קבוע, אבל בטוח

לחיות מעל אזורי הנוחות, לעשות את השינוי המיוחל, לאפשר לעצמנו ליצור מחויבות לעצמנו, זה משהו שהולך עם קביעות. עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, על הקבוע, אבל הבטוח.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 17.03.21

קביעות היא עוצמה.
 
וזו סיבה מספיק טובה שכל אדם יעשה לו קביעות בדבר מסוים שצריך לרפא ולתקן בחייו. לכל אדם יש עבודה אישית ופרטית, לעשות לעצמו קביעות בנקודה בה צריך להתפתח ולהשתנות. בפעמים רבות נקודת הקביעות תהיה בנושא שיביא לו ריפוי גדול.
 
קביעות, היא התגברות על ההתנהגות השגרתית אליה אנו נמשכים בלי לחשוב כלל, היא התגרות על החשק להתעצל או על רגש שמבקש שוקולד או סיגריה. קביעות, היא לחיות מעל "אזורי הנוחות" השונים שאימצנו לנו. ואפשר לדייק ולומר גם, שקביעות היא יצירת מחויבות לעצמי.
 
קביעות היא היכולת לנהל ולהוביל את עצמי.
 
מאמרים נוספים בנושא:
קפה עם מלאכים
היא  ואני
הכלים שאלוקים נתן לי
 
קביעות היא כוח שמאפשר לאדם להתעלות מעל הכניעה שלו לצורך שיהיה קל, שקט, חיים ללא מאמץ היא תוציא מאותנו ממעגל החיים שמחפש רק נוחות ועונג. לא פעם, ובטעות מתמכרים לחיים בהם הכל זמין וקל להשגה, בטעות אנו משתעבדים לחיים בהם מחפשים אושר ועושר ברובד החיצוני של החיים. אבל האמת היא, שאי אפשר למצוא חיים קלים ושקטים. בעצם, אין דבר כזה חיים של תענוג בלבד. אין חיים עם משמעות ללא השקעה ולקיחת אחריות. זו הסיבה שהקביעות תייצר שינוי טוב.
 
קביעות בתוספת מחויבות תשחרר אותנו מלהיגרר אחרי הרגלים שחוסמים אותנו מלהתקדם ומשאירים אותנו "בינוניים" או "שטוחים". היא תשחרר אותנו ממה שחוסם אותנו מלממש את היכולות שלנו.
 
העניין הוא, שקביעות נראית כמסגרת לכל דבר, איך בדיוק היא משחררת ומאפשרת חופש והתפתחות?
 
התשובה באה עם דוגמה. נניח שיש לכם אלף שקלים. האם עדיף שתיתנו לעני אחד את כל הסכום, או שקל אחד לאלף עניים? הרי אם תיתנו שקל אחד לכל עני, אחרי הכל, זה לא ממש יעזור לו להשתקם. ואם תיתנו אלף שקל לעני אחד אתם באמת יכולים להציל אותו. התשובה היא, תנו שקל אחד לאלף עניים. למה? כי על ידי שתיתנו שוב ושוב ובקביעות תרגילו את עצמכם במצווה יקרה של צדקה, ובתכונה אדירה – נתינה.
 
אז כמו שאתם מבינים, הקביעות היא מחויבות. כאשר חוזרים על מעשה או פעולה שוב ושוב אנחנו מרגילים את עצמנו ואת הנפש בשינוי. הקביעות מאפשרת לנו לקחת אחריות, יוצרת אחידות מסוימת, יציבות ורגיעה. היא מסייעת לנו להתמיד, לפרוץ קדימה ולממש את הפוטנציאל, החזון והכישרונות הקיימים בנו.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
הכליה שלי  באהבה
החסד  תמיד שם
גברת פרח השני
לוותר כדי  לתת
 
וכאן נשאלת עוד שאלה, אם הקביעות היא כל כך טובה וחשובה, למה קשה לנו להתחייב לקביעות?
 
אז כך, ראשית, רבים וטובים מאיתנו חושבים שקביעות ומסגרת "חונקות" אותנו, או מזכירות זיכרונות ישנים של חופש מוגבל, שעמום וחוסר חיוניות. תפישה זו מרחיקה אותנו מההבנה שקביעות היא דבר נחוץ!
 
שנית, הקביעות תלויה בהתחייבות. נדמה לנו שיש לנו מחויבויות רבות בחיים, למשפחה, לעבודה, לשכנים וכדומה. אין לנו רצון למחויבות נוספת על הראש. אבל האמת היא, שאם נתעלה מעל עצמנו, אם נרכין ראש בפני ההתחייבויות ונתגבר על הרצון הרגשי להישאר באזור הנוחות – הקביעות הזו תייצר שינוי טוב. כשמרכינים את הראש ומקבלים בהסכמה מלאה, ובאהבה, את הקביעות שבחרנו לעצמנו, נגלה שאנחנו מדהימים יותר, יכולים יותר, מכילים ורגישים לאנשים יותר ממה שאנו חושבים, ויכולות מסוימות שאולי לא הכרנו בעצמנו מתעוררות מהתרדמת בה היו.
 
איך אומרים לא לפיתויים? לעצלות? לבטלה? לסיגריה או לממתק? עם קביעות, מכיוון שהיא הדרך לומר לא לפחדים ולחוסר הביטחון. היא מאפשרת לנו להימנע מהתנהלות שאינה ראויה ועוזרת למתוח את קו הגבול במקום שאין.
 
רק כשנתגבר נגלה את עצמנו האמיתי על כל האיכויות והיכולות שבנו. רק כשנתגבר נגלה כמה טוב טמון בתוכנו.
 
באופן מעשי, את הקביעות משיגים עם התמדה במעשים. טוב יהיה כל יום להתחייב מחדש, עד שרצחון של יום ועוד יום יצטרפו לחשבון גדול ויתחברו זה לזה. הם יפגשו ואז תיווצר התגברות. וכשיש רצון לקביעות זו כבר התחלה טובה. לפעמים נשארים בשלב של הרצון זמן רב ורק מאוחר יותר מגיעים לשלב הקביעות, לכן חשוב להתאזר בסבלנות ולעודד את עצמנו על עצם הרצון שלנו לקביעות בדבר מסוים.
 
מה ערכה? ובכן, היא יוצרת קשר. בעיקר, הקשר עם עצמנו. היא גם נתינת כבוד להחלטות שלנו ועקביות עם ביצוע ההחלטות. היא יוצרת הסכמה לעצמנו וזה דבר חשוב מאוד.
 
היא לתמיד? לנצח? ובכן, קביעות מתאימה לנו לזמן ולצורך מסוים. אחרי זמן מסוים נתבונן שוב האם אנו צריכים שינוי וניצור קביעות בהתאם לצורך הרלוונטי. היו גמישים בתוך הקביעות.
 
אנשים אומרים לעצמם, 'כשיהיה לי כוח אתחיל דיאטה/ללכת' וכדומה. האמת, אם תתחילו ללכת או את הדיאטה יהיה לכם זמן וכוח.
 
כשעושים דיאטה יום אחד, זה נחמד. כשעושים דיאטה בקביעות מרזים! כשעושים הליכה פעם אחת, זה יפה. כשהולכים בקביעות זה מחזק את הגוף ואת הנפש. כשמתפללים פעם אחת, זה מרגש.  כשמתפללים בקביעות זה משהו אחר לגמרי! כשעושים חסד פעם אחת, זה מקסים. כשעושים חסד בקביעות זה עולם אחר, תכונות ומידות נפש שלא הכרנו!
 
ככה זה בחיים, תקבעו, תעשו ותראו תוצאות מדהימות.
 
 
** *
עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנה – 050-5574065

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה