עוד סימן

זה קרה בשנות ה-70 המאוחרות, כשישבתי על הספה הפרחונית ליד הסבתא הליטאית שלי שאמרה את המילים שלעולם לא אשכח. הווארד מורטון והסימן הנוסף.

3 דק' קריאה

הווארד מורטון

פורסם בתאריך 05.04.21

בשנות ה-70 המאוחרות כשתרבות הדיסקו המפורסמת פרצה החוצה בגדול, הסבתא הליטאית שלי הושיבה אותי על הספה הפרחונית שלה ואמרה לי: "אל תצא עם בחורות לא יהודיות. כי אם תעשה את זה, ותתחתן עם אישה לא יהודייה, הילדים לא יהיו יהודים".
 
סבתא שלי לא הייתה גזענית וגם לא אתנוצנטרית (אדם המאמין בעליונות הקבוצה אליה הוא שייך). היא פשוט ידעה את הנקודה הקריטית והחשובה בהלכה היהודית האומרת, שאם האמא לא יהודייה אז גם הילדים לא יהודים. ואפילו אז, בשנות ה-70, כשנישואי תערובת לא היו מקובלים כל כך, סבתא שלי הייתה מודאגת מאוד מכל עניין ההתבוללות שעלולה למחוק את היהדות מיוצאי חלציה, ומהאוכלוסייה היהודית באמריקה בכלל.
 
מאמרים נוספים בנושא:
שיגעון קולקטיבי
בבקשה, תאהבו את עצמכם
וחיו בעושר… בלי אושר
 
סבתא שלי רצתה שאפגוש בחורות יהודיות, דבר שהיה ממש בלתי אפשרי כשאתה לומד בבית הספר הציבורי המאוד מעורב ומגוון באוכלוסייה שפקדה אותו. גם ההורים שלי רצו, והאמת, גם אני. זו הסיבה שהצטרפתי לבתי הכנסת המאוחדים של הזרם הקונסרבטיבי אליו השתייכה המשפחה שלי, שם פגשתי חבר'ה יהודים בגילי – בנים ובנות.
 
המנהיגים של קבוצות הנוער בארגון זה היוו עבורי מודל חיקוי. למה? כי הם שידרו בצורה חזקה את הצורך להתחתן עם בני זוג יהודים, ועל ידי זה להמשיך את המשכיות וקיום עם ישראל, לפחות ברמה מסוימת. למעשה, זה היה אפילו נגד כללי הארגון – לפגוש בחורות או בחורים לא יהודים. והמנהיגים היו הראשונים להיות הדוגמה לכולנו.
 
עכשיו אנחנו בדור חדש ובמאה חדשה. ולפי הידיעות האחרונות שפורסמו מהזרם הקונסרבטיבי – הכלל החשוב הזה ירד מהפרק. ההחלטה על זה הכתה בי חזק מסיבה אחת – ההשתייכות לארגון זה היא זו שמנעה ממני מפגשים עם בחורות מבית הספר הציבורי בו למדתי, ובהמשך גם נישואי תערובת. אחרי הכל, כמעט רוב הבחורים והבחורות שהיו יחד איתי בבית הכנסת הזה רצו בן/בת זוג יהודים, להיות מחוברים לפחות מבחינה תרבותית.
 
ההחלטה על ביטול כלל חשוב שכזה היא, לפחות עבורי, עוד תמרור וסימן לכך שאנחנו נמצאים בדור של עקבות משיח. חבלי הלידה הכואבים מושכים אותנו החוצה, אל הגאולה, אל תקופת משיח הבאה עלינו לטובה. וחבלי לידה אלה כנראה כוללים גם את טרגדיית התרוקנות היהדות באמריקה.
 
בחזרה לשנות ה-70. באותם ימים היו קרוב לשישה מיליון יהודים בארצות הברית. היום, על פי הסקרים שנעשו לא מזמן, יש בערך 5.3 מיליון. ומכיוון שהסקר המאוד מקיף ועמוק שנעשה בעניין מכיל גם משפחות שבן זוג אחד הוא יהודי, אז כנראה שיש הרבה פחות יהודים באמריקה על פי ההלכה היהודית. וגם, כששישה מתוך עשרה יהודים מתחתנים עם בני זוג לא יהודים מאז שנת 2000, אנחנו מאבדים יהודים במהירות מסחררת…
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
אידיאלים שנשכחו
דור ההינדיק
גם בלי התפוח
 
מה שקורה עם היהודים בתקופה זו בגולה, בעיקר בארצות הברית, מזכיר את מה שקרה בסוף גלות מצרים. רק חמישית מעם ישראל יצאו ממצרים, כפי שאומר רש"י. חלק גדול מאוד של עם ישראל באותם ימים התבולל ולא רצה לצאת ממצרים, וסופם היה מותם במכה התשיעית והחשוכה שניחתה על מצרים – מכת חושך.
 
עובדה היסטורית ורוחנית זו תקפה גם היום.
 
היום כולם מסכימים שהדור הזה הוא הדור של לפני הגאולה השלמה של עם ישראל. וכמו דור מצרים, גם אנחנו חיים בנקודת זמן היסטורית חשובה של שינוי ומעבר, כשכל הדרכים מובילות לארץ ישראל. ובזמן בו אנו עומדים על קו נקודת המפנה הזו, בעיקר יהודי הגולה, שוב אנחנו רואים כיצד הרוב הגדול פשוט נעלם.
 
זה לא יהיה גילוי מרעיש לומר שהדרך היחידה להבטיח עתיד של דור יהודים הוא על ידי נישואים עם יהודים, לגדל ילדים יהודים ולשמור על הקשר והמסורת היהודית השורשית שלנו. זה מה שסבתא שלי אמרה לי אז, עוד בימים שג'ימי קרטר היה נשיא ארצות הברית…
 
אני הנכד היחיד של סבתא שלי שקיבל את עצתה וקיים אותה. כל השאר התבוללו וכך נעלמה לה המשפחה שלי מהמפה היהודית, כמו משפחות רבות.
 
חוץ מלהתחתן עם יהודים, אני חושב שאנחנו גם צריכים להפיץ את האמונה בכל הכוח, להגיע איתה לכל לב יהודי, כי ככל שיהודים ייחשפו ליהדות שלהם, יתחתנו ויגדלו ילדים יהודים – כך הם יצליחו לפעול את המטרה העצומה של תיקון נשמתם ועם ישראל בכלל.
 
יהי רצון שעם ישראל, בנו אהובו של בורא עולם, יזכה לגאולה השלמה במהרה בימינו, כולם בלי יוצא מן הכלל, ונזכה לשמחת בניין בית המקדש, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה