שכחנו את הביחד

לפעמים, הדבר הכי קשה בזוגיות הוא שבני הזוג שוכחים את הביחד. הגר דוויג'י, מאמנת מוסכמת, מסבירה איך מחדשים את הזוגיות עם תרגיל קצר וקולע. אתם מוזמנים לנסות.

3 דק' קריאה

הגר דוויג'י

פורסם בתאריך 17.03.21

כחלק מלימודי הזוגיות בקואצ'ינג, הייתי צריכה לפתח כלי אימוני חדש שיעזור לזוגות בתהליך האימון. נשמע כמו משימה קלה? ממש לא. הרבה מחשבות הציפו לי את הראש: איך זה יראה? ואיך עושים את בכלל? ושאלת השאלות: מה באמת יעזור לזוגות להגיע לעמק השווה, לזוגיות טובה ובריאה?
 
אחרי הרבה מחשבות, וכמובן, והתבודדות על הדבר, הבנתי שלא צריך ללכת רחוק, אלא רק להוציא מהכוח אל הפועל את העצות הנפלאות שמלמד אותנו הרב שלום ארוש שליט"א.
 
במציאות החיים של ימינו השגרה מאוד שוחקת: המרדף אחרי הפרנסה, גידול הילדים, משפחה, חברים, ואם כבר יש טיפת זמן אז עדיף להקדיש בעצמנו, לא? כי אנחנו רוצים להצליח. אנחנו משקיעים בלימודים גבוהים, מטפחים קריירה, מנסים להגשים את עצמנו. רק מה, את הדבר הכי חשוב אנחנו שוכחים ומזניחים:
 
את ה"ביחד" עם בן/בת הזוג בדרך אל העושר והאושר.
 
כבר התרגלנו שהבית נקי ומסודר, אנחנו יודעים של מי התפקיד למלא שמן ומים באוטו, מי מוציא את הילדים מהמסגרות, מי עובד שעות נוספות. כל כך התרגלנו שאפילו לכתוב על השגרה הזו זה כל כך מעייף.
 
ומרוב הרגל, אפילו שכחנו איך הכל התחיל. איך יצאנו למסע משותף רקום בחלומות ותקוות לרוב על העתיד… ופתאום, באמצע החיים, הכל נראה כל כך קר ומנוכר, אפילו החצי השני של הנשמה. הכל רגיל. פתאום מנסים לחפש דרך חדשה למציאת חידושים בחיים.
 
מתחילים להפחית בערכו של מי שהכי קרוב? למה זה קורה?
 
הסיבה הראשונה היא, מכיוון שלא מעריכים כראוי, שמתחילים לחשוב שהכל מובן מאליו. ישנם מקרים קשים יותר, בני זוג אפילו לא יכולים להסתכל אחד על השני מרוב שהם רחוקים זה מזו. למה? כי הם לא מביעים את ההערכה אחד לשני, הם לא חיים עם העובדה ששום דבר לא מובן מאליו.
 
ושורש כל הרע והבעיות המכרסמות בחיינו, ובמיוחד בזוגיות – היא גאווה. וזה בא לידי ביטוי בקושי להודות בטעות שעשינו, או במחשבה שהכל מגיע לנו. וגם בקושי לומר תודה לבן/בת הזוג על הקיים.
 
ותודה והודאה, כמו שכולם כבר יודעים (ומי שלא יודע, זה הזמן לדעת – קראו את הספר המדהים שעריו בתודה) – זה המסר עצום ביותר שהרב שלום ארוש מלמד אותנו. ואם זוכים ליישם גישה נפלאה זו בחיים הכל הופך לקל ונעים יותר. בכל תחום בחיים, ולענייננו, בזוגיות.
 
לזוגיות שיש בה קשיים ומלווה בחוסר הערכה וכבוד אחד לשני, כאשר הכל כבר שחוק ומובן מאילו, מצאתי תרגיל מעולה להחזרת הדברים הבסיסיים לכינון הזוגיות מחדש. לעניות דעתי, זה תרגיל חובה להעצמת הזוגיות וחיזוק הקשר כדי לא להגיע למצבים קשים יותר בשלבים מאוחרים. אז ככה:
 
בזמנכם הפנוי שבו לכם במקום מבודד ונטרלו את כל הפרעות החיצוניות (טלפון, פייסבוק) ועשו את התרגיל הבא:
 
כידוע, באימון מחלקים את תחומי החיים לארבע קטגוריות: אישי-משפחתי, קריירה/לימודים/פרנסה, חברתי, פנאי/שונות.
 
בכל אחד מארבעת תחומי חיים אלה רשמו את התכונות/יכולות/פעולות של בן/בת הזוג: תודה לך אשתי/בעלי על_________ בזכותך אני _________.
 
תתפלאו לגלות כמה שזה שיכול לעזור לכם לראות את הדברים בצורה אחרת ובונה יותר. לזכור לשים לנגד עינינו את הפעולות שבני הזוג עושים בשבילנו, שהרי בזכות פעולות אלה הפכנו למי שאנחנו היום.
 
כי מי הכין סלט שלמדנו למבחנים? מי כיתת רגליים והביא את הפרחים המושלמים ליום ההולדת? מי טורח ומשקיע בחינוך הילדים? בזכות הדברים הבסיסיים הללו, והלכאורה שגרתיים, זכינו לצמוח ולגדול.
 
ולציניים שבינינו, אם כבר נשחקתם מהשגרה ובפיכם טענה שאין בכלל על מה להודות לבני הזוג, כי 'את הכל עשינו לבד', על זה רבי נחמן אומר: "כי יש בכל אחד מישראל דבר יקר שהוא בחינת נקודה, מה שאין בחברו".
 
אל תשכחו, בודאי קיבלתם משהו, בודאי מישהו עשה משהו שאתם לא יכולים מכיוון שלכם אין את הנקודה שלו/לה יש.
 
זה תרגיל אחד מיני רבים בתהליך העבודה על זוגיות בריאה ומוצלחת. הרב שלום ארוש תמיד אומר "אין זוג לא מוצלחת, יש זוג לא מודרך". זו הסיבה שהוא העניק לנו במתנה שני ספרים בנושא החשוב מכל: שלום בית וזוגיות. לגברים בגן השלום, ולנשים חכמות נשים.
 
אל תוותרו. גם אם זה מצריך מאמץ לגלות את הנקודות הטובות של החצי השני – תעשו את זה! הכרת הטוב זה הדבר שיחבר אתכם מחדש, שיפתח את ערוצי התקשורת ביניכם לרמות שלא הכרתם.
 
* * *
הגר דוויג'י – מאמנת מומחית (MCI) קואצ'ינג אישי וזוגי-משפחתי, מוסמכת על ידי איק"א – האיגוד הישראלי לקואצ'ינג. מנחת ערבי הפרשת חלה מיוחדים, לפרטים: Hagar.coach@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

כ"ג אדר התשע"ג

3/05/2013

שכחנו ת’ביחד שכחנו את הביחד את כל כך צודקת, זה גם בכלל לא קל ליצור תרגיל. ועוד תרגיל אפקטיבי. יפה שעשית התבודדות. נכון זה בכלל לא מובן מאליו, כל מה שאנו מקבלים. את צודקת שהשורש היא גאווה, ובמקביל שורש הענווה היא הכרת הטוב. הספר שעריו בתורה מראה על כוחות ותעצומות נפש ומלמד כיצד להתוות את חיינו. את צודקת שהפייסבוק מפריע לקשר הזוגי. וגם הטלפון הורס, חוץ מהשיחות עם כל אחד, יש גם פייסבוק ואינטרנט. נכון, זה כל כך קל לזלזל בקרובים, כי לוקחים אותם כמובן מאליו. בזמן שהקרובים אלינו הם הם שצריכים את היחס העדיף והטוב יותר משאר כל בני האדם. כי באמת קל יותר להעריך דבר או בדרך כל מעריכים דבר רק אחרי שמאבדים אותו, וביננו אף אחד לא רוצה לאבד דבר יקר, ומשפחתנו, בני/בנות זוגנו, ילדינו וחברינו הם אנשים יקרים. גם החיים הם אוצר, ולוואי שנעריך אותם כל עוד הם ברשותנו. זה באמת מצחיק שאומרים "אין בו/בה שום דבר טוב" הרי יש אנשים שמקנאים בו או בה, משום שהם כן עושים דבר טוב. בגן השלום באמת ספר אדיר, אני מאמין שגם חכמות נשים טוב מאוד מאוד. איני יודע על הספר לנשים היות ולדברים אסור לקרוא בו.

2. איתי

כ"ג אדר התשע"ג

3/05/2013

שכחנו את הביחד את כל כך צודקת, זה גם בכלל לא קל ליצור תרגיל. ועוד תרגיל אפקטיבי. יפה שעשית התבודדות. נכון זה בכלל לא מובן מאליו, כל מה שאנו מקבלים. את צודקת שהשורש היא גאווה, ובמקביל שורש הענווה היא הכרת הטוב. הספר שעריו בתורה מראה על כוחות ותעצומות נפש ומלמד כיצד להתוות את חיינו. את צודקת שהפייסבוק מפריע לקשר הזוגי. וגם הטלפון הורס, חוץ מהשיחות עם כל אחד, יש גם פייסבוק ואינטרנט. נכון, זה כל כך קל לזלזל בקרובים, כי לוקחים אותם כמובן מאליו. בזמן שהקרובים אלינו הם הם שצריכים את היחס העדיף והטוב יותר משאר כל בני האדם. כי באמת קל יותר להעריך דבר או בדרך כל מעריכים דבר רק אחרי שמאבדים אותו, וביננו אף אחד לא רוצה לאבד דבר יקר, ומשפחתנו, בני/בנות זוגנו, ילדינו וחברינו הם אנשים יקרים. גם החיים הם אוצר, ולוואי שנעריך אותם כל עוד הם ברשותנו. זה באמת מצחיק שאומרים "אין בו/בה שום דבר טוב" הרי יש אנשים שמקנאים בו או בה, משום שהם כן עושים דבר טוב. בגן השלום באמת ספר אדיר, אני מאמין שגם חכמות נשים טוב מאוד מאוד. איני יודע על הספר לנשים היות ולדברים אסור לקרוא בו.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה