תהיה בקשר

אם אתה יכול לשבת באמת, כמו מרגל שחוקר ובודק כל דבר - כדי לדעת מה אתה עושה ובמה עליך להשתפר, זה אומר שאתה ממש בקשר עם עצמך.

3 דק' קריאה

הרב שלמה קרליבך זצ"ל

פורסם בתאריך 05.04.21

השמחה הכי גדולה בעולם היא כאשר אדם הוא השופט של עצמו.
 
אם אדם יכול לשבת באמת, כמו מרגל שחוקר ובודק כל דבר, כדי לדעת מה הוא עשה, ובמה עליו להשתפר, זה אומר שהוא ממש בקשר עם עצמו.
 
רוב הזמן אנו עושים דברים ואנו 'חיים אותם', ובסוף 'קוראים בעיתון' מה עשינו. אבל אנחנו אף פעם לא מספרים את זה לעצמנו. עדיף יהיה אם נשמע מעצמנו מה אנחנו עושים ולא 'מאחרים'. כי אז זה משהו עמוק יותר. אם משהו קורה לך, והחבר הכי טוב שלך שומע על זה ממישהו אחר ולא ממך, הוא אומר לך בכעס: "למה לא סיפרת לי?"… אתם מתארים לעצמכם כמה הנשמה שלנו כועסת ונעצבת בגלל שאנחנו לא מספרים לה מה אנחנו עושים?
 
לא מבין למה אתה פתאום שמח?
 
לפעמים אתה הולך לך בדרך ופתאום אתה מרגיש שמח, אבל אתה לא יודע למה. ברגע כזה, משמים החליטו בשמים לתת לך משהו. ואפילו אם הוא יינתן לך רק עוד מאה שנים, אבל הנשמה שלך שמעה על המתנה הזו והתמלאה בשמחה. זו הסיבה לשמחה הפתאומית שתפסה אותך.
 
אם מישהו שואל אותך משהו, ואתה נותן לו עצה אמיתית וטובה, זה ממלא אותך בשמחה.
 
עכשיו, רבי נחמן אומר לנו משהו מדהים: אם אתה הולך לך ברחוב ופתאום אתה מרגיש מאוד שמח, זה בגלל שבמקום כלשהו בעולם נשמה קדושה מאוד ירדה לעולם.
 
כשאתה מספר סיפורים על אנשים צדיקים וקדושים, ואתה אומר לאנשים אחרים שיש, כן בודאי שיש, אנשים צדיקים וקדושים בעולם, זה ממלא אותך בשמחה.
 
כבוד
 
מהו הגילוי הכי עצום שיש לאדם? מתי אתה מגלה את עצמך הכי הרבה? מתי הכבוד שלך מאיר וקורן מקצה אחד של העולם עד לקצה השני שלו? רבי נחמן אומר לנו שהכבוד הכי גדול הוא כשאתה שמח, כששמחה קדושה עוטפת אותך.
 
יש משהו באדם, בקשר לכבוד האמיתי שסובב אותו… כי השמחה באה ממקום גבוה, וגם הכבוד מגיע ממקום גבוה מאוד.
 
אני מבין
 
רבי נחמן מברסלב אומר שאם אתה לא מבין משהו, זה כנראה בגלל שאתה עצוב, כשאתה נמצא עמוק עמוק בתוך העצבות.
 
ואז הוא אומר משהו חזק יותר – מה אותו נחש קדמוני אמר באמת לחוה? איך הנחש הזה הצליח לשכנע אותה ולהגיע אליה? רבי נחמן אומר שהנחש הפיל אותה לעצבות. הוא אמר לה: "וואו, את לא יכולה לאכול מהעץ הזה?!?"… ואז היא התחילה להיות עצובה.
 
ורבי נחמן אומר, בסוף, שהוא רוצה שנדע שכל הדיבור הזה הוא חסר משמעות. למה? כי איך אני יכול לומר לך להיות שמח? זה תלוי בכל אחד מאיתנו. אבל אני רק מתחנן אליכם – תהיו בשמחה!
 
זה משהו עמוק מאוד – איך אתה יכול להבין בכלל משהו אם אתה בעצבות?
 
דמעות פותחות שערים, אבל שמחה שוברת חומות!
 
שלמות הנשמה
 
איך אני יודע אם לא איבדתי את שלמות הנשמה שלי? יש לי נשמה, ויש גם את השלמות שלי. איך אני יודע אם עדיין יש לי את זה? זה פשוט מאוד. אם אני עושה משהו ואני שמח בשלמות עם מה שאני עושה, אז אני יודע שהנשמה שלי שלמה. כי השמחה באה מהשלמות שלי.
 
אתם מבינים, כל זמן שאני עצוב כשאני מאבד משהו מבחוץ, אני גם עצוב אם אני מאבד חלק קטן מהנשמה שלי. כי איך אני יכול להיות שמח באמת ובשלמות אם חלק ממני חסר? אבל אם אני שמח בשלמות, אם אני יכול אפילו לרגע אחד להרגיש את השמחה השלמה הזו, זה אומר שהנשמה שלי בשלמות.
 
אהוב את חברך
 
אם אתה אוהב את הסובבים אותך, אם כולם בסדר בעיניך, תתמלא בשמחה.
 
אני רוצה שתדעו, אמר רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זצ"ל, שכאשר אני מלא בשמחה אני יכול לפגוש את האויב הכי גדול שלי ולאהוב אותו. כי לא אכפת לי בכלל. הוא שונא אותי, אבל למי אכפת.
 
אם עדיין אכפת לך 'אם זה שונא אותי' ו'ההוא אוהב אותי', אז ברור שאתה לא מלא בשמחה, כי אם הייתה בך שמחה לא היה אכפת לך בכלל.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה