שקר החן והבל היופי – זה הכוח שלך!

אם היו אומרים לכן שיש בכן כוחות אדירים שאין כמותם, כוחות שכל העולם עומד עליהם, מה הייתן עושות? רוצות לגלות אותם? ולא, זאת לא מליצה.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

אם היו אומרים לכן שיש בכן כוחות
אדירים שאין כמותם, כוחות שכל העולם
עומד עליהם, מה הייתן עושות? רוצות
לגלות אותם? ולא, זאת לא מליצה.
 
 
נשות ובנות ישראל היקרות, אם הייתן יודעות אילו כוחות אדירים טמונים בכן, כוחות שכל העולם עומד עליהם – מה הייתן עושות?
 
זאת לא מליצה, זה אתן, זה הכוח שלכן שניתן לכן עוד מימי קדם. ירשתן אותו מהאימהות הקדושות שלנו.
 
רוצות לגלות אותם? להשתמש בהם?
 
ההסכם
 
התורה (בפרשות המתארות את מעשי האימהות הקדושות) מספרת לנו שוב ושוב על סגולות הכוחות הללו. למשל, כשמסופר על עשיו, שיצחק אבינו טעה בו וחשב שהוא אדם טוב וכשר, אולם רבקה אימנו ידעה היטב שהוא רשע גדול, כפי שאומר רבי נתן מברסלב (ליקוטי הלכות, ערב ג'): "וְרִבְקָה שֹׁמַעַת בְּדַבֵּר יִצְחָק", כִּי רִבְקָה יָדְעָה כָּל זֹאת הֵיטֵב שֶׁעשיו הוּא רָשָׁע גָּמוּר וְכַוָּנָתוֹ לְהָרַע, עַל כֵּן שָׁלְחָה אֶת יַעֲקֹב לְקַבֵּל הַבְּרָכוֹת בְּרַמָּאוּת מֵאָבִיו…" על מעשה זה היא מסרה את נפשה ממש – לשלוח את יעקב לקבל את הברכות במקום את עשיו זה להכניס את עצמה לסכנה גדולה. את התוצאות המרות, אם יתגלה הדבר, היא קיבלה על עצמה באומרה ליעקב "עלי קללתך בני". כך היא הצילה את העולם כולו. כי אם עשיו היה מקבל את הברכות האמיתיות העולם היה נחרב. וראו כמה צרות סבלנו וכמה אנו עדיין סובלים רק "משאריות" הברכות של יצחק אבינו לעשיו, ברכות שלא חוזרות ריקן, ובורא עולם ירחם עלינו ויגאל אותו במהרה.
 
לרבקה אימנו, כמו שהתורה מגלה לנו, הייתה ראיה נכונה יותר מזו של יצחק. דבר זהה ראינו גם אצל שרה אימנו, שראייתה הייתה טובה יותר מזו של אברהם אבינו, כשדרשה לגרש את ישמעאל. אברהם אבינו לא הבין למה, דבר זה היה לו קשה – לגרש ילד ואישה, אך בורא עולם אמר לו ששרה יותר גדולה ממנו בנבואה לכן עליו לשמוע בקולה. ועניין זה נמשך לאורך כל הדורות, שבמהלכם היו עוד ועוד נשים שהצילו את עם ישראל והעולם כולו, כמו דבורה הנביאה שהייתה מולכת על עם ישראל ומגינה עליהם, כפי שכותב התנא דבי אליהו: "ודבורה אישה נביאה, אשת לפידות, היא הייתה שופטת את ישראל בעת ההיא (שופטים ד). וכי מה טיבה של דבורה שהיא הייתה שופטת את ישראל בעת היא ומתנבאת עליהם, והלא פנחס בן אלעזר היה בימים ההם? מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ, בין ישראל ובין עכו"ם, בין איש בין אישה, בין עבד ובין שפחה, הכל לפי המעשה שהוא עושה כך רוח הקודש שורה עליו!"
 
אתם מבינים? זה כלל! לנשים יש כוחות מיוחדים מאוד שעליהם עומד העולם כולו! והם: כוח הבינה היתירה, כוח האמונה וכוח התפילה! והמדובר בשלושה כוחות גדולים מאוד, וכל אישה צריכה לדעת שעם תכונות וכוחות מיוחדים כאלה היא יכולה לזכות, לא פחות ולא יותר – ברוח הקדוש ולדרגות רוחניות גבוהות מאוד רק במעשים פשוטים ביותר שהיא עושה, ובלבד שתכוון את ליבה לשם לשמים, כמו שמעיד אליהו הנביא זכור לטוב – שאין זה משנה מי האדם, אם יהודי או לא, אם איש או אישה, אם עבד או שפחה – כל אחד מהם יכול לזכות שרוח הקודש תשרה עליו אם מעשיו לשם שמים, כל שכן בנות ישראל המיוחדות שניחנו בתכונות הנפלאות של האימהות הקדושות, אשריכן!
 
התנאי
 
אבל יש תנאי לכך. ניסיון שבו נמדד עיקר כוח הבחירה של הנשים, ואם הן עומדות בניסיון זה – זה מה שיקבע את הצלחתן האמיתית בחיים. והניסיון הוא: "שקר החן והבל היופי"! אישה שנופלת במלכודת השקר הזה יכולה, חלילה, להגיע לדיוטה התחתונה ולשפל שאין כמותו. ומצד שני, אם היא משכילה להתגבר על היצר הרע של הרצון להיות יפה ומושכת (ולא הכוונה את בעלה, אלא גברים אחרים השם ישמור) והיא שואפת רק לתכלית – לדבוק בבורא עולם ולעשות לו נחת רוח – אזי בקלות היא זוכה למעלות עצומות!
 
ובכלל, זה הדבר העיקרי שכל יהודי צריך לשאוף אליו, וממילא גם כל אישה צריכה לחתור ולשאוף לזה – יראת השם טהורה. עניין היופי הוא ההיפך מיראת שמים כמו שאומר הפסוק במשלי, שיראת השם והרדיפה אחרי היופי הם שני הפכים מוחלטים: "שקר החן והבל היופי" וכנגד זה נכתב בהמשך "אישה יראת ה' היא תתהלל"! אישה יכולה לזכות בדברים עצומים, להיות מי שתעמוד מאחורי ההצלחה הגדולה של עם ישראל, להעמיד דורות של גדולי ישראל, אבל זה רק בתנאי – שהיא מבינה מה התפקיד שלה בעולם הזה (כן, גם אם היא עובדת מחוץ לבית, והיא לומדת, ונהנית להגשים את תחביבה וכישוריה) וכן, שלא תיפול למלכודת השקר של "שקר החן והבל היופי". ובזוהר הקדוש מובטח לנשים הללו בנים גדולים בישראל.
 
לא פעם אני שואל את עצמי, ריבונו של עולם, הרי כתוב "שקר החן והבל היופי"! זה הרי שקר, אז איך אפשר לדבוק באמת אם רודפים אחרי השקר? איך אפשר להשיג את התכלית, את היעוד האמיתי בחיים? לעמוד שעות מול המראה ולבזבז זמן יקר בחיים רק על חיצוניות – האין זה הבל הבלים?!? איזו ריקנות… אל תיפלו למלכודת שהיצר הרע טומן לכן – שהמראה החיצוני הוא זה שקובע, הוא התכלית. זה ממש לא נכון. היופי האמיתי שלך – הוא היופי הפנימי! הוא זה שמקרין כלפי חוץ ועושה אותך האישה הכי יפה, לא האיפור ושאר דברים חיצוניים אחרים. התפילות שלך, האמונה שלך, החסדים, הצניעות – אלה הפרמטרים של הצלחה אמיתית בחיים, הצלחה נצחית, וגם – מתכון לחיים מתוקים בעולם הזה, חיים של השראת השכינה הקדושה בביתך. של הנר דולק, ענן קשור לאוהל וברכה בעיסה.
 
זאת התפילה של כולנו, ובעיקר שלכן נשים יקרות – להישמר מהמלכודת של היצר הרע, ממלכודת שקר החן והבל היופי, בפרט בדורנו שההשפעה בעניין החיצוניות היא גדולה ומגיעה מכל ערוץ אפשרי, לכן גם קשה להשתחרר ממה ש'הולך' ברחובות ובחברה. על זה צריך להרבות בתפילות, לעורר רחמי שמים על כל עם ישראל. ויהי רצון שנזכה להגיע לתכלית האמיתית שלנו, ליראת שמים טהורה בזכות הצדיקים האמיתיים שיתקיים בנו "והיה מחניך קדוש", ולגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

ו' כסלו התשע"ג

11/20/2012

איזה כיף לנשים לנשים יש יותר רגש, עדינות, שלמות. בגלל זה גברים פוגעים במלאכיות הללו. הם מקנאים.

2. איתי

ו' כסלו התשע"ג

11/20/2012

לנשים יש יותר רגש, עדינות, שלמות. בגלל זה גברים פוגעים במלאכיות הללו. הם מקנאים.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה