ניגוני כל נדרי

תפילת "כל נדרי" היא אחד השיאים של ימים אלה. תפילה זו זכתה לנוסחים רבים ומרגשים. ציפורה בראבי מגישה כמה מהביצועים המרגשים ביותר.

2 דק' קריאה

ציפורה בראבי

פורסם בתאריך 05.04.21

המעמד מרגש ונשגב מאוד. הקהל – גברים, נשים וילדים – עומד על רגליו ומאזין לתפילה הפותחת את תפילות יום הכיפורים: "כל נדרי".

 

דממה דקה, רק קולו של החזן הקורא ברטט את התפילה המופלאה הזו נשמע בחלל בית הכנסת. אכן, מעמד גדול מאוד. הרי זו תפילת נשמת היהדות הרוחנית בתפארתה! בקשת הסליחה הבאה ממקום של חרטה גמורה, מעומק הלב המשתוקק להתחלה ממקום חדש, נקי וטהור כמו תינוק בן יומו.

 

משהו קורה בבית הכנסת בזמן אמירת "כל נדרי", בין הסובבים, אולי זה הקול, התפילה עצמה, האחדות וההקשבה הדרוכה? ואולי זו הנבירה במעמקי הלב שכל כך רוצה את הסליחה, את ההתחברות לאלוקי הרחום, החנון והסולח.

 

כי בסיומה, יש לנו הבטחה גדולה: "ונסלח לכל עדת בני ישראל ולגר הגר בתוכם, כי לכל העם בשגגה".

 

אתם מבינים, בשגגה!

 

מי לא יתרגש? מי לא יחוש את האהבה הגדולה הזו?

 

מאמרים נוספים בנושא:

כל נדרי בסיביר

ניגון כל נדרי

יום כיפור בניכר

סולחה עם הקב"ה

רגע האמת

 

לתפילת "כל נדרי" התוודעתי באופן אישי יותר ומתרגש, דווקא בסרט שראיתי לפני שנים רבות – "זמר הגאז" עם ניל דיימונד (יהודי, כמובן). יש קולות שמגלים לך ברגע אחד של פלא את קסם התפילה שהכרת., ופה היה זה קולו של ניל דיימונד. מאז, שמעתי את התפילה בנוסחים רבים שונים ובקולות אחרים ותמיד זה מרגש ומפתיע, ומגיע למקום עמוק מאוד בלב. כן, כל פעם מחדש.

 

"זמר הג'אז" הוא הסיפור הקלאסי והמוכר מכל מיני מקומות –  נער יהודי מוכשר מבית חרדי הפורש לו לתהילה בחוץ. הפינאלה המדהים היא ביצוע "כל נדרי" של ניל דיימונד. (ביצוע דומה אפשר לשמוע גם בגרסה הישנה והמקורית עם אל ג'ולסון).

 

המנגינה המיוחדת והמרטיטה של תפילה זו מאגדת בתוכה מילים מיוחדות שנוגעות בנימים הכי קטנים שלנו, זו הסיבה שזמרים מכל החוגים והדתות ביצעו אותה, כל אחד וניגונו הוא.

 

אחד הקולות היפים הוא של החזן ישראל זינגר, שבקולו הענק מעניק לתפילה זו גוון מיוחד.

 

ביצוע מדהים ומרגש ששמעתי הוא של הרב שלמה קרליבך זצ"ל, המעניק בקולו הנעים והמחבק תחושת התעלות.

 

 

גם ביצועו היפה בפשטותו, אם כי העמוק מאוד, של הזמר מרדכי בן דוד תפס אותי מאוד.

 

 

ויש גם את תפילת כל נדרי בנוסח המרוקאי והמרגש.

 

 

כתיבה וחתימה טובה.

 

 

* * *

אתם מוזמנים לכתוב לציפורה בראבי – תעצומות הנפש – כי הכל זה הנפש  – בכתובת teilot1@walla.com או לבקר באתר גם ציפור מצאה בית – רפואת הרמב"ם.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה