שבע מעלות וחסרונות

חכמי הסוד מייעצים לנו לקחת מהעולם רק מה שאנחנו זקוקים לו, כדי שנהיה באמת מאושרים וחופשיים, וכדי שנקדיש את עצמנו לדברים נעלים יותר.

2 דק' קריאה

הרב ישראל יצחק בזאנסון

פורסם בתאריך 05.04.21

מערכת הרגשות שלנו מתחלקת לקווים עיקריים ולנקודות המעוררים את הלב לתגובות.
 
אנו בנויים משבע מעלות עיקריות כמו גם משבעה חסרונות. שבע המידות הטהורות נכללות ומשולבות זו בזו. למשל, מידת החסד, שהיא בעיקרה אהבה, משולבת בהיפך שלה: צמצום. שהרי איך תתקיים האהבה ללא מסגרת? למשל, אם אדם אוהב את ילדו ולא קובע ליחסים מסגרת (צמצום), הרי שיגרום נזק – היפך מאהבה.
 
ובכן, לכל אחת מהמידות, שלילית או חיובית, יש שש שכנות. כך שבסך הכל, דרגות הרגשות הן 49 במספר (שבע כפול שבע).
 
לאחר שצולחים 49 דרגות, מגיעים לשער ה-50. בתחום השלילי, הדרגה האחרונה היא תאוות הממון ופולחן הכסף: אלה שמשתחווים לפניו עוברים את חייהם בסיוט, בצער ובכעס. הם חושבים כל הזמן איך להרוויח יותר, חולמים למצוא את עצמם יום אחד ללא דאגות פרנסה וכך מפסידים את מיטב שנותיהם.
 
התורה לא מטיפה לדלות כעיקרון. אדרבה, חכמי הסוד העריכו את המשא ומתן באמונה וכן הרבו לציין עד כמה המסחר המבוצע כהלכה עשוי להוביל ניצוצות של קדושה מאדם לחברו (מובן שאי אפשר להגיע לדרגה נפלאה זו אלא בזכות האמונה השלמה בהשגחה הפרטית של השם, הסילוק המוחלט מכל ריח של חמדה, מתוך הסתכלות על פעולות המסחר כהשתדלויות גרידא – נקודות המבהירות היטב את הביטוי "משא ומתן באמונה").
 
בכל זאת (או בגלל זה), הם מייעצים לנו לקחת מהעולם רק מה שאנחנו זקוקים לו. זאת, כדי שנהיה באמת מאושרים וחופשיים, וכדי שנקדיש את עצמנו לדברים נעלים יותר. אם נלך בעקבות קו התנהגות זה, המעשים הגשמיים ביותר יקודשו ונצליח להעלות את החומר לרמה של "כיסא לקדושה", שזו מטרתו הראשונה וחובתנו כלפיו.
 
ואם נפנה עורף לדעת זו, כדי ללכת ולשרת את אליל הזהב, נאבד את תפקידנו, שהוא להרים עד השמים את כנפות הארץ, ובקרוב, נזחל בעצב לרגלי אלילי החומר.
 
כל זה נראה מובן מאליו למי שמחפש את האמת. זה לא ברור כל כך למי שהושפע מן הסביבה החומרנית ונפל לאותה התהום, אם כי מרוב המצוקה שנגרמה לו, מתעוררים גם אצלו מדי פעם הרהורי חרטה וגעגועים לחיים שלווים יותר. והלוואי שמישהו יראה לאדם זה את פתח היציאה מן התהום של שער ה-50 השלילי!
 
רבי נחמן מברסלב מציע פיתרון.
 
כדי לצאת משער ה-50 השלילי, צריך למצוא את שווה-הערך והסם שכנגד בתחום הטוב: שער ה-50 של הקדושה.
 
שער זה נוצר עבור כל המחפשים אותו על ידי התחברות הנפש לאזור הבינה, בו מתבטלים כל הדמיונות מכוח הבהירות השוררת שם. וכדי לחבר את עצמנו לאזור זה, עלינו להקדיש לעצמנו, על בסיס יומי, זמן עקבי וסדיר באמירת מזמורי תהילים (וכמו כן כל שאר תחינות יצירתיות הדומות להם).
 
ספרו של דוד המלך ע"ה – ספר התהילים, וכן כל התחינות והבקשות שאדם עורך על מנת לצאת מן התהום הינם הנשק של המשיח, המאפשרים להשיג את אזור השחרור ולהתחבר אליו – כי משם מוצאם.
 
מומלץ לכל מי שמחפש גאולה אישית, וכלים שיאפשרו להיאבק בכוחות החומרניים, לאחוז באותם "כלי נשק" של משיח, לדקלם פסוקי תהילים או ליצור בעצמו תפילות אישיות, כפי שספר התהילים הוא ספר התפילות האישי של דוד המלך.
 
אתה עושה את זה? דע שיש בידך את החרב שתוביל אותך לניצחון!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

כ"ד חשון התשע"ג

11/09/2012

תודה ממש חדש, יפה , משמח, מה לא?! תודה רבה.

2. איתי

כ"ד חשון התשע"ג

11/09/2012

ממש חדש, יפה , משמח, מה לא?! תודה רבה.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה