עת רצון

"חטפתי" עוגת דבש ומיהרתי לחדר ההתבודדות שבבית, לפני שירגישו בחסרוני ובחסרון העוגה. ואז חשבתי, מה אבקש ממנו לקראת השנה החדשה?

3 דק' קריאה

הגר דוויג'י

פורסם בתאריך 06.04.21

"חטפתי" עוגת דבש ומיהרתי לחדר
ההתבודדות שבבית, לפני שירגישו
בחסרוני ובחסרון העוגה. ואז חשבתי,
מה אבקש ממנו לקראת השנה החדשה?

"טוב אחרית דבר מראשיתו" (קבלת ז, ט), אומר לנו שלמה המלך ע"ה. מיד כשמסתיים הדבר, זה מה שקובע. הרי כל ההתחלות יש בהן רצון טוב, התרגשות והמון רצון לעשייה.
 

זה מתחיל בשנה חדשה של הלימודים כאשר פותחים דף חדש במחברת וכותבים בכתב הכי יפה עם העט המהודר,

או כשנכנסים לדירה החדשה, אז הכל נקי ומסודר ואין שום בלגאן בבית. אט אט, עם הזמן, הדואר מתאסף על השולחן והתיק לא במקום,

או כשקונים דבר חדש, אז תמיד אנו שומרים עליו ומתרגשים נוכח הרכישה החדשה בה זכינו…

וגם עכשיו, כשהתחלנו שנה חדשה, רגע לפני, כמות ההודעות הכתובות הציפו את הטלפונים עם ברכות ואיחולים של שנה מלאה בבריאות, שנה של הצלחה, של פרנסה טובה… המון הודעות מרגשות מאוד ומלאות אהבת ישראל והכל מבורך. בהמשך, שלושת הימים המדהימים של החג המקסים – של חשבון נפש, של דין ודברים בשמים, חג שבו ספרינו נפתחו, ואז חשבתי לעצמי – על מה אדבר עם בורא עולם? מה אבקש ממנו לקראת השנה החדשה? כיצד אצליח לעורר את רחמיו יתברך?

לפני ההתבודדות בראש השנה "חטפתי" עוגת דבש ומיהרתי לחדר ההתבודדות שבבית, לפני שירגישו בחסרוני ובחסרון העוגה. סיימתי לאכול והתחלתי לברך ברכה אחרונה וזה היה מדהים, זה היה שונה מכל ברכה שבירכתי בחיי. ואכן, בכל פעם אני מרגישה את האמת במקום בו אני מתבודדת. המילים כבר מוכנות, צריך רק לדבר ולהוציא אותן מהכוח את הפועל.

כשבירכתי בכוונה ולאט לאט, להראות לבורא עולם שאני באמת משתדלת אפילו בדבר הקטן שבקטנים – לכוון, ה' האיר בליבי דבר נפלא איך באמת לעורר את רחמיו.

בברכת מעין שלוש אנחנו מברכים בהתאם למאכל וממשיכים "ועל תנובת השדה ועל ארץ חמדה טובה ורחבה, שרצית והנחלת לאבותינו לאכול מפריה ולשבוע מטובה…"

אף פעם לא שמתי לב למשמעות של "רצית". השם רצה, ובטובו הנחיל לאבותינו את הארץ, הפירות וכל טוב.

הכל תלוי ברצון ה' – הכל זה רצון ה'!

אז גם נזכרתי שזאת אחת הנקודות שהרב ארוש שליט"א מדבר עליה הרבה ומחזק אותנו באמונה בה', שנבין שאין עוד מלבדו וכל מה שקורה מקטן ועד גדול – זה רצון ה'. אבל פתאום באמת הבנתי ש"מעין שלוש" זו ברכה לכאורה ששגורה בפינו אך אנו מפספסים את העיקר – את רצון ה' .

מה שה' רוצה זה מה שיהיה ותפקידנו הוא לעורר את רצונו לעזור לנו להיטיב עימנו.

ובאמת, כשנתבונן במה שהשם רוצה מאיתנו נגלה שהוא רק מבקש את רצוננו! – שנרצה לשמור שבת, שנרצה ללכת בצניעות, שנרצה לקיים את מצוותיו ולעבוד אותו בשמחה, כי הכל תלוי ברצון. עם רצון טוב, תמימות ופשטות, כדברי רבי נחמן מברסלב, נצליח!

בעת הזאת, מה צריך לאחל לעצמנו ולעם ישראל, אחרי כל האיחולים של ראש השנה – שנזכה לחזור בתשובה, שלא נאבד את הזמן היקר שה' נותן לנו? ראש השנה הוא אמנם חג נפלא עם סימנים: תפוח בדבש, תמר וכדומה, אבל זהו יום הדין לכל באי עולם.

ישנם, ולא מעט, שעדיין לא זכו שהניצוץ יידלק בליבם. אילו היה להם רצון, ה' היה שולח להם עזרה משמים לחזור בתשובה, ובמיוחד בימים אלה בהם כל מה שהשם מבקש מאיתנו הוא רק: "פתחו לי פתח כחוד של מחט ואראה לכם פתחו של אולם". פתח קטן, רצון קטן, ואני אעשה את השאר.

אז עלתה לי מחשבה לשלוח לכל קרוביי איחולי חיזוק לאחר שראש השנה יסתיים, שנתחיל את העבודה של התשובה בצורה אמיתית.

והנה, החג אכן הסתיים ונשארנו לבד עם מחשבות וטרדות של היום יום שמגיעות עם הזמן. ולא רק, אלא שצריך לזכור שיום הכיפורים בפתח וימים אלה – עשרת הימים – מאוד חשובים.

הרבה פעמים אנחנו מחפשים ישועות, סגולות וברכות שיהיה לנו עת רצון בשמים ותפילותינו יתקבלו, אבל מה זה עת רצון? כשמו כן הוא – זמן של רצון. ברגע שיהיה לנו רצון, אז יהיה זה הזמן בו התפילה שלנו תתקבל!

בשיחות הר"ן (ק"כ) רבי נתן, בשם רבי נחמן אומר: "ענה ואמר: "חיזקו ואימצו כל המייחלים לה' (תהילים). כל המייחלים דייקא, אפילו אם אינכם זוכים לשום קדושה ועבודה, חס ושלום, רק מייחלים לבד, אף על פי כן חיזקו ואימצו ואל תיפלו משום דבר שבעולם יהיה איך שיהיה …"

כי העיקר זה לרצות, לכסוף, אפילו אם לא יודעים כלום ולא מבינים שום דבר, רק עצם הידיעה שאנחנו רוצים לחזור באמת בתשובה עם כל המניעות שיש בדרך!

דוד המלך אומר "ואני תפילתי לך ה' עת רצון, אלוקים ברוב חסדיך, ענני באמת ישעך" (תהילים סט, י"ד). אומרים שאי אפשר לעזור למי שלא רוצה לעזור לעצמו. ה' לא יכול לרצות בשבילנו, הוא הרי נתן לנו בחירה חופשית, אבל הוא בהחלט יכול לעזור לנו בדרך.

יהי רצון שנזכה לעשות רצוננו כרצונו ונזכה לחזור בתשובה שלמה עם רצון עז לדבוק בה' ולא להרפות לעולם, אמן ואמן.

שנה טובה וחתימה טובה לכל בית ישראל.

לעילוי נשמת רחל בת זוהרה (ג' תשרי תשס"ח)

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אסתי

ז' חשון התש"ע

10/25/2009

הגר, את מדהימה לצערי לא קראתי את המאמר הזה עד כה. אבל הכל משמים וזה פשוט עורר אותי כל כך. הארת בי את ההבנה שהכל תלוי ברצון, ואת שימת הלב למילות הברכה. ליבי נפעם ומתרגש! את אומן! והכי חשוב את עובדת את ה’ כל כך טוב שמעורר קנאה!
תודה רבה

2. אסתי

ז' חשון התש"ע

10/25/2009

לצערי לא קראתי את המאמר הזה עד כה. אבל הכל משמים וזה פשוט עורר אותי כל כך. הארת בי את ההבנה שהכל תלוי ברצון, ואת שימת הלב למילות הברכה. ליבי נפעם ומתרגש! את אומן! והכי חשוב את עובדת את ה’ כל כך טוב שמעורר קנאה!
תודה רבה

3. לימור

י"ג תשרי התש"ע

10/01/2009

לגבי התבודדות בשבת מותר. לחפש בעמ’ 133-134 בספר “בשדי יער”.
בהצלחה=]

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה