עושה חשבון

היא קיבלה מתנה אדירה – את הקול המקסים שלה, אבל היא לא יכולה לשיר בפני קהל הגברים. שרון רוטר שואלת ועושה חשבון.

3 דק' קריאה

שרון רוטר

פורסם בתאריך 05.04.21

היו לנו הזכות, הכבוד והעונג להתארח בערב שבת אצל הרב שמואל טל, ראש ישיבת "תורת החיים" ביד בנימין. זו הייתה חוויה נדירה ובלתי נשכחת למשפחתי ולי. כל אחד ואחת מאיתנו יצא עם תובנות מהערב הקדוש הזה, כאלו שילוו אותנו עוד שנים רבות.

 

מלבד היחס הפרטני והמכבד אלינו ואל הילדים, אווירת השבת המיוחדת והאור הגדול שנבע מהרב והרבנית הפשוטים והיקרים, זכינו במיוחד להארה על נושא מסוים שעדיין נמצא בבירור ושהיו לנו לא מעט תהיות עליו.

 

אחד הנושאים שבוערים בתוכי, ובו בחרתי להתייחס, הוא הנושא של קירוב רחוקים בעזרת הכישרון שנתן לי הבורא, קרי השירה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

שרון רוצה לשיר

נושמת לאט, שרון רוטר

רצה אליו – ריאיון עם שרון רוטר

 

"איך זה יכול להיות?" שאלתי את הרב בתמימות, "בורא עולם נתן לי יכולת לשיר ודרך לדבר לא רק אל הרחוקות, אלא גם אל הרחוקים? אני ממש מרגישה שדרך הדיבור והשירים נפתחים הלבבות ומתעוררים הרהורי תשובה. האם זה לא יותר יקר בעיני השם מאשר שאשיר לנשים בלבד? האם אין לי את הזכות לקרב גם את הגברים אליו בקדושה ובצניעות?"

 

הרב חייך בסבלנות ובהבנה ובחר לענות לי בדרך מעשיה, בדיוק כמו שענה לילדים בתחילת הסעודה.

 

"מעשה במלך גדול ולו משנה נאמן. המשנה למלך שימש את המלך שנים רבות והיה מסור עד מאוד. יום אחד ביקש המלך מהמשנה ללכת לשרת מלך אחר במדינה אחרת. 'אני מבקש ממך לעשות כל מה שהמלך מבקש ממך מלבד דבר אחד' אמר המלך למשנהו. 'מהו הדבר אדוני המלך?' שאל בסקרנות המשנה. 'אני אוסר עליך לתת למלך השני למדוד את החליפה שלך. לא משנה מה יקרה, לעולם אל תסיר את חליפתך ותיתן למלך למדוד אותה', סיים בנימה החלטית ונחושה.

 

המשנה למלך הבטיח בכל ליבו כי לא ייתן למלך החדש למדוד את חליפתו, ויצא לדרכו למדינה האחרת לשמש את המלך החדש. את עבודתו עשה את בנאמנות, בדיוק כפי שביקש מלכו האהוב ועשה כל מה שנאמר לו.

 

שנה עברה, ויום אחד ביקש המלך החדש מהמשנה למלך למדוד את חליפתו. כמובן שהמשנה למלך זכר את הבטחתו. 'אני מוכן לעשות בשבילך כל מה שתבקש אך לתת לך למדוד את חליפתי איני יכול בשום אופן'. המלך החדש כיבד את סירובו והניח לעניין. כעבור כמה חודשים שוב ביקש המלך החדש למדוד את החליפה, אולם הפעם הציע לו סכום כסף גדול בעבורה. המשנה למלך עדיין עמד בסירובו הנמרץ וכך היה כעבור כמה חודשים כשהדבר חזר על עצמו.

 

בתום תקופה של שנתיים, ולפני שחזר המשנה למדינתו להמשיך לשרת את המלך שלו, הציע המלך החדש למשנה למלך סכום אסטרונומי של כסף בעבור חליפתו.

 

המשנה למלך התבלבל קצת. הוא אומנם זכר את הבטחתו למלך, אך מדי פעם חשב לעצמו, שאם יחזור עם סכום כסף עצום אותו יוכל לתרום למדינתו הענייה, המלך יכבד אותו מאוד והוא יעשה שירות עצום הן למלך והן למדינה. בזכותו יוכלו לשפר את צי הספינות ולהעשיר את קופת המדינה. הרי מה כבר ביקש המלך החדש, רק למדוד את החליפה, במה זה יכול להזיק?

 

וכך התגבשה בליבו ההחלטה – הוא ייתן למלך למדוד את החליפה, יקבל 4 מיליון שקלי זהב ויחזור למדינתו לתרום את הכסף. וכך עשה.

 

כשחזר המשנה לארמון המלך שמח ומאושר, שאל אותו מלכו 'האם נתת למלך למדוד את החליפה?'

 

שמח וגאה ענה המשנה למלך, 'אכן נתתי, אבל הוא נתן לי בתמורה הון עתק שהבאתי איתי לקופת המדינה' ענה בחיוך.

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

איפה השוויון?

לאן את פונה?

למה אתם מפחדים מנשים?

יהדות על רגל אחת

 

'טיפש מטופש' צעק המלך על משנהו, 'הרי אמרתי לך לא לתת לו למדוד את החליפה בשום אופן', נזף בו בחומרה.

 

'אבל… אבל…' גמגם המשנה, 'חשבתי שאוכל להועיל למלך וחזרתי עם ממון רב בשבילך' הוא בכה בדמעות.

 

'לא ביקשתי ממך לעשות חישובים לטובתי, רק דבר אחד – לא לתת לו למדוד את החליפה. אני ידעתי שאתה נאמן לי ולכן התערבתי עם המלך החדש על 8 מיליון שקלי זהב שבשום פנים ואופן לא תיתן לו למדוד את החליפה'. ענה המלך באכזבה ובעצב.

 

המשנה למלך הבין את חומרת מעשיו ויצא מבויש מפני המלך".

 

הרב טל סיים את המעשה ופנה למוסר ההשכל: "אנחנו לא מבינים ויודעים חשבונות שמים. הקב"ה נתן לנו מצוות כדי להיטיב איתנו והוראות ברורות כיצד עלינו לנהוג. עלינו להיזהר מלחשוב שאנו עושים לו שירות גדול יותר, ובדרך עוברים על מצוותיו. עלינו להתחזק באמונה ולהבין שדרך ההלכה היא הדרך הטובה ביותר עבורנו ועלינו לשאוף ללכת בה. איננו רואים את התוכנית הגדולה של הקב"ה, אך עלינו להבין שהיא הדרך הטובה ביותר עבורנו ולרצות לצעוד בה", סיים הרב בנחת, בנועם ועם חיוך גדול.

 

באותו רגע הרשתי שמשהו בבסיס ההבנה שלי השתנה ונחת גדולה נפלה עלי. זו אותה תחושה שאני מרגישה כשדבר של אמת נקרה בדרכי, כי לפתע הכל התיישב במקומו הנכון כשהבנתי שאין לי מה להתחכם מול אבי שבשמים, ושאני רוצה להיות פשוטה וללכת בדרכו כפי שהוא הורה לי ובדרך שתטיב עמי ביותר. את העבודה הקשה של לחשב את החשבון הוא כבר עשה בשבילי, ועכשיו רק נותר לי להחזיק את הפתרון חזק בידי.

 

 

* * *

שרון רוטר, רעיה, אמא, זמרת, כותבת ואוהבת לשאול שאלות ולקבל גם תשובות. נמצאת בתהליך של חזרה בתשובה כשבע שנים באופן מעשי, אך כבר יותר מעשור מעוניינת להתחבר ולחקור את שורשיה היהודים. את התפנית החדה שפתחה לה את הלב ואת האמונה בבורא עולם היא זוקפת לזכותו של רבי נחמן מברסלב ומשנתו. אתם מוזמנים לכתוב לשרון רוטר בכתובת: sharonroter@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה