קסם של סיפורים

הצמא לקרוא משהו באותו יום הוביל אותי אל הספר עם העטיפה האפרורית והדפים הצהובים והמחוררים. שרון רוטר על הקסם שבסיפורים מלאי הנוסטלגיה.

3 דק' קריאה

שרון רוטר

פורסם בתאריך 17.03.21

בזמן האחרון אני מוצאת את עצמי גומעת ספרים שלמים של סיפורי צדיקים. אני מודה ומתוודה שבעבר הלא רחוק, על אף הפצרותיו של בעלי, לא הסכמתי לפתוח אפילו עמוד אחד. וכשכבר הקשבתי לאנקדוטות שהוא הקריא לי מתוכם זה היה בחצי אוזן….
 
"זה ממש כמו ספרי הפנטזיה שאת אוהבת לקרוא" ניסה הבעל היקר לעורר בי עניין, אבל אני מיאנתי להקשיב ולהאמין. כי איך סיפור של צדיקים מלפני כמה מאות שנים יכול להיות מעניין כמו הארי פוטר?!
 
לפני כמה שבתות היה לי מעט זמן פנוי וחיפשתי משהו לקרוא. לפתע, תוך כדי החיפוש, נפלו עיניי על ספר עם עטיפה אפרורית ודפים צהובים ומחוררים. פתחתי אותו והתחלתי לקרוא ולא יכולתי להפסיק. גם במוצאי שבת קראתי בו ולא נחתי עד שסיימתי אותו כליל. זה היה "כל סיפורי הבעל שם טוב" (על רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע). כך נוכחתי לדעת שהארי פוטר וכל דומיו ממש גנבו רעיונות מתוך הסיפורים האמיתיים הללו.
 
מאמרים נוספים בנושא:
איך בונים סיפור אהבה?
לסיפור שלי שלושה צדדים
סיפור  של נסיך
הסיפורים של רבי נחמן מברסלב
 
מאז, אני חסידה גמורה של סיפורי צדיקים, וכל אימת שמזדמן לידי אני חוטפת אותם בשקיקה.
 
השבוע נתקלתי בסיפור על חנוכה של שני צדיקים גדולים, תותחי-על בקדושה, מאסטרים בכירים ב"קוסמות". צריך להבין שלהבדיל מהארי פוטר ודומיו, סיפורי הצדיקים אינם פנטזיה והם אמיתיים לגמרי! והם קרו לפני כמה מאות שנים בלבד. ובעוד הארי פוטר משתמש בלחשים ובמקל קסמים, הצדיקים משתמשים בכוח התפילה ובמעשים טובים.
 
ומעשה שהיה כך היה:
 
ערב חנוכה מתקרב בבית המגיד ממעזריטש (הוא המאסטר הגדול). כולם מחכים בציפייה לאווירת התרוממות הרוח המיוחדת של החג. אך מגיע ערב החג והמגיד לא יוצא מחדרו להדליק את הנרות. כולם בטוחים שהסיבה שההדלקה מתאחרת היא שרבי זושא מנאפולי (השוליה של המאסטר וקוסם בכיר בעצמו) שנוהג להכין לרבו המגיד את הנרות, מאחר להגיע ממסעו. קרוב לחצות יוצא המגיד מחדרו ובהבעה של שמחה וקדושה הוא מדליק את הנר הראשון של חנוכה. הוא לא שואל על שולייתו, לכן התלמידים בטוחים שהם טעו בהשערתם לסיבת איחור ההדלקה.
 
יש לציין כי רבי זושא יצא מיד אחרי חגי תשרי למשימה חשובה ומסתורית מאוד, שמטרתה איתור ותיקון נשמות רבות שהיו זקוקות לעזרה. כמובן שרבי זושא ממהר מאוד לחזור לערב חג החנוכה ולרבו המאסטר הגדול, אבל השנה הוא מתעכב במסעו מפאת סופת שלגים אימתנית. הדרך מסוכנת, יש חושך גדול והקרח מכסה את הכל. רבי זושא לא מוותר ועל אף פגעי מזג האוויר מוסר נפשו כדי להגיע בזמן.
 
אבל הסופה בשלה, רק מתעצמת ומתגברת. רבי זושא מבין שאם הוא לא יעצור במקום מבטחים הוא לא יצליח להגיע בחיים למקום חפצו. בכפר הסמוך למקום בו הוא נמצא גר ידידו, רבי יענקל. בשארית כוחותיו הוא מגיע לכפר ודופק על דלת חברו. הוא מצפה לקבלת פנים חמה אליה הוא מורגל מחברו, מדמיין את התה ועוגת השמרים הטובה ליד האח, כשלפתע פותחת את הדלת אשתו ועיניה זולגות דמעות. היא מספרת לו שרבי יענקל יצא בבוקר לחטוב עצים ביער ועדיין לא חזר.
 
תסמכו על רב זושא שיתפוס כל הזדמנות לעזור ולהושיע, ובכוחות מחודשים של קסם (=רצון טוב) הוא חוזר אל היער. החושך שורר בכל, הקור מצליף על פניו ואין לו מושג לאן הוא הולך. הוא משתמש בכוח היחידי של 'הקוסמות' שהוא מכיר – התפילה, ושופך לביו בתפילה עמוקה תוך ליבו הטהור לאלוקים שיעזור לו למצוא את חברו. פתאום הוא נתקל במשהו, מועד ונופל. על הקרח שכב לא אחר מידידו רבי יענקל כשהוא כחול, דומם וקפוא. רבי זושא ממהר לשפשף את רקותיו וסוחב אותו בשארית כוחותיו בחזרה לביתו.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
סוס  האשליות
מה יש לי ביד?
ת'שמעו  סיפור
אנחנו  הסיפור
מעשה  מחיגר
 
פני הדאגה של ילדיו ואשתו מתמלאים באור של שמחה כשהם רואים את אביהם. הם מכסים אותו בשמיכות ונותנים לו לשתות כמה כוסות וויסקי משובח. כעבור זמן קצר רבי יענקל מתאושש והשעה כבר קרובה לחצות. רבי זושא נשאר בביתו של ידידו ויחד הם מדליקים את הנר הראשון של חנוכה.
 
למחרת בבוקר נכנס רבי זושא לביתו של המגיד ומיד מתחיל בתפילה.
 
אחרי הדלקת הנר השני יושבים כולם לסעוד סביב שולחנו של המגיד בערב מרומם וקסום. באמצע הסעודה שואל המגיד את רבי זושא לסיבת איחורו. כשרבי זושא מסיים לספר לכולם את סיפור העיכוב, מחייך המגיד חיוך גדול ואומר: "דע לך רבי זושא, כי בזכות המעשה שעשית גם בפמליה של מעלה איחרו להדליק את הנרות עד לקראת חצות".
 
אז הבינו כולם את הסיבה להדלקה שהתאחרה, והתפנו להמשיך לעשות 'קסמים' ואורות בקדושה בעולם הזה ובכל העולמות כולם.
 
ובזכות הסיפורים האלו מתגלות לנו ההשפעות של המעשים שלנו בעולם הזה, שפועלות כמו קסם על העולמות הרוחניים ומחזקות אותנו להמשיך להשתמש בכוחות העל שניתנו לנו, בעבודת המידות, במעשים טובים ובתפילה.
 
 
* * *
שרון רוטר, רעיה, אמא, זמרת, כותבת ואוהבת לשאול שאלות ולקבל גם תשובות. נמצאת בתהליך של חזרה בתשובה כשבע שנים באופן מעשי, אך כבר יותר מעשור מעוניינת להתחבר ולחקור את שורשיה היהודים. את התפנית החדה שפתחה לה את הלב ואת האמונה בבורא עולם היא זוקפת לזכותו של רבי נחמן מברסלב ומשנתו.אתם מוזמנים לכתוב לשרון רוטר בכתובת: sharonroter@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה