת 'וחיו באושר ובעושר', אבל במציאות נראים אחרת.

3 דק' קריאה

שירה בן דור

פורסם בתאריך 06.04.21

שאלה: מהו סוד האהבה?
 
תשובה: השקעה!
 
הכלל: ככל שמשקיעים יותר, כך אוהבים יותר!
 
שאלה: מהן אבני הפינה והיסודות החשובים בזוגיות?
 
תשובה: שותפות מלאה, אוזן קשבת, לב אוהב, כבוד הדדי, קבלה, נתינה, ועוד ועוד… וגם…מראַה.
 
מראַה???
 
כן!
 
ידוע הדבר שרוב מערכות היחסים בין בני האדם מבוססות על מערכת של החלפת טובות הנאה. אדם נמצא בדרך כלל במקומות בהם אנשים מספקים ודואגים לצרכיו. דבר זה נכון לגבי כל המעגלים החברתיים בהם כל אחד ואחד נמצא – מאותם מעגלים חברתיים רחוקים – המקרוקוסמוס ועד למעגל הקטן והמרכזי של חייו שהוא הזוגיות וחיי המשפחה – המיקרוקוסמוס. והמשותף לכל המעגלים האלה הוא החלפת טובות הנאה בין כל אחד מהנוכחים בכל מעגל ומעגל.
 
אולם על האדם לנהוג בכנות עם עצמו ועם הסובבים אותו, לעשות תמיד התבוננות בוחנת נטולת מסכים ופילטרים, התבוננות כמו שעושה האדם בעומדו מול המראה. הסתכלות זו תגרום לו להבין שלמרות שיש החלפת טובות הנאה עם כל אחד מהמשתתפים, ומסכימים הם עם העובדה שיש כאן גם מידה מסוימת של אינטרסנטיות, המסקנה שהברורה שתתקבל מהסתכלות זו תהיה: שלמרות כל זאת יש כללים שעל פיהם צריך לנהוג!
  
בזוגיות, הסתכלות על בן הזוג השני כהסתכלות במראה, תגרום לנו להבין במה עלינו לתקן את מעשינו. לעיתים אנו מקבלים מסרים הבאים לידי ביטוי על ידי התנהגות בן הזוג השני, מסרים שתפקידם לעורר אותנו ולערוך חשבון נפש ולשפר את התנהגותנו, לשים לב להבדל הקטן שבין לקחת ולקבל.
 
לצורך הבנת העניין נשתמש בדוגמא המשמשת אחת מאבני-יסוד בזוגיות והיא – האהבה.
 
אחת מתרי"ג מצוות היא מצוות "ואהבת לרעך כמוך". פרשו חז"ל – "מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך". בא רבי עקיבא והוסיף: "ואהבת לרעך כמוך" – זה כלל גדול בתורה! וכוונתו לומר, שמצווה זו כוללת את כל המצוות שבין אדם לחברו. כפי שאדם רוצה שיאהבו אותו, יכבדו ויטיבו עימו, כך הוא צריך להתנהג עם הזולת. ובהתאם לכך הוסיפו חז"ל: "יהי כבוד חבריך חביב עליך כשלך".
 
מבינים אנו מהסבר זה, שלפי דברי חז"ל המילה אהבה היא הענקת מקסימום טוב לזולת, ומניעת הרעה לזולת אפילו בצורה המינימאלית. בפרט שהכלל: "ואהבת לרעך כמוך" מתקיים במלואו בין בני הזוג. כדי ליצור מערכת בריאה, צריכים בני הזוג להשקיע משאבים בתשתית של אבני-היסוד – לדעת לקבל ומאידך, לתת.
 
אהבה אמיתית המובילה לזוגיות בריאה ולשיתוף פעולה מלא בין השניים, היא דבר שנבנה לאט ועם הזמן, ובעיקר מפעולות שעושים שני הצדדים, כולל בנושא של לתת- ולקבל. נתינה וקבלה הן אבני יסוד בזוגיות ובפרט במושג האהבה. מהו סוד האהבה? – השקעה! – ככל שנותנים יותר, כך אוהבים יותר, ובודאי שגם מקבלים יותר.
 
אמרו חז"ל: "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" – כמים הללו שאדם צופה בהם ורואה בהם פנים כפניו. אם צוחק הן צוחקות, אם עוקם הן עקומות – כן לב האדם לאדם אחר. אם הוא אוהב גם הוא אוהבו, אם הוא שונא גם הוא שונאו.
 
כשזוכים בני הזוג לטעת איש ברעהו את ההרגשה שהם אוהבים אחת את השני, אז גם אם יטעה אחד מהם טעויות גדולות, יהיה קל יותר לסלוח. למה? כי: "על כל פשעים תכסה האהבה". והתנאי לכך שזו אהבה אמיתית, אהבה שמעידים עליה בפה מלא ואומרים אחד לשני עד כמה אוהבים הם זה את זו. גם השמעת דברי חיבה, הערכה ומחמאות מחזקים ומעודדים, גורמים לבניית אבני יסוד נוספות וחשובות – אמון הדדי ובטחון.
   
מהאמור לעיל, האבחנה ברורה. העבודה הפנימית שכל אחד עושה, עבודת המודעות תוך כדי הסתכלות והתבוננות, נותנת השפעותיה על שותפות מלאה וחיובית בין בני הזוג. ככל שהמודעות גודלת והעבודה הפנימית כנה ואמיתית, נקודת הראות נעשית מורחבת יותר. נקודה המובילה לרצות להשקיע ולבנות את הזוגיות בצורה בריאה יותר, במונחים של תן-וקח הדדיים הגונים ועמוקים, ולא מערכת המושתתת על חיצוניות – של "המראֶה הטוב" שהמסר שלה הוא: זה מה יש! ובכל פעם שאחד מבני הזוג ירצה שיעשו עימו חסד, יצטרך להתלבש, להסתרק ולשים עניבה ולו רק כדי לקבל חביתה. זוגיות בריאה היא זוגיות המבוססת על נתינה וקבלה ועוזרת לבני הזוג ללמוד ולהסתדר עם הצירוף של: לתת-ולקבל. לקבל אחד את השני כפי שהוא.
 
לכל אחד משני הצדדים יש תפקידים מוגדרים במערכת המבוססים על קשרי גומלין, החלפת טובות הנאה. זה בסדר ואנו מקבלים את זה. מדוע? כי הבנו שאבני-היסוד עליהן נבנית זוגיות עם שיתוף פעולה מלא בין השניים, כשלכל אחד התפקיד שלו – יוצרות שיתוף פעולה הדדי. אמון הדדי המאפשר להתקיימות המערכת. בלעדיו לא יוכלו בני הזוג לתת-ולקבל או לקבל אחד את השני כפי שהוא. ההשלמה בקבלה ונתינה כזו באה מתוך אהבה, הבנה ואמון הדדי שלכל אחד התפקיד שלו.
 
שיתוף פעולה הדדי בהכל, כולל הכל, הוא נתיב הולם לבניית אמון ובטחון אחד בשני. שיתוף המאפשר צמיחה משותפת.
 
וכמו תמיד, המיקרוקוסמוס הפרטי יעשה השלכות על המקרוקוסמוס הכללי – העבודה הפנימית של כל אחד מבין השניים תשליך על הזוגיות, חיי המשפחה וכל שאר המעגלים המקיפים כל אחד ואחד מאיתנו. עבודה זו, תוך כדי התבוננות אמיתית כבמראה, תלמד אותנו להיות מתחשבים, יוזמים, אחראים עם עוד תכונות נפלאות שישפיעו לטובה ויצרו שותפות מלאה ואמיתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה