שלום עכשיו – פרשת השבוע ויחי

פרשת השבוע ויחי - המכוון והמטרה הסופית היא שלום, אחווה ואהבה בין בני אדם, וכדי להגיע ליעד נכסף זה יש לעיתים לשלם מחיר כבד – באמת.

2 דק' קריאה

הרב יוסף ברוק

פורסם בתאריך 06.04.21

המכוון והמטרה הסופית היא שלום,
אחווה ואהבה בין בני אדם, וכדי להגיע
ליעד נכסף זה יש לעיתים לשלם מחיר
כבד – באמת.

פרשת ויחי

עכשיו הכל שונה. עם פטירתו של יעקב האבא הגדול, אשר סמכותו, גדולתו ומעלתו איחדו את כל המשפחה הענפה. הוא היה המנצח על תזמורת רבת כלים. מעתה הכל יהא אחרת. אמנם לפני מותו הוא מסר צוואה ברורה, ובה קבע סדרי עולם, יצק את מבנה העם לשנים ולעולם, אבל לנושא המכירה לא התייחס ישירות.

אבל החשש מקנן בלב האחים. נכון, ממעשה המכירה חלפו כבר כארבעים שנה, מתוכם כעשרים ושש שנים יוסף כבר מושל ומשנה למלך, זמן ארוך לכל הדעות לשכוח את כתם המכירה. והוא בכבודו של עולם, אבל אולי כאשר אין את האבא יעקב הוא יבוא חשבון עימהם ויענישם. הם יוזמים שליחות במסר בדוי מאת האבא, שיסלח להם ולא יענישם. "אנא שא נא פשע אחיך וחטאתם כי רעה גמלוך" וגו'. יוסף נפגע מעצם החשד. ידוע ידע כי יעקב לא שלחם (לפי דעת הרמב"ן יוסף נמנע להיפגש עם יעקב, על אף שרצונו היה אדיר לפגשו כדי שלא יאלץ לספר לו את מעשה המכירה והוא יענישם), ולמרות היותם כבר שבע-עשרה שנה עמו הם עדיין לא נותנים בו אמון. מה עוד עליו לעשות?

חכמינו למדו מכאן עקרון חשוב: "גדול השלום, שאף השבטים דיברו דברים בדויים כדי להטיל שלום בינם לבין יוסף".

התורה מוסרת כאן מסר ברור – השלום עדיף על שורת האמת. ובמקרים שהאמת יוצרת שנאה ומחלוקת, אפשר לשנות. כמובן אף זאת במגבלות ההלכה, ואין זה היתר גורף. מדובר כמובן כאשר השינוי אינו גורם נזק לאחר, כמו במקרה של שרה (בראשית פרק י"ח, י"ב-י"ג) או כמקרה שלנו. (למרימי הגבה וקנאי האמת יש לומר כי אין זה מאהבת האמת, אלא מאי הכרת מעלת השלום)

כי המכוון והמטרה הסופית היא שלום, אחווה ואהבה בין בני אדם, וכדי להגיע ליעד נכסף זה יש לעיתים לשלם מחיר כבד – באמת.

וכבר אמרו חכמים כי אין כלי המחזיק ברכה יותר מן השלום.

ה' עוז לעמו ייתן ה' יברך את עמו בשלום.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה