שער התבונה פרק ז – ט טבת

ט טבת - שמירת הלשון - שער שני – שער התבונה – פרק ז - וכיוצא בזה מצאנו בכמה מקומות בתנא דבי אליהו ומהם בפרק יט (בחלק א') שעורר הרבה מאוד זכות על ישראל, וזה לשונו שם...

2 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 06.04.21

ט טבת
 
שמירת הלשון
 
שער שני – שער התבונה – פרק ז
 
וכיוצא בזה מצאנו בכמה מקומות בתנא דבי אליהו ומהם בפרק יט (בחלק א’) שעורר הרבה מאוד זכות על ישראל, וזה לשונו שם:
 
"ריבונו של עולם, ראה נא בעוניינו וריבה ריבנו, ויעלה עלבוננו לפניך מה שנעשה לנו בכל שעה ושעה. וזכור כמה בעלי בתים יש בהם בישראל שאין להם פרנסה ועוסקים בתורה בכל יום תמיד. וזכור כמה עניים יש בהם בישראל שהגויים מושכים את בשרם מעליהם (במיסים וארנוניות) ועוסקים בתורה בכל יום תמיד. זכור כמה נערים יש בהם בישראל שאינם יודעים בין ימינם לשמאלם ועוסקין בתורה בכל יום תמיד. זכור כמה זקנים וזקנות שיש בהם בישראל שמשכימין ומעריבין לבתי כנסיות ולבתי מדרשות ומחמדין ומתאוין ומצפין לישועתך בכל יום תמיד.
 
אבי שבשמים, זכור את בריתך שכרת עם הראשונים עם השלושה צדיקים אברהם יצחק ויעקב…וגם כתבת לנו בתורתך (ויקרא כה, לה): "וכי ימוך אחיך ומטה ידו עמך והחזקת בו" (פירוש, גם אתה תחזיק ידינו לבל נמוט לעולם).
 
אבי שבשמים, זכור כמה פסחים וכה סומים יש בהם בישראל שאין להם מזונות ואפילו הכי נותנין שכר למלמדים שילמדו עם בניהם בתורה.
 
אבי שבשמים, זכור לישראל שהם קניינך אשר מעולם, שנאמר (דברים לב, ו): "הלוא הוא אביך קנך" וגו’, ואומר משלי (ח, כב): "ה’ קנני ראשית דרכו".
 
אבי שבשמים, זכור כמה אלמנות ויתומים שיש בהם בישראל שעוסקין בתורה ובמצוות בכל יום תמיד וכו’. עיין שם, עד כאן לשונו.  
 
ומזה יוכל ללמוד כל אדם איך שצריך כל אחד מישראל לעורר רחמים לפני הקב"ה על ישראל בדברים אלו וכיוצא בהם, כי גם היום ישנן זכויות אלו וכיוצא בהן, למי שיודע בזמננו את המצב הדל של ישראל, ואף על פי כן יש ברוך ה’ הרבה לומדי תורה ומקיימי מצוות, והרבה מחזיקי תורה וגומלי חסד ועושי צדקה, בכל עבר ופינה.
 
 
***
 
מתוך "סם החיים" השלם
 
פרק כו – בו יבואר דחיות רמאות היצר הרע המנסה לייאש את האדם משמירת הלשון
 
ה – הבא ליטהר מסייעין אותו
 
וכן הוא הדבר בענייננו, שאם האדם יתן עיניו וליבו על דרכיו, ויהיה מוסכם אצלו לשמור פתחי פיו, שלא יפתחנו כי אם לצורך ולא לדבר רע ומרמה, בודאי לא יבצר ממנו העניין הזה. והבא ליטהר מסייעין אותו, וכמו שאמרו חז"ל (תנא דבי אליהו זוטא פרק ז), שאם אדם רוצה להיות צדיק – הקב"ה מוסר לו מלאך שמתנהג עמו בדרך צדיק, ואם אדם רוצה להיות חסיד – הקב"ה מוסר לו מלאך שמתנהג עמו בדרך חסיד. (זכור למרים לח"ח זצ"ל פי"ד).
 
           

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה