על מה אתה חושב?

אנחנו רגילים לתפישה המכניסטית שלפיה מה שאנו רואים זה מה שיש, אבל גם לומדים להכיר יותר ויותר בעובדה שלמחשבה עצמה יש כוח. רן ובר על כוח המחשבה.

5 דק' קריאה

רן ובר

פורסם בתאריך 05.04.21

ראיית המציאות שלנו מורכבת מכמה רבדים, כל אחד מהם משפיע על האחרים. הרובד העדין ביותר הוא הרצון הפנימי, אחריו המחשבה, אחריה הרגש ולבסוף המעשה (שאף הוא יכול להתחלק לדיבור ולעשייה פיזית יותר).
 
באופן פרדוקסלי, ככל שהעולם מתקדם מבחינה טכנולוגית, כך נחשפים הרבדים הפנימיים והעמוקים יותר. כך בנויה הבריאה,"זה לעומת זה עשה". ככל שהעולם הופך לטכני ומכניי ותר, לחיצוני וקר יותרכך יש אפשרות לגלות גם את החלקים הפנימיים והעדינים.
 
אם פעם, לפני המהפכה התעשייתית, החברה התבססה על חקלאות, עיבוד אדמה ועבוד הפיזית, היום אפשר לעשות המון בלחיצת כפתור. זאת ועוד: כוחו של הדיבור בולט היום הרבה יותר מבעבר. אדם יכול לתת פקודה קולית קצרה, ומערך ממוחשב שלם ייכנס לפעולה.
 
מאמרים נוספים בנושא:
הרבה גלים מסתובבים באוויר
לצלוח בשלום את האוקיינוס
לתרגל בעזרת המחשבות
 
יש גם כלים שאינם זקוקים אפילו לקול: קסדות לחימה מסוג מסוים, הנפוצות בעיקר במסוקים, סורקות את מיקום העין של הטייס ומכוונות את כלי הנשק שעל המסוק לכיוון אליו הוא מסתכל. ולא רק, כיום נעשים מחקרים רבים בתחום הרפואה, שמטרתם לסייע לאנשים מוגבלים לחלוטין לבצע פעולות כמו כתיבה או הצבעה לכיוון מסוים על ידי השימוש בגלי המוח.
 
היכולת לבצע פעולות בכוח המחשבה התקיימה תמיד בעולם הפנימי שלנו. ספרי החסידות והקבלה מספריםעל עוצמת המחשבה והרצון של האדם. הכל נמשך אחרי רצונותיו של האדם ואחרי הבחירות הפנימיות שלו. מחקרים מוכיחים כי בכוחה של המחשבה ליצור אולהרוס. אנו רגילים לתפישה המכניסטית שלפיה מה שאנו רואים זה מה שיש, אבל אנו לומדים להכיר יותר ויותר בעובדה של מחשבה עצמה יש כוח! 
 
ההתמקדות במחשבות מסוימות תמשוך אלינו מציאות מסוימת. אם אדם חושבמחשבות שליליות לגבי חייו הוא מגלה שהמציאות שלו הולכת ונעשית קודרת יותר ויותר. כוח המחשבה מושך בעקבותיו את המציאות החיצונית.
 
גם בלי להתעמק בסודות הפנימיים של כוח המחשבה אפשר לדעת את זה בחוש. לדוגמה, אדם שמאמין שאם יבקש עזרה הוא לא יקבל אותה, מנציח את המחשבה הזאת בתוכו. כשהוא אכן מבקש עזרה, הוא מבקש אותה באופן שכמעט מחייב לסרב לו. אדם אחר בטוח שתושיט לו עזרה בשמחה, ואכן, ברגע שהוא מבקש, סביר שתיענה ותיאות לעזור לו.
 
לפעמים אנשים טוענים שהם מנסים את כוח המחשבה הם מכירים בעובדה שהמחשבה משפיעה על המציאות אבל אצלם זה לא עובד! הם חושבים מחשבות רצויות ומתאמצים, אבל עמלם אינו נוש אפרי. אחת הסיבות שנראה לנו ש"זה לא באמת עובד" היא הפער בין המקום שבו היינו רוצים להיות במחשבה ובין המחשבות שמעסיקות אותנו למעשה, באופן לא מודע.
 
אדם טוען, לדוגמה, שהוא רוצה להרוויח יותר כסף ולהתקדם בחברה שהוא עובד בה. לכאורה, אין שום סיבה שזה לא יקרה. הוא אומר גם שהוא משקיע זמן במחשבה על כך, מתרכז ומדמיין את זה קורה. אבל השאלה היא, אם יש לו גם מחשבות אחרות לגבי העניין? פחדים, למשל. אם בעצם, בסתר ליבו, האיש מפחד להצליח, אם הוא מפחד להעז ולהתקדם, הפחדים הללו יעכבו אותו. אם יש לו רצון להשתנות, אך מצד שני פועלים בו גם רצונות שסותרים את השינוי הוא לא יזוז.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
מחשבות  מטרידות
תשכחו מזה
ניקוי  ראש
למה לסבול, יש אמנזיה סלקטיבית!
 
לפני הכל, עלי לגלות מהן המחשבות שפועלות בתוכי. לא מספיק לעצור לרגע אחד ולהגיד אני רוצה טוב. אלא, האם אני באמת רוצה טוב? מהן המחשבות שמעסיקות אותי במשך רוב היום, במודע ושלא במודע? האם המחשבות שלי חיוביות ועוסקות באופן שבו אוכל להתקדם ולהצליח, או שמא אני עסוק יותר בכמה מקפחים אותי, כמה שאין לי סיכוי וכמה חבל שאני כאן בכלל?
 
וכשם שמחשבה שלילית בוראת מציאות שלילית ומושכת אותה, כך מחשבה חיובית בוראת מציאות חיובית יותר ומושכת אותה. זהו חוק פשוט שעליו כתבוה מקובלים מזה דורות. רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, מייסד החסידות, אמר שמקום שמחשבתו של אדם, שם הוא. רבינחמן מברסלב הוסיף וביאר שמה שאתה באמת רוצה במחשבה, זה מה שיגיע אליך. הוא הסביר שלמחשבה יש תוקף גדול. היא יכולה להשפיע על המציאות.
 
על מה אתה חושב? על מה אתה באמת חולם?
 
בעזרת המחשבה אדם יכול להפליג למציאות רוחנית טוב היותר, מציאות שיכולה להתגשם בתוך החיים היומיומיים שלו. ולמרבה הצער, מחשבות שליליות ולא מועילות עלולות לגרום לאדם לשקוע בתחושת חוס ראונים, דאגות ותסכול. המציאות הגשמית מקושרת למציאות הרוחנית ומשתלשלת ממנה. כבר ידוע לנו שאפשר לשנות את המציאות על ידי שינוי התפישה המחשבתית.
 
ישנם סודות רוחניים שבעזרתם אפשר לחולל שינוי ברמות הרוחניות, הנפשיות והפיזיות. רוב החסימות שלנו מגיעות מתפישות לא נכונות של המציאות ושל עצמנו. אם נזהה את החסימה ואת הנקודה שאפשר לפרוץ דרכה נסלול דרך חדשה לאפשרויות רחבות שלא העלינו עד כה בדמיוננו.
 
בכוח המחשבה לשאת אותנו קדימה, מעלה, הרחק מהמצב הנוכחי שאנחנו תקועים בו.
 
ידוע שכוח המחשבה פועל גם באמצעות דמיון יצירתי. כשם שיש לנו עיניים בראשנו, כך יש לנו גם יכולת ראייה פנימית. אנו יכולים להתבונן בדברים, לדמיין אותם ולראותם בעיני רוחנו. ככל שנצייר לעצמנו את הדברים באופן מוחשי יותר כך נאפשר לכוח הרצון שלנו להתמגנט לעברם.
 
"דע שיש בבני אדם סגולות גדולות כיי כולין לפעול על יד ימחשבתם מה שהם חושבים… כי כשהמחשבה היא כולה אחוזה ודבוקה בדבר אחד שיהיה כן… על ידי זה הם פועלים שבהכרח יהיה כן כמו שהם חושבים. וגם שהמחשבה תהיה בפרטי פרטיות, לא בדרך כלל כגון שיחשב שאם יהיה כן יהיה כך וכך בפרטיות" (שיחות הר"ן, אותסב).
 
אם אדם רוצה להגיע למציאות פיננסית טובה יותר, למשל, לא די בכך שיחשוב על כך שהוא רוצה שהמציאות שלו תהיה טובה יותר. עליו לדמיין ממש, בפרטי פרטים: איך הייתי רוצה שהמציאות החדשה שלי תיראה? עליו להגיע למצב של בירור פנימי מה אני בעצם רוצה? שהרי אם לא ברור לי מה אני רוצה, בכל פעם אחשוב על משהו שונה במעט.
 
אם כן, השלב הראשון הוא להבין מה אני רוצה. השלב הבא הוא לנסות לפרט לעצמי: איך זה הולך להיראות?
 
ניק חלדוגמה אדם שרוצה ללמוד יותר. זאת משאלת לב כללית. מה אתה רוצה ללמוד יותר? איך אתה רוצה להשיג את זה? איך ייראו החיים שלך אם תלמד יותר? כדאי אפילו לרדת במחשבה לפרטים ויזואליים ממש: איפה תשב כשתלמד יותר? מה תהיה הסביבה החיצונית? אפשר להתמקד אפילו בפרטים שנראים לנו שטחיים. כך המחשב התוכל "להיתפס" במשהו, זה כלי שמאפשר לכוונן את המחשבה.
 
באופן כללי, אנו רוצים שהמחשבות שלנו יפנו בכיוון חיובי לעבר בנייה ולא לעבר התבוססות בבוץ של העבר. אנו רוצים לעורר את הרצון שלנו ולברר אותו, כדי שנוכל להוציא לאור את הטוב הגנוז בתוכנו. עלינו להבין שהמחשבות שלנו הן כוח חשוב ודומיננטי בחיינו.
 
"דע שהמחשבה יש לה תוקף גדול, ואם יחזק ויגברמחשבתו על איזה דבר שבעולם, יוכל לפעול שיהיה כך, ואפילו אם יחזק מחשבתו מאוד שיהיה לו ממון, בוודאי יהיה לו, וכן בכל דבר. רק שהמחשבה תהיה בביטול כל ההרגשות. והמחשבה תקיפה כל כך, עד שאפשר למסור נפשו במחשבתו ממש" (ליקוטי מוהר"ן מהדורא קמא, סימן קצג).
 
אתם מוזמנים לנסות את התרגיל הבא:
 
איפה תרצו להיות בעוד חמש שנים?
 
נסו לדמיין את החיים שלכם ללא המגבלות שאתם מכירים היום. נסו לדמיין עבודה שהייתם רוצים לעבוד בה באמת, בלי להתייחס לעבודתכם כרגע או לאילוצים של החיים הנוכחיים שלכם.
 
אם אתם לא בכושר ומשקל גופכם הוא הרבה מעבר למה שהייתם רוצים, נסו לדמיין את החיים שלכם ללא המשקל העודף. נסו לדמיין את החיים שלכם כשאתם בכושר גופני טוב.
 
נסו לדמיין את המציאות החדשה על כל פרטיה ממש.
 
אם מדובר בעבודה חדשה: מהי? איפה בדיוק תעבדו? איך ייראה המשרד או המקום? מה תעשו שם? עם מי תעבדו? כמה תרוויחו?
 
ככ לשנצייר לעצמנו את הדברים באופן מוחשי יותר כך נאפשר לכוח הרצון שלנו להתמגנט לעברם.
 
 
* * *
רן ובר, מחלוצי תעשיית האינטרנט בישראל (משנת 1994), יזם, מרצה, מנחה קבוצות וסופר. לרן ניסיון רב בהייטק ובהדרכה, כתב במעריב (NRG)  ובעיתונים נוספים, בעל תואר בפסיכולוגיה מערבית ומעביר שיעורים בחסידות ותורת הנפש לאור תורתו של רבי נחמן מברסלב. ניתן להזמין את רן לסדנאות בנושא סוד הנקודה הטובה וכמו כן ניתן לתאם טיפולים/מפגשים אישיים. לפרטים נוספים לחצו כאן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה