שמש קסם וחלה לשבת

שמש קסם וחלה לשבת, מה זה אומר? הגר דוויג'י, מאמנת מוסמכת ומנחת ערבי הפרשת חלה, מסבירה את היופי שבמילים ובמצווה. אתן מוזמנות להצטרף.

3 דק' קריאה

הגר דוויג'י

פורסם בתאריך 17.03.21

שמש קסם וחלה לשבת, מה זה
אומר? הגר דוויג'י, מאמנת מוסמכת
ומנחת ערבי הפרשת חלה, מסבירה
את היופי שבמילים ובמצווה. אתן
מוזמנות להצטרף.
 
 
חשבתן פעם מה יש במצוות הפרשת חלה שהיא כל כך מרגשת? כמי שמנחה ערבי הפרשת חלה (כמעט כל ערב!) אני נפעמת כל פעם מחדש. איזו התרגשות. נשים מגיעות לערב כזה ועולם חדש נפתח בפניהן. אלה דברים שראיתי במו עיניי ממש.
 
אז קודם כל, זה מתחיל בכוח והעוצמה שזורמים לנו בכפות הידיים מהרגע בו החלטנו להכין חלות לכבוד שבת קודש, וממשיך בקניית המצרכים, הניפוי והלישה, ההמתנה, ואז הרגע המרגש, רגע השיא של התהליך: הפרשת החלה בו שערי שמים נפתחים ובורא עולם מקשיב לתפילה המתוקה שיוצאת לנו מהלב ומהפה.
 
החלה, היא אנחנו.
 
ומסע הכנת החלה מכיל אותנו בצורה מדויקת להפליא.
 
יש בנו רצונות – זה תהליך ההחלטה.
יש בנו יכולות – אלה המצרכים של החלה.
יש בנו תהליך של למידה, בירור הרע מהטוב – זה תהליך הניפוי והלישה.
יש לנו סבלנות – זו ההמתנה שהבצק יתפח.
ויש בנו את הרגע בו אנחנו משליכות על ה' יהבנו והוא מכלכלנו הרגע – זו הפרשת החלה.
 
זה רק הרובד החיצוני, אולם אם מתבוננים לעומקם של הדברים מגלים גם רובד פנימי בו מידות הנפש שלנו טבועות עמוק עמוק במצרכי החלה. שימו לב:
 
שמן – שקט ושלווה. השמן בתכונותיו אינו מתערבב עם שום משקה ונשאר בשלו. כך גם אנחנו צריכות לנהוג, לא לקבל דברים רעים ובטלים מאף אחד ותמיד ללמד זכות גם שקשה לנו. וכמו השמן, 'להחליק' את הדברים.
 
מים – מחילה. המים תמיד בזרימה, מים עומדים הופכים לעכורים. זו דרכם של רגשות שליליים, כמו טינה, קנאה, כעס ועוד, שמעכירים את נפשנו. אשרי מי שזוכה למחול בלב שלם ולחיות עם לב נקי.
 
שמרים – שינוי ושמחה. כמו השמרים המשנים את מהות מרכיבי החלה וגורמים לה לתפוח, כך גם אנחנו צריכות לקבל את השינויים בחיינו בשמחה, שכן החלה תופחת תמיד כלפי מעלה וכל שינוי מבורך ומהווה פתח להתחלה חדשה.
 
קמח – קבלה. כמו הקמח המקבל את כל המרכיבים והופך ליצירה חדשה של ממש, כך אנחנו צריכות לזכור היטב את דברי רבי נחמן מברסלב: "כל המקבל את הקיים בהבנה – מאושר הוא. האושר נמצא בהישג יד ואין לחפשו במקום רחוק או אחר". עלינו ליהנות מהטוב שקיים בסביבתנו ולהפיק ממנו את המיטב.
 
סוכר – סכנה. סוכר הוא מתוק וטעים וידוע כמרכיב בחלה שממתיק דינים, אך מראש צריך להיזהר ולא להיכנס למצבים שנצטרך להמתיק את הדינים, כמו שאמר רבי נחמן מברסלב: "אפילה היא אפילה. הסכנה היא כאשר אתה משכנע את עצמך שהיא אור".
 
מלח – מתינות. מלח הוא לא מצרך בריא. גם בחלה מול כל המרכיבים הוא מועט אך לא שולי, כך בחיינו מתינות בכל תחום בחיים היא מתנה אמיתית.
 
שמש קסם = ראשי תיבות של כל מרכיבי החלה.
 
מידות נפש אלו חשובות לכל אדם, וברגע שזוכים לקנות אותן יכולים בקלות להזריח את השמש אחד לשני, להיות שמש שהיא קסם.
 
ואיך זוכים בזה? על ידי אמונה אמיתית בבורא עולם.
 
הרב שלום ארוש שליט"א מלמד במאמרו זריחת השמש, שהדרישה מאדם יהודי להיות בשמחה ולהאיר פנים (לעצמו ולסובבים אותו), ולא משנה הגורם הסביבתי, נובעת מהסיבה שהיהדות מודעת לכוחות הנפש שניטעו באדם על ידי בוראו, ובכוחו להוציאם מהכוח אל הפועל. להבין שאין גלולת קסם שתשמור על מצב רוח מרומם ושמחה, אלא רק עבודה פנימית על עניין הארת פנים והלבנת שיניים לחבריך. להזריח את השמש בכל עת ובכל מצב. במילים פשוטות – לחייך תמיד.
 
את כל הדברים הנפלאים שבחלה שמים בקערה גדולה, קערה שיכולה להכיל את הכל בצורה קעורה, כמו זוג ידיים המחכות לקבל את השפע מבורא עולם על ידי תפילה.
 
הפרשת חלה היא דבר עצום עם הרבה המסוגל לישועות וסגולות רבות. שימו לב איך זה פועל על פי ראשי תיבות המילים הפרשת חלה:
 
הולדה/התחלה חדשה
פריון/פרנסה
רפואה
שלום בית/שפע
תפילה/תודה
חלה = ברגעים אלה חל ה', בורא עולם נמצא איתנו דרך הצינור שפתחנו בעת הרצון הגדולה.
 
שאחרי שלמדנו מעט על העוצמה שיש בחלה שאנו מכינות, אפשר להבין למה רק נשים קיבלו את המצווה המתוקה הזו. כי אצלנו הנשים הכוח מצוי, ואמר זאת כבר שלמה המלך ע"ה, החכם מכל אדם: "חכמות נשים בנתה ביתה ואיוולת בידה תהרסנו".
 
הרב שלום ארוש נתן לנו כלי חשוב על מנת לקבל את השפע והברכה: את הספר חכמות נשים, לשלום בית וגילוי הכוח הנשי האמיתי הטמון בתוכנו. תוסיפו לזה את העוצמה של הפרשת החלה, ואנחנו חמושות וערוכות היטב למלחמה עם אתגרי החיים.
 
תודה רבה לך בורא עולם על המצווה הנפלאה שנתת לנו. זכות שעוטפת אותנו בכל פעם מחדש באהבה העצומה והאינסופית שלך על מנת להעניק לבני ביתנו ולסובבים אותנו.
 
 
* * *
הגר דוויג'י – מאמנת מומחית (MCI) קואצ'ינג אישי וזוגי-משפחתי, מוסמכת על ידי איק"א – האיגוד הישראלי לקואצ'ינג, ומנחת ערבי הפרשת חלה מיוחדים, לפרטים: Hagar.coach@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה