צעד קטן, שינוי גדול

השינויים הכי גדולים מתחילים בצעדים הכי קטנים. והשאר? עליו. רוחמה אפרתי עם הצעדים הקטנים שיובילו אתכם לשינויים והימים הגדולים שבפתח.

4 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 05.04.21

השינויים הכי גדולים מתחילים בצעדים הכי קטנים, אפילו רק בצעד אחד קטן מצידנו.

 

הימים שחלפו והשבוע הקרוב, השבוע בהא הידיעה – השבוע האחרון של השנה, הוא עוד הזדמנות לעשות צעדים נפלאים לקראת חגי תשרי הבאים עלינו לטובה, ימים נוראים בהם אנו נותנים דין וחשבון על כל מחשבה, דיבור ומעשה.

 

המלך בשדה, זאת עובדה שאסור לנו לשכוח. נצלו את הימים האחרונים של חודש אלול בהם המלך בשדה, קרוב וזמין לכל מי שבאמת ירצה, "נכון השם לכל קוראיו, לכל אשר יקראו באמת". הוא כאן איתנו, ממש לידנו. אין הזדמנות טובה מזו לפנות אליו כמו אל אבא אוהב, כמו החבר הכי טוב שלנו, לספר לו על השנה האחרונה שחווינו, לבקש סליחה, לפשפש במעשינו, לראות מה אפשר לתקן ולשפר.

 

בצעדים קטנים נגיע אל השינויים הגדולים והמיוחלים. ולפני שנצא לעשות את השינוי הגדול, לתקן את העולם, נתחיל בעולם הקטן, המיקרוקוסמוס של העולם הגדול – אני. "אני לדודי, ודודי לי". בורא עולם חפץ שנפנה אליו, שנעשה את הצעד הראשון, שנראה נכונות. כדי לעשות את הצעד המתוק הזה, אנו מתבקשים לגייס את הרצון שלנו מתוכנו. כל השאר, עליו.

 

אל תשכחו עובדה חשובה מאוד – שהמלך שלנו הוא "אל מלך יושב על כסא רחמים ומתנהג בחסידות, מוחל עוונות… מעביר ראשון ראשון, מרבה מחילה לחטאים וסליחה לפושעים…" הימים האלה, וכמובן כל יום בשנה, הם הזדמנות אדירה שצריך לנצל ולא לתת לה לחמוק לנו מבין האצבעות.

 

"תחזק בשורש אז גם האור יבוא לפרטים", אומר הרב המקובל יעקב עדס שליט"א. העבירות מחלישות את הקשר שבין הנשמה לבורא ועלם, לכן אדם לא מצליח להרגיש את קרבת השם. לכן, יש לחזק תחילה את השורש, את הקרבה והחיבור שלנו עם בורא עולם, להתחזק ב"ושמעת בקולו" (עשיית מצוות) ואז הדרך לתשובה הרבה יותר קלה.

 

בראש השנה אנו נידונים על ענייני השנה שחלפה וזו שבאה עלינו לטובה. מה יהיה לעתיד – בעולם הזה ובבא. נידונים גם על הדורות שלנו. אלה לא רק ימי דין אלא, ואפילו יותר מכל, ימים של קרבת השם, לקחת ברצינות את הקרבה הזו ללב ולנפש, לנצל אותה. "ידרשו השם בהימצאו כי ראו בהיותו קרוב". עכשיו יותר מתמיד תמצאו אותו, את בורא עולם, את אבא שבשמים, בנמצא. הוא מרגיש, הוא כאן, הוא מחבק ועוטף כל אחד מאיתנו. וכמו תמיד, יש את זה שאוהב להרוס את המסיבה, לקלקל ולהשחית – היצר הרע כמובן, שרוצה להרחיק את האדם מהטוב הזה. אל תיתנו לו לקחת מכם את התענוג העילאי הזה, הוא לא שווה את זה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

המלך בשדה, ואיפה אתה?

תחילת שנה במחשבה תחילה

מנקים שולחן

סימנים של התחלה

ארבעה צעדים להצלחה

לראות או לדעת?

מה אתם עושים בשבוע האחרון של השנה?

געגועים לאבא

חיים מתוקים

המסע הפרטי שלי

פותחים דף חדש

מה התכנונים שלכם ליום ה-365?

ההזדמנות הגדולה

 

בידינו תמיד לעשות את הדברים. קחו את עצמכם בידיים, התעוררו ליום חדש, להתחלה חדשה. הוסיפו תפילות, פסוקי תהילים, תיקון הכללי, שמות הצדיקים, קבלות רוחניות שתעמדו בהן, התחזקו במה שאתם יכולים ומסוגלים, אבא שבשמים רואה ושמח בכל פעולה כזו.

 

האמונה היא הבסיס והשורש לכל דבר בחיינו. כוס מים, לכאורה הדבר הפשוט בבריאה, הם מורכבים מאטומי מימן וחנקן, חלקיקים של מרכיבים שאף הם מתחלקים ועובדים 24/7… כל בית החורשת הזה עובד סתם ככה? אם תשאלו חבר מי עשה את הבגד שהוא לובש? מה הוא ישיב לכם, החייט או החברה שמייצרת. אז מי ברא את כל העולם המופלא הזה? חייב להיות בורא שעשה את כל הבריאה הפלאית הזו!

 

עשיית תשובה הלכה למעשה – מאת הרב שלום ארוש שליט"א

 

יש לומר תחילה את הנוסח הבא: "הריני מקשר/ת את עצמי בהתבודדות זו, בתפילה זו אל השם יתברך, לשפוך שיחי לפני בוראי במילים שלי, לכל הצדיקים האמיתיים שבדורנו ולכל הצדיקים האמיתיים שוכני עפר קדושים אשר בארץ המה, ובפרט לרבינו הקדוש, צדיק יסוד עולם נחל נובע מקור חכמה רבינו נחמן בן שמחה ובן פייגא זכותם תגן עלינו ועל כל עם ישראל, אמן" (ניתן לומר את הנוסח הזה לפני כל דבר ודבר, אפשר לתת גם מטבע לצדקה תוך כדי, שכידוע הצדקה היא הפתח של הפתחים בקדושה).

 

1. סדר הימים – בשבוע האחרון של השנה יש לעשות כל יום לעשות תשובה לפי אותו היום. למשל, יום ראשון אחרון של השנה כנגד כל ימי הראשון של כל השנה שחלפה, יום שני כנגד כל ימי השני וכן הלאה.

 

2. שבתות וחגים – לעשות תשובה בשבת האחרונה על כל השבתות שעברו וכן על החגים. האם קיבלתי אותם בזמן? האם קיבלתי אותם בשמחה ובסבר פנים טובות? האם השתדלתי והקדשתי מעצמי? האם דקדקתי במצוות? האם ניתן לשפר? וכן הלאה.

 

3. תשובה לפי האיברים בגוף – להתבונן באיברים, למשל, להתחיל עם הראש והמוח – לבדוק האם היו לנו מחשבות טובות? מה הן עוררו בנו? כך לעבור איבר איבר ולשאול את השאלות הרלוונטיות. דוגמה נוספת, הפה – האם דיברתי לשון הרע ורכילות? וכן הלאה. הרגליים – האם רצתי למצוות? האם הגעתי איתן למקומות טובים? איברים פנימיים – הלב וכן הלאה.

 

4. תשובה לפי מידות – אפשר להיעזר בספר המידות של רבי נחמן מברסלב, לעבור מידה מידה ולבדוק היכן אנו אוחזים בה. למשל, מידת האהבה – האם אני מספיק אוהב ומכבד את עצמי? את הזולת? את בורא עולם? איך זה בא לידי ביטוי? האם יש בי מידת חסד ונתינה, או שמא אני מצפה רק לקבל? כעס – האם אני אדם כעסן? אם כן, מה גורם לי לכעוס? איך אפשר לתקן את המידה הזו? וכן בשאר המידות.

 

5. התבודדות – זה הדבר בהא הידיעה שרבי נחמן מברסלב מדבר עליו בלשון ציווי – להתבודד כל יום! לפחות שעה. וכידוע, כאשר יש דין (משפט) למטה, אין דין למעלה. בשעה זו על האדם לקשר את עצמו, להודות על כל מה שיש לו, להתבונן על המחשבות, הדיבורים והמעשים שלו, להתוודות על מה שחטא, להתפלל ולבקש לתקן ולשפר להבא. ההתבודדות, שהיא התפילה האישית – השיחה האישית של כל אדם עם בורא עולם, אביו שבשמים, היא הדרך הכי טובה לחיבור עם בורא עולם, לקשר הכי מיוחד שישנו, וכמובן – להשיג כל דבר שירצה. כי איך אמר רבי נחמן? התבודדות היא מעלה עליונה מן הכל!

 

בימים אלה יש להרבות בהליכה לקברות צדיקים, ולבקש מהצדיקים שיהיו מליצי יושר וסנגורים עלינו ועל כל עם ישראל. רצוי מאוד להדליק נר לעילוי נשמת הצדיקים, וכן לעילוי נשמת רבינו הקדוש רבי נחמן, רבי יהודה זאב לייבוביץ בן יחיאל צבי זיע"א ועוד.

 

יש לומר את התיקון הכללי ביום ראשון הקרוב (13/9 למניינם) 13.9.15 כ"א אלול תשע"ה בשעה 12.00 בדיוק ביחד עם כל הבאים לקברו של רבי נחמן וכל עם ישראל בכל מקום שהם בעולם, זהו התיקון הכללי העולמי שמסוגל לישועות רבות. יש לתת פרוטה לצדקה, כפי שמורה רבי נחמן, ורצוי גם ליטול ידיים.

 

מומלץ מאוד בשני ימי ראש השנה לקרוא את ספר תהילים השלם, וכן לומר שמות הצדיקים שיהיו מליצי יושר בעדנו.

 

חשוב מאד להיות שמחים בכל ימות ראש השנה, לחייך הרבה, לדבר דיבורים נעימים טובים ומתוקים של אמונה, ולא דיבורי סרק ודברים בטלים. זכרו! הולך אחרי הראש כפי שאומר רבי נחמן.

 

בהצלחה רבה, שנה טובה ושנזכה להיכתב ולהיחתם בספר החיים, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. נחום מאייער

י"ג אלול התשפ"ב

9/09/2022

בשבוע האחרון של השנה יש לעשות כל יום לעשות תשובה לפי אותו היום. למשל, יום ראשון אחרון של השנה כנגד כל ימי הראשון של כל השנה שחלפה, יום שני כנגד כל ימי השני וכן הלאה.
הנכם יודעים מקור לזה?

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה