עשרים טיפים להתמודד עם פחד

בימים אלה, כשהצפירות נשמעות כמעט בכל מקום בארץ, לא רק אנחנו מתמודדים עם הפחד, אלא גם הילדים. רוחמה אפרתי עם עשרים! טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם הפחד.

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 05.04.21

בימים אלה, כשהצפירות נשמעות
כמעט בכל מקום בארץ, לא רק אנחנו
מתמודדים עם הפחד, אלא גם הילדים.
רוחמה אפרתי עם עשרים! טיפים
שיעזרו לכם להתמודד עם הפחד.
 
 
כאמא שרצה עם הילדה למרחב המוגן או לממ"ד, בעקבות ירי הטילים ומבצע צוק איתן שיצא לדרך כבר למעלה מעשרה ימים, ברגע של הפוגה רשמתי לעצמי 20 טיפים! מועילים שעזרו לי, ואני מאמינה שהם בהחלט יעזרו גם לכם לעבור את הימים האלה, עד כמה שאפשר, בצורה רגועה ומרגיעה. אלה לא הנחיות של פיקוד העורף, אבל מומלצות מאוד, הוראות של צו השעה "מהמטה הרוחני" שלי.
 
1. מפחד חושש וחרד – הילד מרגיש כך בדיוק כמונו, ולפעמים גם יותר. לא תמיד הוא יכול להבין את המשמעות של הדברים, אבל הידיעה שהילדים חוששים ומפחדים – הרגשה לגיטימית שלא צריך להתעלם ממנה, כבר פותחת דלת רחבה לנפשו הרכה.
 
2. כעס, הלם וחששות – בזמנים של לחץ, במיוחד כמו אלה שאנו חווים בתקופה האחרונה, אלה יכולות חלק מהתגובות שלנו או של הילדים. יש לתת את הדעת, שמבוגר הוא לא ילד שלא יודע ולא מבין מה בדיוק קורה ולמה כולם בלחץ, הוא מרגיש מאוים, חסר ביטחון וחסר את היציבות שהוא רגיל אליה.
 
3. הסברה – ההסברה צריכה להיות גם לילדים בהתאם לגילם והבנתם, להסביר להם בדרך הכי נעימה שתמצאו את מה שקורה. להרגיע אותם שהם אנחנו איתם, ביחד, שומרים ומגנים.
 
מאמרים נוספים בנושא:
מכתב לאבא ואמא
לאהוב בלי קיצורי דרך
לקחת אחריות
 
4. חיבוקי ואהבה – אלה בעצם הטיפ הכי גדול שאני יכולה לתת לכם, כי הם כדור ההרגעה הכי טוב, הכי מחזק ונותן את ההרגשה של הביטחון שאתם מעניקים לילד. אל תשכחו – אתם חומת המגן שלו!
 
5. רחמים – בזמנים כאלה כשרמת הלחץ עולה יתר מהרגיל, כשמתח תופס אותנו ממש לא כמו בימים הרגילים, אחת הפעולות שיכולות לרכך את ההרגשות האלה היא הפגנת רחמים. תבינו שגם להם קשה מאוד, הם לא מבינים, הבכי וההיסטריה הם הדרך שלהם להביע את עצמם, אז תרחמו עליהם, תגלו אמפתיה, חזקו אותם עם מילה טובה, חיוך, גם אם הוא מאולץ, ותראו איך זה פועל פלאים גם עליכם.
 
6. אי אפשר לברוח מהאמת – לכן חשוב להסביר לילד במילים שלו, מה אנחנו חווים – כשנשמעת אזעקה וצריך לרוץ לממ"ד או למקלט. להתחזק באמונה ובידיעה הבלתי מעורערת שבורא עולם איתנו והוא אוהב אותנו אהבה גדולה.
 
7. שירים – ילדים מאוד אוהבים שירים, זה אמצעי מצוין להרגעה ולהשראת הרגשה נינוחה ונעימה, בעיקר במצבי לחץ ומתח. שירו איתם שירים, מזמורי תהילים ביחד, אמרו ביחד שמות צדיקים, וזכרו תמיד שאין עוד מלבדו!
 
8. כשיוצאים מהמרחב המוגן – היו קשובים לצרכי הילד. האזעקה כבר לא נשמעת ברקע, הלחץ קצת יורד, אבל במוחו של הילד רצות מחשבות מפחידות ולא נעימות. עודדו אותו לדבר על מה שהוא מרגיש וחזקו אותו עם ההרגשה שהוא לא לבד, אתם שם איתו בכל מצב.
 
9. פעולות מעודדות – ציור, שירה, ריקוד, כל דבר שיכול להפחית את הפחד, את הטראומה, להביע את מה שהוא מרגיש. העיקר שיוציאו את זה החוצה.
 
10. תגובות לוואי של פחד – רגרסיה, הרטבה, התנהגות ילדותית, כעס, עודף תיאבון, היצמדות יתר להורים, בכיות ועוד. כל אלה תגובות מובנות מאוד של הילדים ויש לתת להתייחס בהתאם – ברוגע, בהבנה והמון אהבה.
 
11. בקשות מיוחדות – לפעמים, במצבים של מתח, לחץ או חולי, על הפרק עולות בקשות מיוחדות. אם יש באפשרותכם למלא אותן, עשו זאת בחפץ לב ועם הבנה, גלו סולידריות וגמישות. רוב הסיכויים, שמדובר בתשומת לב שהילד מבקש, שהרי המצב לוקח אותנו מהם ואנחנו שקועים במה שקורה. אל תשכחו, הם צריכים אתכם.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
אמא, קצת קשה לי
אהבה, התרופה להכל
תפילה של אמא
 
12. מה הם רואים? – כשהם מסתכלים עליכם הם בוחנים אתכם מכף רגל ועד ראש, בודקים איך אתם מגיבים. השתדלו להיות דוגמה טובה לחיקוי. השרו, עד כמה שאפשר, רוגע ושליטה.
 
13. אין שום ייאוש בעולם –כפי שרבי נחמן מברסלב אומר, לכן נצלו את הדיבור הזה לחזק אותם, לומר להם שאנחנו אף פעם לא מתייאשים, אנחנו חזקים באמונה, באהבה של בורא עולם אלינו, והשם שומר עלינו.
 
14. נקודת אמת חזקה – בכל אדם טבועה נקודת אמת אותה הוא מקרין החוצה לסביבה. זה מה שאתם צריכים לעשות, להקרין את האמת – הכוח, הרצון, השמחה שקיימים בכם, שאולי נעלמו קצת מתחת לפני השטח בגלל המצב. הוציאו אותם החוצה וחזקו את הילדים ואת עצמכם.
 
15. להושיט יד לא רק כשהילד מבקש – ויפה שעה אחת קודם! תקשיבו לרחשי ליבו, למה שהוא אומר, אל תזלזלו. תתעניינו בו, תשאלו שאלות ונסו להבין מה עובר עליו, גם אם על פני השטח נראה שהכל בסדר.
 
16. ביחד – העובדה שאנחנו ביחד היא אחד החיזוקים הכי גדולים שהילד יכול לקבל מכם. השתמשו במושגים של שיתוף, של אחווה, של ביחד.
 
17. תחמיאו להם – תנו להם פרגון על ההתנהגות הנפלאה שהם מפגינים, אפילו אם הם בוכים. תנו להם מילה טובה, או אפילו פרס קטן, על היכולת הנפלאה שלהם להישמע להוראות ולבצע אותן תחת לחץ ופחד. זה בהחלט מגיע להם!
 
18. תנו להם את המרחב שהם צריכים כדי לבטא את עצמם – אל תלחצו, אל תדחקו את השעה. תנו להם לפרק את מה שהם מרגישים בקצב שלהם. אתם אומנם יכולים לעזור מעט, לדרבן בעדינות, אבל הקצב הוא שלהם. מצדכם, הפגינו חום ואהבה, מילים טובות והרבה אמפתיה.
 
19. אל תאבדו את השגרה – נסו לשמור עליה עד כמה שאפשר, המשיכו את סדר היום שלכם, לפי מה שמתאפשר, בצורה הכי תקינה, פעולה כזו לכשעצמה מעניקה לילד יציבות וביטחון.
 
20. אל תשכחו שגם אתם הייתם ילדים! – נסו להסתכל עליהם מתוך הנעליים שלהם, ומתוך החוויה שלכם כילדים, כדי להבין את החשיבה הילדותית שלהם. ככל שתסתכלו עליהם בגובה העיניים כך יוקל להם.
 
בהצלחה רבה, ויהי רצון שנזכה לעבור את הימים האלה בשלום בגוף ובנפש כל משפחה וכל משפחת עם ישראל הגדולה, אמן.
 
 
* * *
רוחמה אפרתי, בעלת תואר בפסיכולוגיה ותקשורת (B.A) יועצת ומטפלת רוחנית ליחידים וקבוצות, מרצה ומעבירה סדנאות וחוגי בית ושדכנית למגזרים השונים. לפרטים והתייעצות:ruhi_d@walla.co.il. אתם מוזמנים לבקר באתר של רוחמה: www.ruchama.co.il 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה