עצה של מומחה

מה שמפריד בין הצלחה לכישלון, בין עסק כושל לעסק מצליח, היא העצה. ועצות, כמו שכולנו יודעים, לא קל לתת. מה עושים? פונים למומחה.

3 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 18.03.21

אם נתבונן סביבנו, נצליח להבחין בסוגים שונים של אנשים.
 
יש את החכמים ויש את הטיפשים, יש את התמימים ויש את המפולפלים, וכולם עוסקים במקצועות שונים בכל רחבי העולם.
 
אבל אי אפשר להתעלם מהשאלה שכל כך מציקה ומטרידה – למה חלקם מצליחים יותר ואחרים פחות? מה גורם לאחד להצליח במקום שחברו נכשל? הרי אי אפשר לייחס את זה לעשירות או לעוני, לחכמה או לטיפשות, נכון?
 
העובדות בשטח מעידות כאלף עדים שהנתונים לא בהכרח קובעים. יש חכמים שנכשלים ויש טיפשים מוצלחים. יש עסקים חסרי סיכוי שהמריאו כמטאורים בשמי ההצלחה, ויוזמות ברוכות שנגנזו על שום כלום בפח האשפה.
 
מאמרים נוספים בנושא:
לומדים  מטעויות
העצה של הבאבא סאלי
עצה לאנשים מתוזזים
 
תהא הסיבה אשר תהא, עניין אחד וודאי – מה שמפריד בין הצלחה לכישלון הוא… העצה!
 
כן. לאדם יש בחירה לטוב ולמוטב, אולם את סוג הבחירה תכריע העצה. עצות טובות מסוגלות להפוך עני מרוד לעשיר גדול, ואילו עצה קלוקלת מסוגלת להוריד לטמיון כל הון שבעולם.
 
שתי בעיות מרכזיות מעיבות על תחום ההיוועצות.
 
הראשונה, רוב העולם לא יודעים להשית עצות בנפשם. כולם מלאים לבטים ואינם יודעים מה באמת טוב ומה לא לעצמם, קל וחומר לסובבים אותם.
 
השנייה, כאשר כבר ישנו מי שהעצה הטובה מצויה בידו, אנשים אינם מעוניינים להישמע לו. והעובדה הזו מאריכה את הגלות שלנו שוב ושוב.
 
כן, אנחנו זקוקים לעצה מספיק טובה וישרה כדי לצאת מחשכת הגלות. עצות רעות הכניסו אותנו לאלפי שנות סבל ודיכוי – עצת הנחש לחווה, עצת הערב רב לעם ישראל, עצת אחיתופל ועוד. ובגלל עצות שכאלה אנחנו עדיין כאן, מסופקים ונבוכים בבחינת "אבדה עצה מבנים".
 
איך יוצאים מהבוץ הזה?
 
כן, גם כאן צריך עצה.
 
עצת הצדיקים
 
מי שניסה להציג את רגליו במשעולי הנפש יודע עד כמה עצה טובה חיונית לקיומו הרוחני. אנחנו לא אנשים רעים חלילה, אנחנו פשוט חסרי עצה. יהודי מעוניין לקדש את עצמו, להתחזק, להיות טוב יותר. הוא מנסה ומשתדל. מסגל לעצמו הנהגה טובה, מנסה לבטל מידה מגונה. והנה, הוא מוצא את עצמו בעיצומה של מלחמה. הכל מתמוטט, הפרנסה, הבית, השלווה.
 
מה קרה כאן?
 
רק ניסיתי להיות טוב יותר, הוא יאמר לכם. לא הזקתי לאיש, אז למה כל העולם כולו מתנפל עלי?!
 
הקשיים הללו מובילים אנשים רבים למסקנה מסוכנת ואומללה – 'צמיחה רוחנית זה לא בשבילי. אני לא ראוי. עכשיו כבר מאוחר מדי לעשות שינוי כזה ועוד בגילי…' המחשבות הללו הן תוצאות מרות של חוסר ניסיון בעבודת הבורא. צדיקים מלמדים שקשיים ומבוכות שכאלו עברו על כל מי שחשקה נפשו בהתעלות רוחנית, בקרבת הבורא. כן, על כל צדיק ועל כל חסיד אמיתי.
 
ולא, אנחנו לא רעים. אנחנו גם לא לא בלתי ראויים. אנחנו פשוט לא מבינים. חסרה לנו העצה הנכונה. זו שמיישבת את הדעת. חסרה לנו עצה של צדיקים.
 
איפה נמצאים השורשים במציאת העצה הנכונה? מאיפה כל הבלגאן הזה מתחיל?
 
מסע בזמן לאחור, עד לימים בהם אחיו של יוסף הצדיק התייעצו ביניהם, קבעו מושב בית דין והכריעו להרוג את אחיהם הצעיר מדין מורד במלכות. הכרעה זו הומתקה בהחלטה על מכירתו לישמעאלים. ובמכירת יוסף, למעשה, נמכרה העצה בעצמה.
 
זה מה שקורה לנו לאורך הדורות – עד שכבר יש מי שיש בידו להעניק לנו עצה טובה, מוכרים אותו. יוסף ברוח האלוקים שבקרבו פותר את חלום פרעה, יועץ ואף מנהיג מדיניות גאונית שמצילה את מצרים ושכנותיה ממשבר כלכלי חמור.
 
צדיקים מלמדים שתושייתו של יוסף היא לא תוצאה של פקחות וידע כלכלי גרידא, אלא רוח הקדושה המפעמת בקרבו. הקדושה היא היא מקום העצה! וכדי שהעצות יצאו לאור חייבת להיות אחדות בין כל האחים.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
העצה  היומית
עצה טובה!
המאמן האישי שלך
המדריך  לאמת
 
מה יקרה עם מלכות בית דוד? "ולא יחצו לשתי ממלכות עוד" זו הנבואה – התאחדותה העתידית של מלכות בית דוד.
 
ממלכה, מלשון עצה. כמו "להימלך" – להיוועץ. חלוקת מלכות בית דוד רומזת על מצבה המפוצל של העצה, על הספקות הגורמים להתארכות הגלות. לעתיד, תתבטל המחלוקת, והעצה המושלמת תתאחד בנשמתו של משיח הקרוי "פלא יועץ". כלומר, ברשות משיח צדקנו תהיה העצה השלמה שתוביל אותנו מחוץ למנהרות הגלות האפלה. זו תהיה העצה שתתאים בדיוק לכל אחד ואחד ולכל רגע מרגעיו, לכל ניסיון, תימהון ומבוכה. זו תהיה העצה השלמה שלא יישארו אחריה שום שאלות, קושיות או ספקות.
 
יש לנו את הצדיקים, את הצדיק שבדור – רבי  נחמן מברסלב, ואת תלמידיו – מרבי  נתן מברסלב זי"ע ועד ימינו אנו. הם אנשי העצה.
 
עצה, היא חכמה שמצליחה לפתור בעיות במציאות. עצה, היא הבנה עמוקה שמתחברת לחיים שלך ומגישה לך כלים נכונים בזמן נכון. על המלאכה העצומה הזו מסרו הצדיקים את נפשם וחייהם. כך גם רבי נחמן מברסלב ותלמידו רבי נתן. והנחל הנובע של הרבי המלא בכל טוב היה המקום בו צלל תלמידו היקר, רבי נתן, והתקין גם לנו ספינות רחבות לעבור בימים אדירים. חפר בורות ותיקן צינורות להמשכת המים המתוקים. מי שרגיל בספריו הקדושים מסגל לעצמו הסתכלות אחרת על החיים. מבט ישר ופיקח. הסתכלות שמזהה עצות מתוקות ופשוטות בכל מצב, אפילו הסבוך והמורכב. בכל מקום, אפילו האפל וחסר הסיכוי, היוועצו בו דרך ספריו ובספרי ממשיכי דרכו.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה