סדנת להתמקד בעצמי

לא פעם נפתחות סדנאות או קבוצות שמדברות בשם אנשים גדולים או צדיקים, אך למעשה זהו שקר בהתגלמותו. ראובן לוי חווה באופן אישי את השקר שכמעט הרס לו את החיים.

6 דק' קריאה

ראובן לוי

פורסם בתאריך 17.03.21

לא פעם נפתחות סדנאות או קבוצות
שמדברות בשם אנשים גדולים או צדיקים,
אך למעשה זהו שקר בהתגלמותו. ראובן
לוי חווה באופן אישי את השקר שכמעט
הרס לו את החיים.
 
 
לפני כשנתיים נרשמתי לסדנה 'כשרה' בה הייתי אמור לגלות את עצמי. הסדנה ארכה כעשרה שבועות והועברה על ידי אנשים שהציגו עצמם כחסידי ברסלב. אחרי מפגש הכרות, אחרי שהבנתי מה יהיה בסדנה ואחרי שהכל נראה מושלם, חשבתי שהגעתי לרגע בו סוף סוף אחיה בשלמות עם עצמי. היו לי חלומות להיפטר מכל הפחדים והדאגות, להיות אדם שמח ומאושר עם אשתי ועם הילדות, ולממש את הפוטנציאל שכמעט אבד.
 
אחרי עשרה שבועות, ושנתיים נוספות, אני מתחיל לצאת מהבור העמוק שחפרתי לעצמי.
 
לפני שכתבתי את המאמר שוחחתי עם רב חשוב כדי לוודא שעל פי ההלכה אוכל להעלות על הכתב את מה שיש בליבי, אחרי הכל מדובר במשהו שגורם נזק ואנשים מגיעים לשם ונפגעים. בכל מקרה, אין שום היתר לעמוד מן הצד ולראות את דם אחיך נשפך, ברוחניות ובגשמיות. וכשנזק – רוחני, גשמי, נפשי – מעורב בסיפור, חובה לדווח.
 
לפני שנכנס לעובי הקורה, יש משהו שאני צריך להסביר. 'ביטול', זה כשאדם מאיין את עצמו מהאגו ושאר תכונות ומידות רעות כדי להכיל בתוכו את האור האלוקי, זה למעשה העיקר והתכלית בדבריו ולימודו של רבי  נחמן מברסלב, ואולי התמצית והמהות של היהדות. רבי נחמן מסביר שכל ההתנהגויות השליליות והחטאים שלנו שורשם בגאווה. והתרופה והדרך לתקן את הנשמה ולהתקרב לבורא – היא ענווה, כלומר להתבטל, לאיין את עצמך מכל השלילי שבך. רבי ישראל סלנטר, ראש תנועת המוסר, אמר שקל יותר ללמוד את התלמוד כולו מאשר לשנות מידה רעה אחת! כי מדובר על שנים של תפילות כדי להשיג את מידת הענווה ולבטל את הגאווה והאגו של האדם.
 
מאמרים נוספים בנושא:
שלום  לשקרים
שקר שהוא 99% אמת
אשמים, זה שם המשחק
 
וכמו בכל דבר בחיים כך גם בעבודת השם – אין שום קיצורים! אבל היצר הרע אוהב לפתות אותנו עם כל מיני קיצורי דרך למיניהם ו'מלביש' אותם על הדברים שנראים לכאורה הכי קדושים. למעשה, זו הדרך הכי טובה להלביש את הפיתויים האלה על הדרך לגיהינום… ומכיוון שזה מה שנותן לנו את הבחירה החופשית, אלוקים מאפשר ליצר הרע 'להתערב'. ואיך היצר הרע מרחיק אותנו במקרה הזה? בעזרת השקר הכי מפתה – במקום לעשות את עבודת האיון בצורה זהירה ונכונה, עם שעות של תפילות, לבטל את הגאווה במסירות נפש גדולה, הוא 'מוכר' לך שאתה יכול להשיג את התיקון הזה בדרך אלטרנטיבית שנקראת "מימוש עצמי".
 
מימוש עצמי הוא תהליך, או פרספקטיבה, שאומר – אתה הדבר הכי חשוב בעולם, ואל תיתן לאף אחד לומר לך אחרת, אל תיתן לאף אחד לעמוד בדרך שלך ולהפריע לך, קבל את העובדה הפשוטה שלך יש צרכים משלך, עשה את עצמך מציאות, עמוד על שלך וממש את הפוטנציאל שלך!
 
בעולם של בחוץ, מימוש עצמי הוא לא רק דבר טוב, אלא הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות לאדם בחייו. אבל החיים שלי מבוססים על ערכים אחרים, ערכי התורה והאמונה, יש לי את אלוקים, את התורה והצדיקים האמיתיים שמלמדים אותנו איך לעבוד את השם. האמת היא שמימוש עצמי הוא ממש ההיפך מאיון עצמי. איך? אחד אומר, 'אני הכל' והשני אומר 'אני כלום'. אחד אומר, 'אלוקים הוא הכל' – שזאת פסגת האמונה, ואחר אומר, 'אני הכל' – שזאת פסגת הגאווה.
 
לפני שנתיים השתתפתי בסדנת 'מימוש עצמי' כזאת, שאמורה הייתה לעזור לי להסיר מעלי את כל השכבות המפריעות ולתקן את הטעון תיקון. אין מה לומר, הוקסמתי ממה שהעבירו לנו בסדנת עשרת-השבועות האלה, ואפילו עוד כמה חודשים אחרי שהסתיימה. אפילו סיפרתי לחברים וייעצתי להם להירשם כדי שגם הם ירגישו טוב עם עצמם.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
הרשת של  העכביש
משיח  שקר
 
אז למה עכשיו אני יוצא נגדה? דבר ראשון, צריך להיות ברור לכל אדם שבחיים אנחנו יכולים להשיג או להגיע לדברים הלא נכונים. מאוד לא נכונים. אנחנו חייבים להיות מסוגלים לעשות פרסה ולהודות שטעינו. האמת צריכה להיות הדבר היחיד שחשוב ורלוונטי. דבר שני, לקח לי כמעט שנתיים כדי להשתקם מהסדנה הזו. עד עכשיו לא יכולתי לדבר על זה, עד שהגיע הרגע הנכון והרגשתי את הדחיפה משמים לעשות את זה.
 
בנוסף, אחד החברים שלי שחשב להירשם לסדנה בדק את העניין עם רב חשוב שיעץ לו לא להירשם. הוא אמר לו שהבעיה עם סדנאות מהסוג הזה שהמשתתפים בהן עלולים לאבד את יראת השמים שלהם. למה? כי הבסיס והמוטו של הסדנה הוא ש'אתה יכול לתקן את עצמך', מה שנקרא בתורה "כוחי ועוצם ידי". אף אחד לא יכול לתקן את עצמו, רק אלוקים יכול לתקן אותך. אם תוציא את אלוקים מהתמונה הלכה יראת השמים שלך (וכנראה גם העולם הבא שלך…).
 
אחת הדרישות בסדנה היא לעשות התבודדות (תפילה  אישית). אז הנה סיבה לויכוח שהם לא באמת מצפים ממך שתתקן את עצמך, אלא תפנה לאלוקים. זו התיאוריה, אבל הלכה למעשה זה לא מה שקרה. קודם כל, כשהייתי בסדנה, כשציפו מהמשתתפים להתבודד חצי מהם בכלל לא לקחו ברצינות את עניין ההתבודדות ולא עשו אותה, לפחות אחד המשתתפים הודה בפני שהוא לא מתבודד בכלל. ואלה שכן עשו, עשו רק חצי ממה שביקשו מהם, יום כן יום לא, וגם לא הבינו בדיוק מה רוצים מהם. ואף אחד מהמשתתפים לא הציע שאולי, אבל רק אולי, אלוקים יתקן את הכל…
 
האמת, רק אלוקים יכול לרפא אותי, אותך ואת כולם, אבל אלוקים ב-99% לא היה קיים בסדנה הזו. כלומר, כל בסיס הסדנה היה רחוק מאוד מלהיות מה שנקרא 'יהדות מקובלת'.
 
רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שהדרך היחידה לדבר עם אנשים, אפילו עם רשעים, היא קודם כל על ידי ההסתכלות ומציאת הנקודות  הטובות שבהם. וזה, ביחד עם הביטול, הם העצות הכי חשובות בכל כתביו של רבי נחמן ותלמידיו. אבל הסדנה הזו, שהוצגה כביכול כזו המבוססת על דברי רבי נחמן מובילה בכלל לכיוון ההפוך. לא פעם היית צריך לחשוף ולדבר על עצמך ליד כולם. והכל לסוף הטוב כמובן, 'אנחנו צריכים לשבור אותך כדי לתקן אותך' – אבל זאת לא יהדות! ובהחלט לא הלימוד או אות אחת ממה שרבי נחמן לימד! זאת לא הדרך של ברסלב ואין בזה שום דבר יהודי!
 
שוב, יכול להיות שאנשים שלא מכירים את היהדות מקרוב ואת דברי רבי נחמן יחשבו שזה בסדר, אבל זו לא דרכה של היהדות. ואם זה נוגד את ציוויי התורה או ההלכה – כמו הלבנת פני אדם ברבים, לגרום לויכוחים וצרות בשלום  בית של אנשים, אז זה משהו מאוד מסוכן ובהחלט אסור. עד כמה מסוכן? אמרו לי אנשים שהשתתפו בסדנה ששלום הבית שלהם עלה על שרטון, והיו גם שהעידו שחשבו על מחשבות אובדניות. בכל מקרה, ובאופן אישי, אני יכול לומר לכם שעברתי תקופה מאוד חשוכה באותם עשרה שבועות, ושנתיים לאחר מכן. בהתחלה לא הבנתי שזה מה שקורה לי. חשבתי לתומי ש'בסוף הכל יהיה בסדר'. ובנוסף להרגשת הכאילו הזו חוויתי 'גבהים רוחניים' מזויפים' כמו 'לקחת דברים לידיים שלי, ולשלוט בגורל שלי' ועוד דברים מוזרים כאלה שהסתירו הרבה בעיות.
 
במבט לאחור, אני מבין שיכולתי פשוט להרוג את חיי הנישואין שלי תוך כדי התהליך. ואז מה הייתי מרוויח? האמת, כמעט כלום. הייתי במקום כל כך חשוך במשך שנתיים (אפילו חשבתי למה כדאי בכלל לחיות?). הסדנה הייתה נפלאה בלהראות לי כמה רע אני בפנים ולהשאיר אותי לבדי לתהות איך לכל הרוחות אני הולך להשתנות. רבי נחמן מברסלב אומר שאדם צריך צדיק גדול שיוכיח אותו בלי לגרום לו שום נזק או  שנאה עצמית, וכאלה יש רק מעטים מאוד היום.
 
ולמה זה יכול היה להרוג את חיי הנישואין שלי? כי במשך כמעט שנה אחרי תהליך ה'גילוי העצמי' הזה שקעתי בעצמי. הייתי היחיד שחשוב בסביבה ובקושי היה לי זמן ומקום בראש לחשוב על אשתי והבנות שלי. אם לא היה לי את הקשר החזק עם הרב שלום ארוש, אני חושב שהמנטרה שהייתי מקבל מהסדנה הזו הייתה יכולה להיות – 'מגיע לי לחיות כמו שאני רוצה ולמלא את הרצונות שלי'… ועל הדרך לשרוף את הנשמה שלי…
 
אחרי שהכרתי אנשים שנדחו על ידי הוריהם, שהכו את עצמו רגשית וחווו התעללות מאנשים רבים סביבם, זה לא מפתיע שאנשים יצאו מהסדנה הזו כשהם תובעים ודורשים לומר את מה שהם חושבים, את הזכות שלהם להביע את הכעס שלהם, לדרוש את מה שהם צריכים מבחינה רגשית מבני הזוג שלהם, שזה דבר שטותי לכל הדעות. זה נגד התורה, נגד כל מה שרבי נחמן מלמד ונגד דעת ההלכה. זה גם מרשם בדוק לפירוק הבית. איזו אישה תסכים לחיות עם בעל אנוכי כזה? בורא עולם מנסה ללמד אותנו לאיין את עצמנו והסדנה הזו עשתה בדיוק ההיפך – 'תן זכות קדימה לעצמך, ממש את עצמך!'… אבל לא על חשבון אחרים! זמן קצר אחרי שהגעתי לסדנה עזבתי את מקום העבודה שלי כעורך דין בחברה גדולה בגלל שהחלטתי שהבוס שלי לא מכבד אותי מספיק! עד כדי כך.
 
אחרי ששמעתי לאחרונה שמספר לא מבוטל של אנשים שהשתתפו בסדנה הזו חוו את מה שאני חוויתי, פחות או יותר, זה באמת הטריד אותי וגרם לי לתהות על כל העניין. התחלתי לפרק את מה שבדיוק קרה שם ומה זה עשה לי. בכנות, התחלתי לראות כמה אני רע וכמה אני רחוק מהערכים האמיתיים של התורה. וכשהתחלתי לעשות את זה, ראיתי קרן אור שהאירה קצת את החשכה האיומה שבתוכי. וכשניתחתי והסרתי את כל ה'תוכנית' הזו מהנשמה שלי, הרגשתי שמטען כבד מאוד יורד ממני.
 
המסר שלי הוא שאם אדם רוצה ללכת באמת בדרך התורה ולהתקרב לבורא עולם – הוא צריך להתרחק מכל מיני סדנאות כאלה! זאת לא הדרך להשיג את המטרה היקרה הזו, בדרך לא בהעצמת והאדרת הכוחות שלך על חשבון אחרים! רבי נחמן מברסלב אומר שהדרך היחידה לישועה של האדם היא בעזרת התפילה! ושאף אחד לא יגיד לכם שיש דרך אחרת, כי אין!
 
ואיך אדם יכול להימנע מכל הדברים שנעשים בשם ארגונים או גופים, שרחוקים ואפילו הפוכים מהמוטו האמיתי של מי שהם מדברים משמו, למשל כמו במקרה הזה – בשם ברסלב ותורתו של רבי נחמן או צדיקים יקרים ואמיתיים אחרים? פשוט, לקשר את עצמו עם מדריך רוחני אמיתי! רבי נחמן הסביר פעם איך עושים את זה: ודאו מי הרב של הרב של הרב עד שתגיעו למקור – לרבי נחמן או צדיק אמיתי אחר ואז תדעו שהמדריך הרוחני הזה הוא איש אמת.
 
פעלתי לפי העצה של רבי נחמן וגיליתי שהרב שלום ארוש היקר שלנו הוא אחד כזה.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מיכל

כ"ז ניסן התשע"ד

4/27/2014

שאלה חשובה ישנם הרבה סדנאות שכן עוזרות להגיע להכנעה אמיתית תוך קילוף שכבות וקליפות וחשיפת האני האמיתי שהוא בעצם "אין" – אולי כדאי שתודיע מה שם הסדנא שנוכל לבדוק כי כך אתה פוסל את כל הסדנאות שיש ולא בצדק. אשמל לקבל מייל עם שם הסדנא. המייל שלי שמור במערכת.

2. מיכל

כ"ז ניסן התשע"ד

4/27/2014

ישנם הרבה סדנאות שכן עוזרות להגיע להכנעה אמיתית תוך קילוף שכבות וקליפות וחשיפת האני האמיתי שהוא בעצם "אין" – אולי כדאי שתודיע מה שם הסדנא שנוכל לבדוק כי כך אתה פוסל את כל הסדנאות שיש ולא בצדק. אשמל לקבל מייל עם שם הסדנא. המייל שלי שמור במערכת.

3. אביגיל

כ"ד אדר ב' התשע"ד

3/26/2014

שלום ראובן ראובן שלום, הייתי רוצה לשוחח איתך על העניין הזה. אני בקשר עם המרכז לנפגעי כתות ולדעתי כדאי לדבר איתם. אם תוכל, תכתוב לי: sos.cults@gmail.com

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה