שני משיחים

אתם מבינים, אנחנו צריכים את שני הכוחות האלה. מישהו שייתן לנו את הכוח לא להרוס את הדברים הטובים שבנו, שילמד אותנו שלמרות שכבר הרסנו חלקים בתוכנו אסור לנו לוותר.

2 דק' קריאה

הרב שלמה קרליבך זצ"ל

פורסם בתאריך 05.04.21

אתם מבינים, אנחנו צריכים את שני
הכוחות האלה. מישהו שייתן לנו את
הכוח לא להרוס את הדברים הטובים
שבנו, שילמד אותנו שלמרות שכבר
הרסנו חלקים בתוכנו אסור לנו לוותר.
 
 
יהודה, היה מי שעשה הכל לא נכון. אם אתם זוכרים, יהודה היה אחד האחים שהציעו למכור את אחיהם יוסף. לפי זה, אם מסתכלים לעומק על העניין, הגלות מתחילה מנקודה זו. ואם כך, יהודה היה צריך לוותר. להתייאש. אבל הוא לא. ואז הוא מתחתן, ושני ילדיו מתים. השם ממש אומר לו: אתה טועה! כל מה שהוא עושה – הוא טועה! הוא נותן ערבות לשלומו של בנימין, ובנימין נתפס. יהודה הוא יהודי קדוש שלא מוותר או מתייאש, הוא נלחם עד הסוף. הוא יודע שאם בנימין לא חוזר הביתה יחד איתו הוא מפסיד את חלקו בעולם הבא. אבל מה הוא עושה? הוא אומר: 'לא אכפת לי לאבד את החלק שלי בעולם הבא. לא תוכל להפיל אותי'…
 
הזוהר הקדוש (על פרשת ויגש) מסביר, שכאשר יהודה דיבר עם יוסף הוא בעצם דיבר עם השם. הוא שפך את ליבו בפניו: "אתה יודע, יש לנו אבא זקן", הוא אומר כשהוא מספר ליוסף על אביו יעקב אבינו, אבל הוא בעצם אמר להשם: 'אתה האבא הזקן שלי. אתה האבא שלי מאז שנולדתי. אני רק ילד קטן. אני שום דבר'… מדהים לראות איך הזוהר הקדוש מתרגם את המילים.
 
אז תקראו את הדברים הבאים. יוסף היה ידוע כמי שהייתה לו חוצפה בקדושה, כך שהוא לעולם לא טעה. אתם יודעים כמה כוח צריך כדי לא לטעות? וליהודה היה כוח קדוש, ואפילו אם כל מה שהוא עושה הוא לא נכון או טעויות, הוא תמיד רצה לחזור.
 
העולם צריך את שני הכוחות האלה מכיוון שאנו שילוב של מיליארדי חלקים קטנים. חלק מחלקים האלה נמצאים בדרגה של משיח בן יוסף, כאלה שלא טעו אף פעם. יש לנו, תודה לא-ל, את החוצפה הקדושה הנצרכת כדי לא לטעות. אבל חלק מהמחלקים האלה פשוט נהרסו, לכן להם אנו צריכים את משיח בן דוד, את הכוח הזה שאומר לנו שאסור להתייאש או לוותר. שני כוחות שמתקנים את העולם כולו.
 
לפני מכירתו לישמעאלים, יוסף היה בדרגה קדושה יותר מיהודה. מתי יהודה הפך לקדוש? אחרי שהוא מכר את אחיו יוסף לעבד, אחרי שהוא החל לטעות, אז הוא הפך לחזק מאוד, לקדוש. "גור אריה יהודה מטרף בני עליתָ…" – כך מברך יעקב את בנו יהודה, כשהוא מתאר גור אריה התופס בעורף טרפו, אך נסוג מרצונו ורובץ בתנוחה מלכותית כאריה בוגר. הנסיגה של גור האריה אינה מלמדת על הפסד במאבק. אדרבה, גור אריה זה כבש את יצרו.יעקב מעביר מסר חינוכי ליהודה ובאמצעותו לעם כולו: "גור אריה" – חזק אך מרוסן הוא הראוי למלוכה.אם כן, מתי יהודה נהיה באמת יהודה? מתי הוא יישם את החוצפה בקדושה שלו, את הנשמה הקדושה שלו? אחרי שהוא מכר את יוסף לעבד.
 
זה מסביר גם אהבתו הגדולה של יעקב אבינו ליוסף. בתחילת הדרך, של כל ילדיו, יוסף באמת היה המלך. היה יכול להיות רק משיח אחד, משיח בן יוסף. אבל אחרי שיהודה מכר את יוסף, וכאשר לא וויתר ולא התייאש, אז יעקב הבין שיהודה חזק יותר מיוסף. הוא לא מתייאש. הוא מתפלל ונלחם עד הסוף.
 
אז אתם מבינים, אנחנו צריכים את שני הכוחות האלה. אנחנו צריכים מישהו שייתן לנו את הכוח לא להרוס את הדברים הטובים שבנו, שילמד אותנו שלמרות שכבר הרסנו חלקים בתוכנו אסור לנו לוותר, עלינו לחזור.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה