הזדמנות שנייה, לא רק פעם בחיים

הגישה השלילית שהחברה המודרנית מושכת את האדם אליה, עושה יחסי ציבור ופרסום שלילי להרבה הזדמנויות שניתנות לנו בחיים - כמו הקרבה לבורא עולם. הזדמנות שנייה, לא רק פעם בחיים!

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

הגישה השלילית שהחברה המודרנית
מושכת את האדם אליה, עושה יחסי ציבור
ופרסום שלילי להרבה הזדמנויות שניתנות
לנו בחיים – כמו הקרבה לבורא עולם.
הזדמנות שנייה, לא רק פעם בחיים!
 
 
תשובה היא מצווה נפלאה ועצומה. אבל, משום מה, הרבה אנשים מתקשים להאמין שהיא אכן כזו. אני מקבל המון אימיילים עם שאלות כמו: "האם השם באמת סולח לי, אפילו שעשיתי את מה שעשיתי?"
 
התשובה הפשוטה, שאין עליה עוררין בכלל, מצטלצלת ועולה לה באמפתיות: כן! זה לא משנה מה עשית או עד כמה התורה מסתכלת בחומרה על העבירות. כי לא רק שהשם סולח, הוא אוהב אותנו ומאמין בנו מספיק כדי לתת לנו הזדמנות שנייה.
 
תשובה היא מצווה פשוטה. ומידת הכנות, היא תנאי מקדים לתשובה של הנשמה. תשובה היא כמו ניתוח פלסטי. איך אתם שואלים? ובכן, העבירות עושות צלקות בנשמתו של האדם ומדכאות את היכולות של הנשמה לקלוט הארות שמימיות. התשובה מסירה את הצלקות הללו, וכתוצאה מכך עוזרת לנשמה לחדש את היכולות שלה לקבל את אותן הארות שמימיות, וכתוצאה מכך להתקרב אל השם.
 
איך עושים את זה? פועלים על פי ארבעת השלבים הבאים:
 
שלב א – עצרו ברגע זה ממש. הפסיקו להתעסק בדבר הרע שאתם עושים והשתוקקו לעשות את השינוי לטובה.
 
שלב ב – התוודו בפני השם על מה שעשיתם, כי כשאדם מתוודה בפני בוראו אז הוא לא נשפט בבית דין של מעלה. וכמו שאומר רבי נחמן מברסלב: כשיש דין למטה, אין דין למעלה… השם מלא רחמים ואהבה אלינו, ובעיקר עם אלה המודים בפניו על טעותם.
 
שלב ג – בקשו סליחה מהשם על מה שעשיתם, הראו לו שאתם מבינים היכן טעיתם. אם אדם מתוודה בפני חברו על טעותו, הוא בודאי מתנצל על מה שעשה, נכון?
 
שלב ד – קבלו על עצמכם להשתפר להבא, ובקשו מהשם שיעזור לכם.
 
זהו! את ארבעת השלבים האלה כל אדם חייב ליישם בחייו. זאת מצוות התשובה. היא באמת קלה! נכון, היצר הרע, הארכי-שקרן, יעשה כל שביכולתו להרחיק אתכם ממצווה זו, ירתיע אתכם עם כל מיני שקרים. הגישה שלו היא הכל או כלום, הוא יאמר לך שאם לא תגדל זקן ופיאות אתה לא יכול לעשות תשובה… לא נכון! אל תאמין לו.
 
עם ארבעת שלבים אלה אתה מרגיש רגוע ונינוח, ממש כמו בבית.
 
לא מאמינים?
 
אז תארו לכם את הסיטואציה הבאה:
 
מסתבר שלא שילמתם למס הכנסה במשך עשרים שנה, והסכום שאתם חייבים מגיע למיליון שקלים! אתם מגיעים לפגישה עם המנהל הבכיר שכל רצונו – אחרי ששמע את דבריך וראה אותם שחור על גבי לבן – הוא רק לזרוק לך על הראש את הספרים שלידו. אבל, הוא מגלה אדיבות, רגישות והבנה למצב בו אתה נמצא, ולמרבה הפלא, גם לכל מה שטענת להגנתך. ולמרות התירוצים שאתה מעלה על כך שלא שילמת מס הכנסה בשני העשורים האחרונים, אתה עדיין חייב את הכסף במלואו, או ש…
 
הבנתם, נכון? עכשיו תארו לכם שאותו מנהל מציע לכם הצעה: 'טוב', הוא אומר, 'אני מוכן למחוק לך את החוב. אך כל מה שעליך לעשות מעתה הוא לשלם בזמן את המס המתבקש ממך. מסכים?'
 
הראש מסתחרר. מה? כזאת אדיבות? (ועוד במס הכנסה?) בודאי שאתם מסכימים. אתם חותמים על הדף עליו נכתב ההסכם ביניכם. בזה הרגע חסכתם לעצמכם מיליון שקלים (שמאיפה תביאו…) והרבה שנים מאחורי הסורגים…
 
דמיוני? אשליה? פנטזיה? ממש לא. כך פועלת מצוות התשובה. למעשה, זו הדרגה הנמוכה של התשובה – תשובה שבאה מיראה (של שכר ועונש). הגמרא אומרת לנו שכאשר אדם עושה תשובה מאהבה (שזו תשובה גבוהה יותר) העבירות שלו הופכות לזכויות. במילים פשוטות, במקום לשלם מיליון שקלים, אתם מקבלים המחאה על הסכום הזה.
 
היצר הרע, הגישה השלילית שהחברה המודרנית מושכת את האדם אליה, עושים יחסי ציבור ופרסום שליליים לבורא עולם, לתורה ולמצוות. אבל התשובה היא זכייה גדולה יותר מהסכום הכי גדול שמפעל הפיס מציע…
 
ישנה הוכחה גדולה לכל הנאמר כאן בתורה עצמה. התורה מספרת לנו על מצווה הנקראת "פסח שני" (ביום י"ד באייר). בזמן שבית המקדש היה על מכונו, אדם שלא השתתף בהקרבת קרבן הפסח בתאריך הראשון (פסח שאנו חוגגים) נענש בעונש האיום והנורא – כרת, שמשמעו כריתת וניתוק נשמתו של אותו אדם החייב בעונש כזה מעם ישראל. אולם, לאדם שהיה רחוק מבית המקדש או במצב של טומאה, עד לזמן בו אנו מכינים את קרבן הפסח שנאכל בליל הסדר, ולא הספיק לקחת חלק בזה, ניתנת הזדמנות שנייה. השם מזמין את כל אלה שלא הספיקו להגיע או את אלה שהיו טמאים – חודש אחרי ליל הסדר להקרבת קרבן פסח – י"ד באייר, כדי לקיים את פסח שני – ההזדמנות השנייה הלאומית שלנו, ומוחל להם על כך שלא זכו להשתתף בפסח ראשון.
 
איזה צדיק השם!
 
הרבה אנשים יכלו להיות "רחוקים יותר" או "לא טהורים" כמוני, ואת זה אני אומר על סגנון החיים בו חייתי לפני שחזרתי בתשובה. אבל השם מאוד רחמן וסבלן – הוא מזכה אותנו בהזדמנות שנייה. למעשה, "רחוק יותר" ו"לא טהור" הם לא רק הכרטיס להזדמנות שנייה, הם מתארים ממש את מה שקורה בדור שלנו, בעיקר עם הצעירים. אבל אל תוותרו על אף אחד, השם נותן הזדמנות שנייה לכולם. עלינו לעזור לאחרים להבין שישנה הזדמנות כזו ולהגיע אליה.
 
נ.ב. פסח שני – ההזדמנות השנייה – לא הייתה רק נבואה בשבילי, זה סיפור חיי. נולדתי בפסח שני.

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס"

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה